Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea opent pop-up in Brusselse Dansaertstraat

12/01/2018

Woonwinkel Ikea heeft in het centrum van Brussel een pop-up geopend, waar klanten een aantal stukken uit de Delaktig-collectie kunnen bewonderen. In de winkel zelf kan wel niets gekocht worden.

Colora opent 60ste verfwinkel in Bree

10/01/2018

Zaterdag opent in Bree de zestigste winkel van Colora, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints. Uitbater Kris Peter Follon was voorheen coach voor meer dan dertig filialen van de keten.

Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ikea toch niet naar Noorderlaan in Antwerpen

20/12/2017

Ikea heeft besloten om toch geen nieuwe vestiging te bouwen op de Havana-site aan de Noorderlaan in Antwerpen. De Zweedse woonketen wijst daarvoor naar de opmars van e-commerce, waardoor de winkel niet rendabel zou zijn.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Back to top