Nieuwe winkels zorgen voor sterke groei Ikea in België

Nieuwe winkels en online zorgen voor sterke groei Ikea

Nieuwe winkels en online zorgen voor sterke groei Ikea

De Ikea-groep heeft in het boekjaar 2016 zijn omzet met meer dan 7% zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder, op vergelijkbare basis was er een groei van bijna 5%. In België zorgde de opening van twee nieuwe winkels voor een stevige opmars.

Meer dan 2 miljoen bezoekers voor nieuwe winkels

De omzet van Ikea kwam voor het boekjaar 2016 uit op 34,2 miljard euro, 7,1% meer dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er dan weer een groei van 4,8%. “De Ikea Groep heeft wederom een goed jaar achter de rug en verwelkomde 783 miljoen bezoekers in onze woonwarenhuizen”, zei CEO Peter Agnefjäll.

 

Niet enkel in de woonwarenhuizen, maar ook online zet Ikea stappen voorwaarts. In het voorbije boekjaar haalde het bedrijf online een omzet die 28% hoger was dan een jaar eerder, goed voor bijna anderhalf miljard euro volgens vakblad Twinkle. Ondertussen verkoopt Ikea al in 14 van zijn 28 markten online.

 

In België kende Ikea een stevige opmars: daar ging de omzet met 11,2% vooruit naar 836 miljoen euro. Die groei was voornamelijk te danken aan de opening van de nieuwe filialen in Hasselt en Bergen, die sinds hun opening al meer dan 2,1 miljoen bezoekers over de vloer hebben gehad.

 

Ook op andere markten was er sprake van groei: China blijft naast Australië, Canada en Polen één van de snelst groeiende markten, terwijl Duitsland met een recordgroei zijn positie als grootste markt weet te behouden. Ikea zegt zelf dat het op het juiste spoor zit om de grootste multichannelverkoper van woninginrichting ter wereld te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Iris Dierckx wordt nieuwe country manager Auping België

23/04/2018

Iris Dierckx wordt de nieuwe country manager van Auping België. Haar aanstelling volgt op het vertrek van Willem Stox, die de beddenspecialist in februari inruilde voor lingeriegroep Van de Velde

Jysk wil naar 100 winkels in België

23/04/2018

Het Deense Jysk opent dit jaar nog elf nieuwe woonwinkels in België, wat het totale aantal vestigingen op 17 zou brengen. Op termijn wil de woonketen, zowat de Deense tegenhanger van woongigant Ikea, een honderdtal winkels in ons land.

Antwerpen krijgt Belgische primeur Søstrene Grene

20/04/2018

In de Antwerpse Stadsfeestzaal opent op 18 mei de eerste Belgische winkel van Søstrene Grene de deuren. De Deense keten biedt allerhande hebbedingetjes en woonaccessoires aan.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.