Een koekjescrisis, dat kon er nog wel bij na alle miserie deze week. Maar enkel Filet Pur legt de vinger op de zere plek en stelt de vraag der vragen: wie verdedigt hier nu eigenlijk wélke portefeuille? Aha! Lees en huiver…
Smikkelen en smullen
Elk volk heeft de marktleider die het verdient. Colruyt blijft ongeziene inspanningen leveren ter bevordering van de volksgezondheid. We kunnen dat enkel toejuichen, uiteraard. Nadat de retailer eerder al de van palmolie en suiker verzadigde chocopotten Nutella uit de rekken verwijderde, moeten nu ook de krokante koekjes van Oreo en LU eraan geloven, net als de chocoladerepen van Côte d’Or en Milka. Kwestie van shoppers niet teveel in verleiding te brengen. Met dat verplicht telewerken dreigen ook de coronakilo’s een comeback te maken, immers.
Dat conflictje was weer smikkelen en smullen voor de publieksmedia, die vlot de weg vonden naar RetailDetail voor professionele duiding. Tja, in Halle zijn ze nu eenmaal van geen kleintje vervaard: die strak in het pak zittende key account managers van Mondelez moeten niet denken dat ze de volledige kostenfactuur zomaar kunnen doorschuiven richting handel – en dus richting consument. Iemand moet de koopkracht van de bevolking verdedigen. En als het niet Jef is, wie dan wel?
Van blauw naar geel
De topman heeft uiteraard wel wat meer te verdedigen dan onze portefeuille: de zijne, namelijk. Colruyt bevindt zich niet in een luxepositie, met z’n onhoudbare laagsteprijsgarantie. Het wordt een beetje gênant zelfs. Je kan groot zijn in België, maar in Europa is het zo’n beetje als met onze voetbalclubs: daar stelt de retailer eerder weinig voor, om het beleefd uit te drukken, en die fameuze internationale retailalliantie ligt op apegapen. Ondertussen komen Nederlandse prijsbrekers hier het mooie weer maken. Ga er maar aan staan.
Jumbo bijvoorbeeld zette deze week z’n opmars vrolijk verder met de opening van de eerste Belgische franchisewinkel: Alvo-ondernemers die nog niet klaar zijn om te gaan rentenieren ruilen het donkerblauw voor geel, om de plaatselijke klanten nog beter te dienen. Niks dan respect, vanzelfsprekend. Op enkele stappen van de RetailDetail-kantoren staat intussen die Jumbo City al een tijdje te wachten: (nog) niet op klanten, wel op collega’s. De inrichting is klaar, maar zonder team kan je niet openen.
Best betaald
Dat personeelstekort op de winkelvloer is geen Belgisch probleem, voor alle duidelijkheid. Ook in het VK dienen retailers de war for talent te voeren. En niemand anders dan Lidl neemt het voortouw: met een fikse loonsverhoging hoopt de prijsvechter ambitieuze vakkenvullers aan te trekken. Ze worden zelfs de best betalende supermarkt van het land. We kunnen ons voorstellen dat de naar eigen zeggen overwerkte en onderbetaalde Belgische collega’s dat met lede ogen aanzien. Om maar te zwijgen over de compleet uitgeputte winkelbedienden van Carrefour Groupe Mestdagh: ook daar breekt nu een staking uit – maar niet in de Vlaamse winkels.
Maar bon, als er één winnaar is in de foodretail vandaag, dan zal het toch wel Ahold Delhaize zijn, zeker? Kwartaal na kwartaal kloppen Frans Muller en de zijnen de verwachtingen. Nu gaan ze ook hun goudhaantje bol.com naar de beurs brengen. Of toch een stukje ervan. Kassa! Gaan we eindelijk te weten komen of ze daar écht iets mee verdienen. Wees maar gerust: dat zit wel snor.
Meesterplan
In schrille tegenstelling tot de online foodverkopen, die zowel bij Delhaize als bij Albert Heijn nog steeds verlieslatend zijn. Oké, Appie breidt z’n bezorggebied nu wel uit naar het welvarende West-Vlaanderen, maar dat zal niet volstaan. Het moet anders. Maar hoe? Op een virtuele investeerdersdag onthulde de retailer een meesterplan: Delhaize, Albert Heijn en bol.com moeten nauwer gaan samenwerken. Je verzint het niet.
Of toch? Want wat schreven wij letterlijk, amper drie weken geleden: “Op de keper beschouwd heeft Ahold Delhaize in de Benelux alles in huis om een sterk eigen ecosysteem(pje) te bouwen.” Frans en Wouter zijn trouwe lezers van deze rubriek, dat is hiermee nogmaals bewezen. Alleen hebben ze nog wat werk voor de boeg om die mooie plannen écht tot een succes te maken. Voorlopig komen ze niet veel verder dan “wie barbecuevlees bij Delhaize bestelt, zal een aanbieding voor een barbecuestel bij bol.com te zien krijgen.” Dààrmee gaan jullie het niet redden, heren.
Wrap met sprinkhaan
Dat weten ze zelf ook wel, natuurlijk. Ze willen gewoonweg nog niks verklappen. Hoe zou je zelf zijn? De retailer is trouwens wel vaker een voorloper, op velerlei vlakken. Lezen wij deze week dat Europa nu eindelijk ook sprinkhanen goedkeurt voor menselijke consumptie? Eiwitrijk, duurzaam en gezond, immers. Krokant, met een nootachtige smaak. Maar op die officiële goedkeuring heeft Albert niet gewacht, hoor. Dit heerlijke receptje staat immers allang op de website van de foodretailer. Ziet er best smakelijk uit, toch?
Voor meer achtergrond over die duurzame foodtrend is er overigens maar één adres: The Future of Food, het onvermijdelijke standaardwerk over de toekomst van ons voedselsysteem. Geen kookboek evenwel, maar na lectuur is uw honger gegarandeerd gestild. Profiteert ervan! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.