BeCommerce: “Winkelhieren is principieel fout”

Foto: jadimages / Shutterstock.com

Winkelhieren is “principieel fout”, vindt Sofie Geeroms van BeCommerce. De belangenorganisatie voor onlinehandel pleit er in een open brief voor om meer de grenzen te verleggen, letterlijk en figuurlijk, en haalt uit naar “aangepraat moreel schuldgevoel”.

 

Tegen consument en ondernemer in

De oproepen van onder meer Unizo om lokaal te kopen en te ‘winkelhieren’ schieten bij e-commercevereniging BeCommerce in het verkeerde keelgat. In een scherpe open brief noemt managing director Sofie Geeroms het “aangepraat moreel schuldgevoel”. Het initiatief strijkt de belangenvereniging voor onlinehandelaars tegen de haren in, want “e-commerce is nu eenmaal niet gemaakt om lokaal te zijn”. 


“De van oudsher belangrijke economische parameters – prijs, aanbod én gebruiksgemak – worden hiermee afgevoerd. En de consument: die mag niet genieten van kortingen, een mogelijk groter aanbod of snellere service op buitenlandse webwinkels”, klinkt het. Op lange termijn gaat het lokale adagium ook tegen de belangen van de ondernemers zelf in, vindt Geeroms, want de vraag naar e-commerce groeit sinds de coronacrisis.

 

"Durf concurreren met de wereld"

“Ondernemers moeten de kans grijpen om deze markt aan te boren”, aldus de brief, maar dan moeten ze wel naar het buitenland durven kijken. “We willen ondernemers echt oproepen om zelf ambitieus te zijn en hun grenzen te verleggen – op geografisch en kapitaalmatig vlak. Er zijn nu eenmaal veel webshops van de buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland actief op de Belgische markt.” Concurreer dus met die buitenlandse concurrentie, luidt het: “als de wereld met jou concurreert, concurreer dan zelf ook met de wereld!”


BeCommerce reageert in de brief ook op het voorstel om in België een soort GAFA-taks in te voeren, een belasting voor grote buitenlandse platformen zoals Amazon en Alibaba: “Als we andere landen de vrijheid van eerlijke concurrentie gaan ontnemen, ontnemen we die ook aan onszelf en ontzeggen we onszelf ook heel wat opties voor e-commerce binnen de EU.” Dergelijke “populistische en protectionistische maatregelen” zouden de eengemaakte markt en eerlijke concurrentie op losse schroeven zetten, besluit de organisatie.