De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.
Carrefour heeft de grootste winkeloppervlakte van België
Carrefour heeft van alle winkelketens in België het grootste aantal vierkante winkelmeters: de supermarkten van Carrefour Market voeren de top 100 van retailonderzoeksbureau Locatus aan met een totaal van 542.903 vierkante meter winkelvloeroppervlak. Mogelijk een opsteker na de herstructureringsaankondiging van deze week, want aan de Market- en Express-vestigingen wordt in de reorganisatie niet geraakt.
De supermarktketens staan al jarenlang aan de leiding als het gaat over het meest verkoopoppervlak. Ook dit jaar blijft de top vijf onveranderd, met op twee Colruyt (407.756 m²) en Aldi als derde (384.495 m²). Doe-het-zelfketens Hubo en Brico vervolledigen de top vijf, met respectievelijk 313.207 m² en 294.079 m² aan winkelvloer.
Onrust in retail ook zichtbaar in top 100
Lager in de rangschikking zijn er wel een aantal opvallende verschuivingen te zien. Kruidvat opende in 2017 24 nieuwe winkels in België, waardoor de winkelvloeroppervlakte er steeg van 73.052 naar 81.973 m². Net als Kruidvat ging Zara acht posities omhoog in de ranking, met de opening van grotere vestigingen. Primark duikt voor het eerst op in de Locatus-rangschikking op plaats 98.
De onrust in de retailmarkt vertaalt zich niettemin ook in de top 100: er zijn binnen één branche zowel klimmers als dalers. Zo toont de ombouw van Shoe Discount tot Bristol zich in de rangschikking, maar dook ook Chaussea voor het eerst in de lijst op. Terwijl bij de tuincentra Walter van Gastel (-15 plaatsen) en Intratuin (-14) heel wat plaatsen zakken, zorgt de Vlaamse expansie van Oh! Green voor een eerste vermelding in de top 100.
Failliete formules buiten beschouwing gelaten, zijn Okay Meubelen (-14) en Blokker (-14) bij de grootste dalers, terwijl Eurospar, Maisons du Monde, Intermarché en Colora uit de top 100 donderen. Alleen ketens met minstens zeven vestigingen worden weliswaar in de telling opgenomen.
Banken houden grootst aantal filialen
In de rangschikking van ketenformules met het grootste aantal verkooppunten nemen traditioneel de banken de leiding. De eerste zeven plaatsen zijn nog allemaal voor banken, inclusief bpost op plaats vier. Voor de eerste traditionele retailers (goederenverkopers) moeten we naar plaats 12.
Opmerkelijk, gezien de banksector toch als één van de eerste en meest ingrijpende is getroffen door de digitalisering. Toch ziet Locatus een wezenlijke verschuiving: het aantal filialen per bank begint af te nemen, vooral bij ING (-67 filialen) en KBC (-63 filialen).
Andere opvallende zakkers zijn Base Shop, die 17 plaatsen op de rangschikking verloor ten opzichte van vorig jaar, en Blokker dat in 2017 heel wat winkels sloot en zo 14 plaatsen achteruit ging in de top 100. Fitnessketen Basic-Fit is daarentegen duidelijk in een expansiefase en steeg dankzij zijn 164 filialen 12 plaatsen in de lijst. Hans Anders en 1,2,3 AutoService gingen ook elk tien plaatsen omhoog.
Aldi en Carrefour Market hebben evenveel supermarkten
Verdwenen uit de top 100 in vergelijking met januari 2017 zijn dan weer Shoe Discount en de ketens van tankstations Avia en Shell. Bristol, Planet Parfum, McDonald’s kwamen daarentegen nieuw binnen in de toplijst.
De top vijf van ‘pur sang’ retailers met het grootste aantal winkels waren het afgelopen jaar Aldi (12e plaats met 437 vestigingen), ex aequo met Carrefour Market (13e plaats en ook 437 winkels), chocolatier Leonidas op de 14e plaats met 359 winkels en tot slot slagerijketen Renmans op nummer 19 van de 100 met 295 slagerijen.
De volledige rangschikkingen van de top 100 winkelformules in België en Nederland zijn te downloaden op de website van Locatus.