Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher

Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher

Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher
Shutterstock

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher zag zijn nettowinst in zijn voorbije boekjaar met ruim 20% dalen als gevolg van de herstructurering in eigen land en een zwakke verkoop in Frankrijk.

 

Lichte omzetgroei

Eerst het goede nieuws: Kingfisher ‑ eigenaar van de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Depot ‑ zag zijn omzet in zijn gebroken boekjaar 2017-2018 stijgen met 3,8% tot 11,66 miljard pond, omgerekend zo’n 12,5 miljard euro. Screwfix, dat zich vooral tot professionals richt, en de Poolse divisie (+5,3%) waren in goeie doen. In Frankrijk zakte de verkoop echter 3,5% (Brico Depot heeft het daar iets lastiger dan Castorama). In het Verenigd Koninkrijk zag B&Q zijn omzet met 2,8% teruglopen doordat de consumenten als gevolg van de huidige transformatie te vaak met lege rekken werden geconfronteerd.

 

De operationele winst zakte van 773 naar 685 miljoen pond terwijl de nettowinst een duik nam van 20,5% tot 485 miljoen pond (ca. 550 miljoen euro). Dat is een gevolg van het vijfjarenplan dat Kingfisher twee jaar geleden opstartte en dat de kosten moet reduceren door het productgamma, de inkoop en de IT-systemen binnen de groep maximaal op elkaar af te stemmen.

 

“Je kan nu eenmaal geen grote transformatie doorvoeren zonder een paar eieren te breken”, zei Véronique Laury, de Française die twee jaar geleden CEO werd van Kingfisher. Wel ziet ze dat de eerste veranderingen effect sorteren. Over het huidige boekjaar heeft het management gemengde gevoelens: de Brexit zorgt voor onzekerheid in het thuisland, in Frankrijk zal de handel “volatiel maar bemoedigend” zijn omdat de Franse doe-het-zelfmarkt opnieuw lichte groei vertoont.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Casa opent nieuwe winkel in Olen

13/08/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe winkel geopend in Olen Shopping Park. De winkel, die bewust in de buurt van het Belgisch hoofdkantoor ligt, kreeg ook een nieuw winkelconcept.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.