Mode
De Zwitserse ngo Public Eye berekende dat Zara per sweater ruim het dubbele verdient van wat alle mensen die instaan voor de productie van het kledingstuk samen ontvangen. Actiegroep Schone Kleren Campagne pleit er dan ook voor om de lonen van de textielarbeiders op te trekken tot een ‘leefbaar’ niveau.
» Lees verder
Zes jaar na de Rana Plaza-ramp in Bangladesh laten de arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders nog altijd veel te wensen over. Dat besluit de universiteit van Sheffield in een nieuw rapport.
Dinsdag heeft de Schone Kleren Campagne op de aandeelhoudersvergadering van kledingketen H&M een opmerkelijke resolutie laten stemmen. Bedoeling was aandeelhouders mee te laten betalen voor een leefbaar loon voor de textielarbeidsters. De resolutie werd echter weggestemd.
Zeeman is een offensief gestart om de hardnekkige mythe te ontkrachten dat aan spotgoedkope kleding altijd een geurtje hangt. De Nederlandse textielsupermarkt speelt voortaan open kaart.
Je hoeft niet naar Bangladesh voor schrijnende arbeidsomstandigheden en schamele lonen, bericht de Schone Kleren Campagne. Ook in Bulgarije, dus binnen de Europese Unie, werken naaisters voor 98 euro per maand voor H&M.
De Ierse modeketen Primark heeft nu ook zijn lijst met producenten en leveranciers vrijgegeven: die bevat meer dan 900 fabrieken in 31 landen. De Ieren volgen daarmee het voorbeeld van een flink aantal andere modebedrijven.