Bijna 12% minder winst bij Kingfisher | RetailDetail

Bijna 12% minder winst bij Kingfisher

Bijna 12% minder winst bij Kingfisher

Europa's grootste doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft het knap lastig. Dat is vooral in Frankrijk het geval, maar eigenlijk groeit het concern alleen nog op zijn Brits-Ierse thuismarkt.

3,6% minder omzet

Het concern boven B&Q en Screwfix in Groot-Brittannië en Castorama en Brico Depot in Frankrijk zag zijn omzet in het derde trimester 3,6% lager afklokken: het verkoopcijfer kwam uit op 2,82 miljard pond, of circa 3,5 miljard euro. Dat heeft de groep vanochtend in een tradingupdate bekend gemaakt.

 

De winst nam bovendien een duik met bijna 12% tot 225 miljoen pond (285 miljoen euro), daar waar de groep vorig jaar nog 271 miljoen pond winst had geboekt in hetzelfde kwartaal.

 

Nog enkel groei op thuismarkt

Eigenlijk is Kingfisher alleen nog op zijn Britse thuismarkt in goeden doen: daar steeg de omzet net geen 5% tot 1,148 miljard pond (ca. 1,5 miljard euro) en ging de winst ruim 11% hoger. Vooral Screwfix doet het prima: de keten gaat er liefst 13,1% op vooruit op vergelijkbare basis.

 

Frankrijk heeft het dan weer moeilijk: daar daalde de omzet met 9,3% (-2,7% bij constante wisselkoersen). Met een omzet van 1,064 miljard pond (ca. 1,35 miljard euro) is Frankrijk zelfs niet langer de belangrijkste markt van de groep, en het management verwacht er niet meteen beterschap. Ook in de rest van de wereld kreeg de omzet een klap van 7,4% en ging de winst zelfs 33% omlaag, al zijn die activiteiten maar goed voor een vijfde van de omzet.

 

Werk aan de winkel dus voor Véronique Laury, de topvrouw van de Franse activiteiten die op 8 december Ian Cheshire opvolgt aan het hoofd van Kingfisher, het nummer drie op de doe-het-zelfmarkt wereldwijd na de Amerikanen Lowe's en Home Depot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.