Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Nog twee mogelijke locaties voor nieuwe West-Vlaamse Ikea

25/07/2017

Er zijn nog twee locaties in de running voor de komst van een nieuwe vestiging van de Zweedse woonketen Ikea in West-Vlaanderen. Daarbij wordt er gedacht aan Ring Shopping Kortrijk Noord en Ter Biest in Wevelgem.

Beter Bed ziet omzet alweer groeien

14/07/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het tweede kwartaal van 2017 met 5,3% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, naar 94,6 miljoen euro. Ook zonder de overname van Sängjätten was er nog een mooie groei.

Overname Leen Bakker helemaal afgerond

11/07/2017

Blokker Holding heeft in een persbericht laten weten dat de verkoop van woonketen Leen Bakker aan Gilde Equity Management helemaal is afgerond. Een exact overnamebedrag werd echter niet vrijgegeven.

Zara Home veroordeeld voor kopiëren van Belgisch ontwerp

05/07/2017

De Brusselse rechtbank van koophandel heeft geoordeeld dat winkelketen Zara Home een ontwerp van Limburgs houtsnijder Patrick Damiaens heeft gekopieerd. Zara Home gebruikte het heraldische ontwerp op een kaars.

Deens designmerk Bolia van start in Gent

26/06/2017

Een nieuwe speler in Scandinavisch design maakt zijn opwachting in ons land. Het Deense Bolia opende op 22 juni zijn eerste Belgische winkel op een bijzondere locatie: de Wolweverskapel aan de Kortedagsteeg in Gent. 

Back to top