Reddingsplan Casa goedgekeurd

Shutterstock.com

Nadat eerder de schuldeisers al instemden met het reorganisatieplan van decoratieketen Casa, heeft nu ook de ondernemingsrechtbank van Turnhout haar fiat gegeven.

 

Eén jaar respijt

Het plan houdt in dat alle schuldeisers in uiterlijk een jaar hun geld zullen krijgen, schrijft De Standaard. De leveranciers zouden voor 90% worden terugbetaald, terwijl de intragroepsvennootschappen slechts 40% zouden ontvangen.

 

Casa is eigendom van de familie Blokker. Het decoratiebedrijf maakt al enkele jaren verlies en gaat gebukt onder een hoge schuldenlast. In 2017 werd het startschot gegeven voor het strategisch plan 20.20, om het bedrijf weer een toekomst te geven. Er kwam onder meer een nieuw distributiecentrum in Olen, een nieuw winkelconcept en de keten maakte werk van een volwaardige omnichannelstrategie.

 

Begin dit jaar zette de eigenaarsfamilie 69,5 miljoen euro schulden om in kapitaal. Daarmee wilde men het bedrijf niet alleen een gezondere basis geven; het was ook een signaal naar de leveranciers. Op dat moment leek het ergste achter de rug, want de omzet lag 10% hoger dan tijdens dezelfde periode een jaar eerder.

 

Het uitbreken van de coronacrisis betekende echter een nieuwe forse tegenvaller voor Casa. Net voor de zomer diende de onderneming een verzoekschrift tot gerechtelijke reorganisatie in. Dat plan is nu dus goedgekeurd.

 

"Vertrouwen in de toekomst"

CEO Giane Van Landuyt is tevreden om de “zwarte bladzijde” in de geschiedenis van Casa te kunnen omslaan en kijkt de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Het doorzettingsvermogen en de veerkracht van onze medewerkers in België en over de 8 landen waar we actief zijn, heeft er na de eerste lockdown mede voor gezorgd dat wij een deel van het opgelopen omzetverlies hebben kunnen recupereren.”


Het bedrijf wil nu werk maken van de voltooiing van het strategisch plan. “Hierbij zal nog meer ingezet worden op verdere digitalisering van ons bedrijf en op het nog meer kenbaar maken van de vernieuwde, opwaartse positionering van onze interieurketen”, besluit ze.