Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher

Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher

Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher
Shutterstock

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher zag zijn nettowinst in zijn voorbije boekjaar met ruim 20% dalen als gevolg van de herstructurering in eigen land en een zwakke verkoop in Frankrijk.

 

Lichte omzetgroei

Eerst het goede nieuws: Kingfisher ‑ eigenaar van de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Depot ‑ zag zijn omzet in zijn gebroken boekjaar 2017-2018 stijgen met 3,8% tot 11,66 miljard pond, omgerekend zo’n 12,5 miljard euro. Screwfix, dat zich vooral tot professionals richt, en de Poolse divisie (+5,3%) waren in goeie doen. In Frankrijk zakte de verkoop echter 3,5% (Brico Depot heeft het daar iets lastiger dan Castorama). In het Verenigd Koninkrijk zag B&Q zijn omzet met 2,8% teruglopen doordat de consumenten als gevolg van de huidige transformatie te vaak met lege rekken werden geconfronteerd.

 

De operationele winst zakte van 773 naar 685 miljoen pond terwijl de nettowinst een duik nam van 20,5% tot 485 miljoen pond (ca. 550 miljoen euro). Dat is een gevolg van het vijfjarenplan dat Kingfisher twee jaar geleden opstartte en dat de kosten moet reduceren door het productgamma, de inkoop en de IT-systemen binnen de groep maximaal op elkaar af te stemmen.

 

“Je kan nu eenmaal geen grote transformatie doorvoeren zonder een paar eieren te breken”, zei Véronique Laury, de Française die twee jaar geleden CEO werd van Kingfisher. Wel ziet ze dat de eerste veranderingen effect sorteren. Over het huidige boekjaar heeft het management gemengde gevoelens: de Brexit zorgt voor onzekerheid in het thuisland, in Frankrijk zal de handel “volatiel maar bemoedigend” zijn omdat de Franse doe-het-zelfmarkt opnieuw lichte groei vertoont.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

07/06/2018

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.

Hudson’s Bay verliest omzet in Europa

06/06/2018

Het Canadese HBC, moederbedrijf van warenhuisketens Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Galeria Inno, heeft het vooral in Europa moeilijk. Uit de zopas gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de verliezen flink oplopen.