Voor het eerst meer dan 1 miljard smartphones verkocht

Voor het eerst meer dan 1 miljard smartphones verkocht

Vorig jaar werden er wereldwijd voor het eerst meer dan één miljard smartphones in één jaar verkocht: een verdubbeling in amper twee jaar tijd, zo becijferde marktonderzoeksbureau IDC.

Apple ziet Samsung voorsprong vergroten

Dankzij de verkoop van 1,004 miljard smartphones is voor het eerst de mythische kaap van het miljard toestellen gerond: de verkoop steeg met liefst 38,4% tegenover 2012, toen er 725,3 miljoen stuks over de toonbank gingen. Tegenover 2011 is de verkoop van smartphones zelfs meer dan verdubbeld: toen ging het om 494,4 miljoen stuks, aldus nog IDC.

 

Met een marktaandeel van 31,3% is Samsung afgetekend marktleider: het verscheepte 313,9 miljoen smartphones (+42,9%) en vergroot zijn voorsprong op de concurrentie lichtjes. Op de tweede plaats staat Apple: dat verkocht 153,4 miljoen iPhones  (+12,9%), maar zag zijn marktaandeel wel dalen van 18,7% naar 15,3%.

 

Huawei, LG en Lenovo vervolledigen de top-5 met een marktaandeel van respectievelijk 4,9%, 4,8% en 4,5%. Zij gaan er echter wel heel snel op vooruit: Huawei verkocht 48,8 miljoen smartphones (+ 67,5%), LG 47,7 miljoen (+ 81,1%) en Lenovo 45,5 miljoen stuks (+ 91,7%, bijna een verdubbeling!).

 

Nokia blijft klappen krijgen

Het aandeel van de smartphones in alle verscheepte mobiele toestellen bedraagt intussen 55,1 procent, tegenover 41,7 procent in 2012. Vorig jaar werden alles samen 1,82 miljard mobiele telefoons verscheept, hetzij 4,8 procent meer dan in 2012.

 

Op deze markt (smartphones én gsm's samen) weet Nokia zijn tweede plaats te behouden, tussen Samsung en Apple in. Toch zullen de flessen champagne in de koelkast blijven: het concern zag in 2013 zijn verkoop liefst een kwart zakken tot 251 miljoen toestellen en zijn marktaandeel slinken van 19,3% tot 13,8%. Het is daarmee de enige daler binnen de top-5.

 

Onderzoeksbureau IDC schrijft het aanhoudende succes van de smartphones toe aan twee factoren: de grote beeldschermen en de lage prijzen: "Van die twee factoren maken lage prijzen het grootste verschil. Markten zoals China en India groeien snel tot een punt waarbij smartphones van minder dan 150 dollar de meerderheid uitmaken van de verscheepte modellen. Dat brengt die toestellen in het bereik van een grote groep", weet Ramon Llamas van IDC.

Tags: