Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Habitat stopt ermee in België

14/06/2017

De interieurwinkels van Habitat houden het voor bekeken in België: volgens eigenaar Erba is de situatie niet langer leefbaar door de slechte toelevering vanuit Frankrijk. Het personeel is ongerust en vreest geen uitbetaling te krijgen.

Ikea wil verkopen via derde partijen

08/06/2017

De Zweedse woonketen Ikea wil volgend jaar starten met een proefproject, waarbij de producten van de keten verkocht worden op webshops van derde partijen, zoals Amazon of Alibaba.

Ikea geeft instructies voor ludieke alternatieven blauwe zak

02/06/2017

Ikea heeft in Dubai een beperkte oplage uitgebracht van de bekende blauwe Frakta-tas. Die bevat instructies waarin kort staat beschreven hoe de tas ook op een andere manier kan worden gebruikt.

Ikea werkt voor Antwerpse vestiging samen met buurt

26/05/2017

Ikea wil voor zijn nieuwe vestiging aan de Noorderlaan in Antwerpen nauw samenwerken met de wijk waarin die gelegen is. Het is de eerste keer dat de Zweedse woonketen in België werk wil maken van zo’n geïntegreerde vestiging.

Jesper Brodin nieuwe CEO Ikea Group

24/05/2017

Op 1 september zwaait Ikea de huidige CEO Peter Agnefjäll uit en krijgt Jesper Brodin de verantwoordelijkheid over de groep. Agnefjäll zat sinds 2012 op zijn post.

Bevestigd: Leen Bakker in handen van Gilde Equity Management

23/05/2017

Wat al enkele dagen in de lucht hing, is nu ook bevestigd door Blokker Holding. Gilde Equity Management, dat ook al eigenaar is van de keten Kwantum, neemt Leen Bakker over voor een onbekend bedrag.

Back to top