Audi maakt koolstofneutrale diesel uit water

Audi maakt koolstofneutrale diesel uit water

Autoproducent Audi zegt de brandstof van de toekomst te hebben ontwikkeld: de Duitse autobouwer produceerde een eerste lading "e-diesel" in een pilootfabriek in Dresden, uit water, CO2 en groene energie.

Kleine impact op milieu

In een eerste fase wordt groene energie gewonnen uit zonnepanelen, windenergie en waterkracht. Die wordt dan gebruikt om water te verhitten tot stoom in temperaturen boven 800 °C, waarna die stoom wordt gesplitst in zuurstof en waterstof. Het waterstof wordt vervolgens onder hoge druk vermengd met koolstofdioxide, een combinatie die uiteindelijk verfijnd kan worden tot e-diesel.

 

Het proces voor de ontwikkeling van e-diesel is niet nieuw, maar Audi zegt het op een volledig koolstofneutrale manier te doen, waardoor de impact op het milieu minimaal is. De komende maanden wil Audi meer dan 3.000 liter e-diesel produceren.

 

Audi werkt al sinds 2009 aan de ontwikkeling van koolstofneutrale brandstoffen. Zo heeft het ook een fabriek waar e-gas wordt geproduceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top