Algemeen
Hoewel Black Friday in principe op vrijdag 29 november plaatsvindt, vliegen de kortingen de consument nu al om de oren. Niet alle retailers stappen echter mee in dat geïmporteerde feest van het consumentisme: duurzaamheid is daarbij heel vaak een argument. Wordt Zwarte Vrijdag groen?
» Lees verder
Carrefour België heeft de afgelopen dagen niet alleen meer dan duizend prijzen verlaagd, maar er ook heel wat verhoogd, blijkt uit een meting van Daltix. "Een normale gang van zaken", reageert de retailer. Dat kan kloppen: in Pelt zagen we bij Colruyt exact hetzelfde na de opening van Jumbo.
De Belgische data-analist Daltix heeft 1,3 miljoen euro opgehaald om z’n verdere groei te financieren. Het technologiebedrijf helpt retailers en leveranciers door in real-time prijzen, promoties en assortimenten in kaart te brengen.
Food
Welkom in een nieuwe, spannende aflevering van de Grote Foodretailsoap. Met echter niets dan mannen in de hoofdrollen op deze vrouwendag: Jeff Bezos als boze boeman, Albert Heijn als bonuscrimineel, en Jef Colruyt als de gebeten hond.
Het was een quasi gemiddelde week voor planteneters, voedselverspillers, vleesfanaten, cacaoboeren, knuffeldieren en prijsvergelijkers. Maar niet voor Colruyt, en evenmin voor RetailDetail Food. Leest u mee?
Dat Colruyt prijzen soms lokaal aanpast om zijn laagsteprijsgarantie waar te maken, is geen geheim. Winkels en afhaalpunten stemmen hun prijsniveau af op de plaatselijke concurrentie. Hoe groot de impact van die lokale verschillen is, dàt wilde RetailDetail wel eens weten.
Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?
Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.