Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Troc.com: van ‘tweedehands’ tot ‘outlet’

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Een jaar nadat Pierre Boseret aan het roer kwam te staan van Troc.com Belux, kan de groep mooie cijfers voorleggen. De Belgisch-Luxemburgse dochter van de grootste Europese keten voor depotverkoop haalde de vooropgestelde omzetgroei van 3% tot 26 miljoen euro en voorziet ook dit jaar een mooie groei.

‘Dubbelzinnig jaar’

Troc.com opende in 2010 vier nieuwe filialen (in Maldegem, Sint-Truiden, Couvin en Eigenbrakel). Dit jaar komt er nog een nieuw filiaal in Jette en zoekt Troc.com nog naar een geschikte locatie voor een filiaal in de Vlaamse rand van Brussel. Toch was 2010 geen evident jaar, zegt algemeen directeur Boseret: “De voorbije crisis had een zeer dubbelzinnig effect voor onze keten. Zo gingen enerzijds meer mensen op zoek naar verborgen schatten op zolder om het slapende geld, dat deze spullen vertegenwoordigen, te verzilveren. Ook kregen we meer kopers over de vloer omdat mensen nu twee keer nadenken vooraleer ze geld uitgeven aan nieuwe spullen. Anderzijds kochten mensen als gevolg van de crisis minder nieuwe meubelen aan, zodat de instroom van tweedehandsmeubelen in onze filialen een stuk terugliep.”

Van tweedehandsspecialist naar koopjesspecialist

Om in de komende jaren nog verder te groeien verandert Troc.com het geweer enigszins van schouder. Zo wil de keten ook nieuwe spullen aanbieden uit faillissementen, overstocks en eindereeksen. Troc.com zoekt voorts ook toenadering tot externe partners, zoals vastgoedmakelaars, verhuisfirma’s of hotelketens. “Hotelketens vernieuwen regelmatig hun kamers, appartementen en kantoren terwijl de meubelen en toestellen vaak nog in goede staat zijn. Door die via Troc.com te slijten, kunnen zij er nog geld aan verdienen en kunnen wij kwaliteitsvolle producten aan onze klanten aanbieden. Hoewel tweedehands nog steeds onze core expertise is en ook in de toekomst nog altijd 85% van de omzet zal blijven uitmaken”, aldus Pierre Boseret.

Driekwart verkocht binnen de maand

Troc.com werkt op basis van de formule van depotverkoop. Het concept is eenvoudig maar beproefd: een expert van Troc.com bepaalt samen met de klant de waarde van de spullen die deze laatste wil verkopen en neemt ze in depot. In de toonzaal worden ze optimaal uitgestald. Vanaf dat moment zijn ze ook gratis verzekerd tegen diefstal of brand. Alle winkels van Troc.com zijn uitgerust met de nieuwste PDA-technologie waardoor alle producten, die in de winkel aankomen, in realtime verkocht kunnen worden via de website. Zodra er een koper is gevonden, wordt het geld op de rekening van de verkoper overgemaakt.


Na nauwelijks één maand blijkt dat drie kwart van alle binnengebrachte goederen een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Voor de hele afhandeling ontvangt Troc.com een commissie die varieert tussen 38% en 45% van de verkoopprijs.


De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk, vlakbij Avignon. Vandaag is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 180 winkels in zes Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Spanje). De eerste Belgische Troc-winkel werd in 1996 geopend. Intussen zijn er al 28 actief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top