Nieuwe winkels en online zorgen voor sterke groei Ikea

Nieuwe winkels en online zorgen voor sterke groei Ikea

De Ikea-groep heeft in het boekjaar 2016 zijn omzet met meer dan 7% zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder, op vergelijkbare basis was er een groei van bijna 5%. In België zorgde de opening van twee nieuwe winkels voor een stevige opmars.

Meer dan 2 miljoen bezoekers voor nieuwe winkels

De omzet van Ikea kwam voor het boekjaar 2016 uit op 34,2 miljard euro, 7,1% meer dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er dan weer een groei van 4,8%. “De Ikea Groep heeft wederom een goed jaar achter de rug en verwelkomde 783 miljoen bezoekers in onze woonwarenhuizen”, zei CEO Peter Agnefjäll.

 

Niet enkel in de woonwarenhuizen, maar ook online zet Ikea stappen voorwaarts. In het voorbije boekjaar haalde het bedrijf online een omzet die 28% hoger was dan een jaar eerder, goed voor bijna anderhalf miljard euro volgens vakblad Twinkle. Ondertussen verkoopt Ikea al in 14 van zijn 28 markten online.

 

In België kende Ikea een stevige opmars: daar ging de omzet met 11,2% vooruit naar 836 miljoen euro. Die groei was voornamelijk te danken aan de opening van de nieuwe filialen in Hasselt en Bergen, die sinds hun opening al meer dan 2,1 miljoen bezoekers over de vloer hebben gehad.

 

Ook op andere markten was er sprake van groei: China blijft naast Australië, Canada en Polen één van de snelst groeiende markten, terwijl Duitsland met een recordgroei zijn positie als grootste markt weet te behouden. Ikea zegt zelf dat het op het juiste spoor zit om de grootste multichannelverkoper van woninginrichting ter wereld te worden.