Gezocht: één distributeur voor de hele wereld
Marnier-Lapostolle heeft Transaction R, een filiaal van zakenbank Rothschild, de opdracht gegeven op zoek te gaan naar een kapitaalkrachtige partner, bij voorkeur uit de wereld van de sterke dranken. Die moet de wereldwijde distributie van Grand-Marnier op zich nemen en stroomlijnen.
Vandaag wordt de populaire sinaaslikeur, bekend van onder meer de crêpe Suzette en de Grand Cosmopolitan, in de Verenigde Staten en China verdeeld door de groep Moët Hennesy (LVMH). In Europa en India gebeurt dat door het Britse Diageo en in Afrika en Latijns-Amerika door een aantal zelfstandige distributeurs.
Bijna twee eeuwen oud familiebedrijf
De Franse drankengroep Marnier-Lapostolle realiseerde in 2013 een omzet van 126,8 miljoen euro en is daarmee een kleine speler op de markt van sterke dranken. Het bedrijf is vooral bekend van Grand Marnier, maar produceert en commercialiseert daarnaast ook Navan (een likeur die enkel in de VS en Canada wordt verkocht), Marnier (cognac), Cherry Marnier (kersenlikeur) en Lapostolle (armagnac).
De portefeuille sterke dranken is goed voor 80% van de omzet. De rest komt onder meer van Sancerre-wijnen en Chileense wijnen (Casa Lapostolle). Het in 1827 gestichte familiebedrijf mag dan al op en top Frans zijn, toch realiseert het slechts 7,4% van de omzet in zijn thuisland. De Verenigde Staten zijn de belangrijkste markt, goed voor 60%.
Als kandidaat-investeerders (of -overnemers) duiken al flink wat namen op. Behalve huidige distributiepartners Diageo en LVMH worden ook het Franse Pernod-Ricard, het Amerikaanse Brown-Forman, het Italiaanse Campari, het Schotse William Grant, het Japanse Suntory en het Bermudaanse Bacardi-Martini genoemd.