Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid | RetailDetail

Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid

Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid

In het financiële boekjaar 2016, dat liep tot 31 augustus 2016, steeg de omzet van de Zweedse woonwinkelketen Ikea met 7,4% naar 35,1 miljard euro. De nettowinst steeg naar 4,2 miljard euro, ondanks enorme investeringen in duurzaamheid.

783 miljoen klanten

“Dankzij de aanhoudende groei en winstgevendheid kunnen wij onze eigen route bepalen en beschikken we over de flexibiliteit om snel te bewegen", zegt CEO Peter Agnefjäll. “Tegelijkertijd geeft het ons de vrijheid om een strategie voor de lange termijn uit te stippelen en hierin te investeren.” In totaal kreeg Ikea wereldwijd maar liefst 783 miljoen klanten over de vloer. China was daarbij weer één van de snelst groeiende markten, terwijl er ook een mooie vooruitgang was in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden.

 

In Nederland was de groei vergelijkbaar met die van een jaar eerder, terwijl in België de omzet met meer dan 11% steeg dankzij de opening van twee nieuwe vestigingen. Wereldwijd opende Ikea twaalf nieuwe woonwarenhuizen en negentien 'Pick Up and Order points', het nieuwe, kleinere concept van de keten.

 

Investeren in duurzaamheid en werknemers

Een groot deel van de investeringen waar Ikea over spreekt, zullen plaatsvinden op vlak van duurzaamheid. Ikea maakte vandaag bekend dat het nog eens een miljard euro reserveert voor investeringen in duurzaamheid, waardoor het totaalbedrag de drie miljard euro overschrijdt. Ikea heeft sinds 2009 al 1,5 miljard euro geïnvesteerd in wind- en zonne-energie en het gaat in de nabije toekomst nog eens 600 miljoen euro investeren op dat vlak. Het doel is om in 2020 evenveel hernieuwbare energie te produceren als de hoeveelheid energie die wordt gebruikt door het bedrijf.

 

“Voor bedrijven met oog voor de toekomst liggen er veel mogelijkheden om bij te dragen aan en te profiteren van een schone economie", zegt Agnefjäll: “Wij zijn vastberaden om een positieve invloed te hebben op onze planeet en haar bewoners. Dat is geheel in lijn met onze visie om een beter dagelijks bestaan te creëren voor zoveel mogelijk mensen.”

 

Daarnaast wordt er nog eens 443 miljoen euro vrijgemaakt voor loyaliteits- en bonusprogramma’s voor de werknemers. 180 miljoen gaat daarbij richting het loyaliteitsprogramma Tack!, dat werknemers van Ikea een extra bedrag belooft wanneer ze op pensioen gaan, terwijl 335 miljoen naar het bonusprogramma gaat. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Casa opent nieuwe winkel in Olen

13/08/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe winkel geopend in Olen Shopping Park. De winkel, die bewust in de buurt van het Belgisch hoofdkantoor ligt, kreeg ook een nieuw winkelconcept.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten.