Nieuwe winkels zorgen voor sterke groei Ikea in België

Nieuwe winkels en online zorgen voor sterke groei Ikea

Nieuwe winkels en online zorgen voor sterke groei Ikea

De Ikea-groep heeft in het boekjaar 2016 zijn omzet met meer dan 7% zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder, op vergelijkbare basis was er een groei van bijna 5%. In België zorgde de opening van twee nieuwe winkels voor een stevige opmars.

Meer dan 2 miljoen bezoekers voor nieuwe winkels

De omzet van Ikea kwam voor het boekjaar 2016 uit op 34,2 miljard euro, 7,1% meer dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er dan weer een groei van 4,8%. “De Ikea Groep heeft wederom een goed jaar achter de rug en verwelkomde 783 miljoen bezoekers in onze woonwarenhuizen”, zei CEO Peter Agnefjäll.

 

Niet enkel in de woonwarenhuizen, maar ook online zet Ikea stappen voorwaarts. In het voorbije boekjaar haalde het bedrijf online een omzet die 28% hoger was dan een jaar eerder, goed voor bijna anderhalf miljard euro volgens vakblad Twinkle. Ondertussen verkoopt Ikea al in 14 van zijn 28 markten online.

 

In België kende Ikea een stevige opmars: daar ging de omzet met 11,2% vooruit naar 836 miljoen euro. Die groei was voornamelijk te danken aan de opening van de nieuwe filialen in Hasselt en Bergen, die sinds hun opening al meer dan 2,1 miljoen bezoekers over de vloer hebben gehad.

 

Ook op andere markten was er sprake van groei: China blijft naast Australië, Canada en Polen één van de snelst groeiende markten, terwijl Duitsland met een recordgroei zijn positie als grootste markt weet te behouden. Ikea zegt zelf dat het op het juiste spoor zit om de grootste multichannelverkoper van woninginrichting ter wereld te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.