Voor het eerst meer dan 1 miljard smartphones verkocht

Voor het eerst meer dan 1 miljard smartphones verkocht

Vorig jaar werden er wereldwijd voor het eerst meer dan één miljard smartphones in één jaar verkocht: een verdubbeling in amper twee jaar tijd, zo becijferde marktonderzoeksbureau IDC.

Apple ziet Samsung voorsprong vergroten

Dankzij de verkoop van 1,004 miljard smartphones is voor het eerst de mythische kaap van het miljard toestellen gerond: de verkoop steeg met liefst 38,4% tegenover 2012, toen er 725,3 miljoen stuks over de toonbank gingen. Tegenover 2011 is de verkoop van smartphones zelfs meer dan verdubbeld: toen ging het om 494,4 miljoen stuks, aldus nog IDC.

 

Met een marktaandeel van 31,3% is Samsung afgetekend marktleider: het verscheepte 313,9 miljoen smartphones (+42,9%) en vergroot zijn voorsprong op de concurrentie lichtjes. Op de tweede plaats staat Apple: dat verkocht 153,4 miljoen iPhones  (+12,9%), maar zag zijn marktaandeel wel dalen van 18,7% naar 15,3%.

 

Huawei, LG en Lenovo vervolledigen de top-5 met een marktaandeel van respectievelijk 4,9%, 4,8% en 4,5%. Zij gaan er echter wel heel snel op vooruit: Huawei verkocht 48,8 miljoen smartphones (+ 67,5%), LG 47,7 miljoen (+ 81,1%) en Lenovo 45,5 miljoen stuks (+ 91,7%, bijna een verdubbeling!).

 

Nokia blijft klappen krijgen

Het aandeel van de smartphones in alle verscheepte mobiele toestellen bedraagt intussen 55,1 procent, tegenover 41,7 procent in 2012. Vorig jaar werden alles samen 1,82 miljard mobiele telefoons verscheept, hetzij 4,8 procent meer dan in 2012.

 

Op deze markt (smartphones én gsm's samen) weet Nokia zijn tweede plaats te behouden, tussen Samsung en Apple in. Toch zullen de flessen champagne in de koelkast blijven: het concern zag in 2013 zijn verkoop liefst een kwart zakken tot 251 miljoen toestellen en zijn marktaandeel slinken van 19,3% tot 13,8%. Het is daarmee de enige daler binnen de top-5.

 

Onderzoeksbureau IDC schrijft het aanhoudende succes van de smartphones toe aan twee factoren: de grote beeldschermen en de lage prijzen: "Van die twee factoren maken lage prijzen het grootste verschil. Markten zoals China en India groeien snel tot een punt waarbij smartphones van minder dan 150 dollar de meerderheid uitmaken van de verscheepte modellen. Dat brengt die toestellen in het bereik van een grote groep", weet Ramon Llamas van IDC.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top