Waarom Ikea winkelcentrum in Londen koopt

Ikea koopt winkelcentrum in West-Londen
Shutterstock.com

Ikea heeft een Londens winkelcentrum gekocht om er een stadswinkel in onder te brengen. De woonwinkelketen zou nog meer winkelcentra willen kopen, nu de prijzen van retailvastgoed sterk onder druk staan.

 

Primeur

Kings Mall in Hammersmith, dat de deuren opende in 1980 en waar onder meer H&M, Primark en Sainsbury's een plekje hebben, is het eerste winkelcentrum van de Zweedse meubelketen in het Verenigd Koninkrijk. Het is meteen ook het eerste bestaande winkelcentrum eender waar in de wereld dat de Zweden opkopen. Wereldwijd bezit Ikea al 44 winkelcentra, maar die heeft het zelf gebouwd.

 

In oktober vorig jaar versterkte Ikea zijn Britse vastgoedteam al, met het doel te profiteren van de lagere waarderingen van veel winkelcentra als gevolg van de talloze winkelsluitingen in de Britse straten. Nu levert dat dus voor het eerst resultaat op: voor het winkelcentrum in het westen van de Britse hoofdstad telt de Zweedse keten 170 miljoen pond (200 miljoen euro) neer.

 

De verwachting is dat Ikea nog meer winkelcentra zal kopen: het is immers een interessante strategie om sites op toplocaties te bemachtigen voor zijn kleinere stadswinkels. Gezien de algehele crisis in de retailsector zal er niet veel concurrentie zijn van institutionele beleggers voor de panden.

 

Dichter bij de mensen

“Onze stedelijke projecten draaien allemaal rond het bereiken van meer mensen. Meer dan ooit tevoren wonen onze klanten in steden en een opgewaardeerd Kings Mall zal een ideale locatie zijn om miljoenen Londenaren te bereiken”, zegt Gerard Groener, de directeur van Ingka Centres (de winkelcentrumtak van de groep), aan The Guardian.

 

Ikea heeft momenteel al twee zogenaamde planningsstudio’s in Londen. Daar kunnen klanten advies krijgen bij de renovatie van hun keuken of badkamer. De nieuwe Hammersmith-winkel, die volgend jaar in het voorjaar wordt geopend, zal compleet anders zijn aangezien er meer dan 2000 woningaccessoires verkocht worden, die klanten direct kunnen meenemen.