Algemeen
Zijn Belgen te verleiden door de koopjes op Black Friday? Of koopt dit nuchtere volk vooral omdat het iets nodig heeft? Google zocht het uit in een nieuwe studie over het shopgedrag van de Belgen.
» Lees verder
Lingeriegroep Van de Velde en winkelketen AVA maken een versnelde inhaalbeweging in e-commerce. Daarover komen ze getuigen op de vierde en laatste studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2019, op donderdag 7 november. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie!
Hema experimenteert met zelfcheckouts en online bestellen op de winkelvloer: de warenhuisketen heeft een ‘schapscanner’ ontwikkeld, zodat klanten zelf hun producten kunnen scannen en contactloos kunnen afrekenen.
Amazon kondigt nog twee nieuwe winkelopeningen aan, net op de openingsdag van een winkel van Amazon 4-Star in thuisstad Seattle. Fysieke retail lijkt zelfs voor dé e-tailer bij uitstek de weg om nog meer marktaandeel in te palmen.
Elektronica
Coolblue onthult een nieuw winkelconcept in Haarlem: in de nieuwe binnenstadwinkel zijn producten in vijf werelden ondergebracht en kunnen klanten de elektronica zelf uitproberen.
Wie omnichannel werkt, realiseert niet alleen een hogere omzet, maar haalt ook een hoger gemiddeld bonbedrag. Dat blijkt uit volgens Roland Mulder van Gwynt uit onderzoek. Maar wat zijn de belangrijkste omnichannel-bouwstenen?
Wonen
Maisons du Monde heeft ambitieuze plannen bekendgemaakt: tegen 2024 wil de meubel- en decoratieketen haar omzet verdubbelen tot twee miljard euro.
Een stijgende koopkracht, hogere vastgoedprijzen, groei voor online en toenemende onzekerheid over de economie: tegenstrijdige factoren beïnvloeden de groeivooruitzichten voor fysieke retailers in Europa, zegt GfK.
Kamera Express opent een nieuwe ‘superstore’ in Maastricht. De omnichannelretailer voor foto- en videomateriaal wil daarmee klanten in het zuiden van Nederland en het oosten van België een fysiek winkelpunt bieden.
Coolblue opent vandaag een derde winkel van het XXL-concept. In zo’n winkel kan je meer dan 1.000 producten uitproberen en word je bijgestaan door 35 productspecialisten.
Een garage in het midden van de stad, dan nog pal in een winkelcentrum in Parijs. Dat ongewone idee komt van Nissan, die een eerste Nissan City Hub heeft geopend in shoppingcenter Vélizy 2 in de Franse hoofdstad. E-commerce en elektrische auto’s staan er centraal.
Mode
De Leuvense herenmodezaak Atelier Roosen heeft zijn app uitgebreid met een innovatieve omnichannel-toepassing: klanten kunnen er in de winkel hun smartphone op een product richten en komen zo meteen de beschikbare maten en de prijs te weten.
De hoofdpunten deze week: stijgende online verkopen, een belevingsconcept voor Leen Bakker, omnichannel als succesrecept, een dreigende sluitingsgolf in de foodretail, een hightech hotel van Alibaba, en op reis met RetailDetail.
Huishoudketen Blokker voegt het aanbod van de fysieke winkels en de webwinkel samen en wordt volledig ‘bricks & clicks’. Zo ontstaat een consistenter en beter op de klant afgestemd aanbod, zegt de retailer.
Retailers die erin slagen om digitale beleving op een relevante manier te vertalen naar de winkelvloer, boren ongekende mogelijkheden aan. Eén voorwaarde: stel de klantervaring centraal, niet de technologie.
Op het RetailDetail Omnichannel Congress komen Erica Verzelen, director project & product development parcel & logistics bij Bpost, en Xavier Du Bois, omni-commerce leader bij Decathlon, uitleggen hoe hun bedrijven samen naar een quasi naadloze shopperervaring streven.