Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’ | RetailDetail

Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.

Jysk opent vijf winkels op één dag

01/06/2018

De Scandinavische interieurketen Jysk heeft op 31 mei vijf verschillende winkels geopend in vijf verschillende landen. Hongarije, Oekraïne, Roemenië, Slovakije en Zweden kregen allemaal op dezelfde dag een nieuw woonwarenhuis.

Casa opent eerste Nederlandse winkel

01/06/2018

Nederland maakt kennis met een nieuwe interieurwinkelketen: Casa opent op vrijdag 1 juni de deuren in de Utrechtse binnenstad en introduceert ook zijn webshop. De lancering betekent het startschot van een grote ombouwoperatie.

Blokker België heeft een nieuwe directeur

31/05/2018

Rob Schuyt is per 1 mei in dienst getreden als algemeen directeur van Blokker in België. Hij neemt hiermee de functie over van Bernd Bosch, met wie het contract is beëindigd.