Sterke cijfers voor Maisons du Monde | RetailDetail

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde
Maisons du Monde

Na een stevig eerste kwartaal zet meubel- en decoratieketen Maisons du Monde zijn groeiverhaal verder met een nieuwe CEO en de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani.

 

Omnichannelmodel

De omzet van de retailer steeg in het eerste kwartaal met 11,5% tot 255 miljoen euro, de vergelijkbare groei bedroeg een nog steeds erg keurige 5,1%. Vooral de onlineactiviteiten (+15,1%) en de internationale business (+14,3%) deden het erg goed. Voor 2018 voorziet Maisons du Monde een omzetgroei van ongeveer 10%, 25 tot 30 winkelopeningen en een EBITDA-marge van meer dan 13%.

 

Op 1 juli treedt een nieuwe CEO aan: Julie Walbaum volgt dan Gilles Petit op, die het bedrijf gedurende drie jaar leidde en onder andere een succesvolle beursgang realiseerde. “Dit is het juiste moment om de operationele verantwoordelijkheden over te dragen aan een waardige opvolger”, aldus Petit. Die opvolger komt uit de eigen rangen: Walbaum was al sinds 2014 'executive director digital, customer marketing & customer care' bij de retailer. Petit blijft lid van de raad van bestuur van het bedrijf en zal de nieuwe CEO adviseren om een vlotte overgang te verzekeren.

 

Bovendien zet de keten nu ook stappen in de Verenigde Staten, met de acquisitie van 70% van de aandelen van Modani. Die meubelketen hanteert een vergelijkbaar omnichannel zakenmodel, met een snel wisselend assortiment over verschillende categorieën en stijlen. Modani realiseert een omzet van 41,4 miljoen dollar (zo'n 38 miljoen euro) met tien showrooms en een webshop. Maisons du Monde is goed voor meer dan een miljard euro omzet met 313 winkels in zeven Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Spanje en Zwitserland. E-commerce vertegenwoordigt 21% van de omzet van de keten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.