Ongerustheid bij Fnac neemt toe

Ongerustheid bij Fnac neemt toe

De Belgische tak van Fnac is nog niet uit de zorgen: de omzet blijft maar dalen. Dat het bedrijf intussen weer winst maakt, is dan ook louter het gevolg van besparingen. De vakbonden vragen een gesprek met de directie.

“Ingrepen laten op zich wachten”

Terwijl de Belgische tak van de Franse keten voor boeken, multimedia en consumentenelektronica in 2011 nog een omzet van 197,3 miljoen euro boekte, daalde die in 2012 tot 193,4 miljoen. Ook in de eerste maanden van 2013 is er nog geen ommekeer te bespeuren.

 

“We maken ons zorgen”, liet secretaris Piet Van De Walle van de christelijke bediendevakbond LBC verstaan in een gesprek met de krant De Tijd. Noch van de geplande verbetering van de webwinkel, noch van de plannen om kleinere winkels te openen kwam tot nu toe immers veel in huis. Hetzelfde geldt voor de intenties om het aanbod te verruimen, aldus de vakbondsman.

 

In thuisland Frankrijk werden nochtans wel al een pak veranderingen doorgevoerd. Daar werd meer ingezet op online, er werden kleinere winkels geopend en het aanbod werd uitgebreid met onder meer Lego-bouwsteentjes, educatieve spelletjes en Nespresso-apparaten. Mede daardoor kon de terugval van de omzet er vorig jaar worden beperkt tot 1,8%.

 

Vrees voor nieuwe reorganisatie

De voorbije maanden kwamen de enige verbeteringen in België voort uit het schrappen van kosten, zoals een uitbesteding van de logistiek en een verhuizing van de hoofdzetel. De vakbonden vrezen dan ook een nieuwe reorganisatie.

 

De Belgische tak van Fnac boekte in 2011 een nettowinst van 413.000 euro. De jaren voordien was een overgedragen verlies van 9,366 miljoen euro opgebouwd. De keten had zich laten verrassen door de opkomst van de online verkopers van boeken en consumentenelektronica.

 

Van de omzet komt 55% uit de verkoop van consumentenelektronica, 43% uit uitgeefproducten en 2% uit diensten. 99% van de verkoop wordt in de negen filialen van het bedrijf gerealiseerd, het internet draagt de resterende 1% aan. Het bedrijf stelt dat in totaal vier miljoen mensen vorig jaar iets bij Fnac hebben gekocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top