Amerikaanse verkoop blijft onder verwachtingen
Van de Velde kocht zich in 2007 voor 49% in bij Intimacy en in 2010 breidde dat aandeel uit tot 85%. De Oost-Vlamingen hebben ook een optie op de resterende 15%. De verkoop bij Intimacy blijft echter onder de verwachtingen: in 2013 daalde de omzet met iets meer dan 12%. Toch viel er beterschap te noteren, want de daling in vergelijkbare omzet was in de tweede jaarhelft (-4,8%) minder dan in de eerste (-11%).
Daarbij komt dat Intimacy in de VS werd gedagvaard wegens vermeende inbreuken op de wetgeving op de kredietkaarten. Het dispuut draait om welke details van de kredietkaart op het kassaticket vermeld mogen worden. Voorlopig zit het dossier nog in de onderzoeksfase, maar volgens Van de Velde heeft geen enkele klant nadeel geleden.
De Schellebelse keten bekijkt nu hoe de zaken evolueren. Worden de doelstellingen niet gehaald, dan wordt bij de halfjaarafsluiting nagegaan of er een waardevermindering op de merknaam en de goodwill moet worden genomen.
Winst gaat kwart hoger
Van de Velde maakte dit bekend bij de publicatie van haar rekeningen over 2013, die voor de hele groep omzet van 182,4 miljoen euro lieten zien: 0,4% meer dan in 2012. Dat de groei niet hoger lag, was onder meer te wijten aan de dure euro, waardoor de omrekening van inkomsten in andere munten tegenviel, en problemen bij Intimacy.
Toch was de nettowinst met 31,8 miljoen euro 24% meer dan in 2012: toen boekte het concern wel een waardevermindering van 8 miljoen euro op de merknaam en de goodwill van Andres Sarda. Het dividend voor de aandeelhouders wordt behouden op 2,15 euro bruto per aandeel.
Veelbelovende start van 2014
Voor 2014 stelt Van de Velde dat de eerste jaarhelft er alvast veelbelovend uitziet in de groothandel: er is een lichte groei in de voorbestellingen van lingerie, ook bij Andres Sarda. Vooral de Swim-collectie van PrimaDonna, die recentelijk werd gelanceerd, vertoont zeer sterke cijfers.
In de retailtak kijkt Van de Velde vooral uit naar de uitbouw van Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Azië. In Nederland wordt het Lincherie-concept sterker in de markt gezet.