RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De consument hoeft helemaal geen next-day delivery”

icon
Algemeen26 januari, 2022

“Logistiek is marketing geworden”, ziet Heleen Buldeo Rai, onderzoekster stadslogistiek aan de Université Gustave Eiffel. Levering moet gratis en liefst nog dezelfde dag, want dat verwacht de consument. Maar is dat wel zo?

 

Consument is best flexibel

Als het gaat over e-commerce en duurzaamheid gaat de ‘last mile’ steevast met de aandacht lopen. Terecht of niet? Bezorgen aan de consument blijft inderdaad het duurste, belangrijkste én vervuilendste deel van de toeleveringsketen. Dat concludeert Heleen Buldeo Rai, die als postdoctoraal onderzoeker werkzaam is aan de Logistics City leerstoel van de Université Gustave Eiffel in Parijs, uit recent onderzoek. Recent bracht ze ook een boek uit over e-commerce en duurzaamheid, genaamd “Duurzaam online shoppen, praktijkgids voor e-commerce van morgen”.

 

Consumenten laten betalen voor levering is volgens het cliché gewoon geen optie, en wie geen ‘next day delivery’ aanbiedt is hopeloos achter. “Zelfs als de consument dat niet per se wil, voelt alsof het zo moet. Er is een marktstandaard gezet en zeker kleinere e-commercespelers kunnen het zich moeilijk permitteren om af te wijken. Logistiek is marketing geworden.” 

 

Voor de consument hoeft het nochtans helemaal niet zo snel. “Uit internationaal onderzoek weten we dat de consument zich best flexibel kan opstellen, zeker als het gratis is. De onlineshopper is prijsbewust, dus dat laatste blijft het belangrijkste.” Bovendien zijn er andere dingen die de consument wil, maar waar veel minder rekening mee wordt gehouden. Zo vinden ze heel grote verpakkingen of bestellingen die in twee, drie keer aankomen veel storender dan een dag langer wachten. Buldeo Rai ziet ook vraag naar bijvoorbeeld levering op een dag naar keuze, wanneer mensen zeker weten dat ze thuis zijn.

 

Mondiale marktplaatsen vervuilen meer

Hoe zorg je dan voor duurzamere keuzes in die laatste mijl? Als retailer zijn er meerdere mogelijkheden om consumenten aan te sporen. Een eerste is financieel: gratis levering en retour voor wie langer kan wachten of korting op duurzame levering. Maar er zijn ook heel interessante andere opties, die Buldeo Rai in de praktijk nog te weinig ziet. Zo duidt Britse onlinesupermarkt Ocado de ecologische efficiëntie van tijdssloten aan met kleurverschillen. Ook het tonen van het CO2-verschil tussen de verschillende bezorgopties, of zelfs gewoon het aanduiden van de milieuvriendelijkste optie met bijvoorbeeld een groen blaadje, werkt echt. “Ga het gesprek aan met de consument, communicatie maakt werkelijk een verschil.” 

 

Al is ook het voortraject van grote mondiale platformen zoals Amazon en AliExpress een stuk vervuilender dan lokale, fysieke handel. Die grote platformen hebben een heel andere voetafdruk dan bijvoorbeeld e-commercebestellingen bij een retailer als Schoenen Torfs, die alles op één plek opslaat en verzendt. Het argument dat platformen tussenpartijen uitschakelen is dus toch eerder een economisch dan een ecologisch argument.

 

“Bij AliExpress vliegen pakjes uit China de hele wereld rond. Gelukkig niet altijd per luchtverkeer, maar de B2C-platformen voelen de druk om bestellingen zo snel mogelijk bij de consument te krijgen, waardoor toch sneller naar vervuilende transportmiddelen wordt gegrepen”, legt Buldeo Rai uit. Ook de voorraden van fysieke winkels komen natuurlijk uit het Verre Oosten, maar het verschil met B2B-verzendingen zit hem in het bundelen. “Daardoor is er minder verpakking, zijn boten of treinen beter gevuld en verloopt het transport efficiënter.” 

 

Retour naar de winkel

Of zelf je pakje gaan afhalen in de winkel zoveel beter is dan thuislevering, vergt nader onderzoek. Toch wijzen de eerste resultaten op een verschil: als mensen een bestelling gaan afhalen in de winkel, maken ze de verplaatsing toch iets doordachter dan als ze gaan funshoppen. Ze kiezen de plaats en het moment van afhaling meer op basis van hun bestaande traject, bijvoorbeeld naar het werk.

 

Zeker voor retours is de fysieke winkel belangrijk. “Retours moeten vooral zo snel mogelijk terug in omloop worden gebracht. Dat is het voordeel van ‘omgekeerde click&collect’: kledingwinkels kunnen teruggebrachte producten meteen terug in de rekken hangen. Het retourtraject moet minstens even efficiënt worden als het bezorgtraject, en dat is lang nog niet het geval.”

 

Toch blijft het natuurlijk zaak zo min mogelijk retours te hebben. “Retourzendingen vervuilen twee keer. Er kan nog heel veel gebeuren om te zorgen dat mensen minder verkeerd bestellen, van meer informatie geven over personalisatie tot artificiële en toegevoegde realiteit. Ik ken een Belgische omnichannelretailer die mensen zelfs opbelt als ze veel verschillende maten in hun karretje stoppen, met de vraag of ze hulp kunnen gebruiken. Maar we moeten er niet flauw over doen: de eerste stap is het consumentengedrag veranderen. Nog al te vaak bestellen mensen met het volle besef dat ze zullen terugsturen. Het is goed om dat te ontmoedigen.”

 

Foodretailers wijzen de weg

Een aantal goede voorbeelden die de weg tonen? Die zijn vooral te vinden in de foodretail, ziet Buldeo Rai. Die spelers nemen hun logistiek vaak in eigen handen. Zo steunt de Belgische leverancier van maaltijdboxen Foodbag op zijn eigen Foodwheels, waardoor het bedrijf kan uitblinken in duidelijke communicatie tegenover klanten. “Als het zo wordt aangebracht, begrijpen consumenten het duurzaamheidsargument wel. Al moet ook de service natuurlijk nog altijd prima zijn. Consumenten verwachten dat service en ecologie in balans zijn, het ene mag niet ten koste gaan van het ander.”

 

De Nederlandse onlinesupermarkt Picnic is nog zo’n uitblinker. Alle leveringen gebeuren met elektrische voertuigjes, terwijl de formule ook ver gaat in het plannen van zo efficiënt mogelijke routes – en daar erg goed over communiceert naar consumenten toe. Steeds meer speelt Picnic bovendien met vrijgekomen transportcapaciteit naar het einde van de ritten toe door ook retours op te halen. 

 

Zelfs relatief kleine ingrepen zoals goed gevulde vrachtwagens en de herbruikbare verpakkingen waar RePack mee experimenteert, kunnen een groot verschil maken. Er zijn met andere woorden mogelijkheden genoeg om e-commerce duurzamer te maken. 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

“Logistiek is marketing geworden”, ziet Heleen Buldeo Rai, onderzoekster stadslogistiek aan de Université Gustave Eiffel. Levering moet gratis en liefst nog dezelfde dag, want dat verwacht de consument. Maar is dat wel zo?   Consument is best flexibel Als het gaat over e-commerce en duurzaamheid gaat de ‘last mile’ steevast met de aandacht lopen. Terecht of niet? Bezorgen aan de consument blijft inderdaad het duurste, belangrijkste én vervuilendste deel van de toeleveringsketen. Dat concludeert Heleen Buldeo Rai, die als postdoctoraal onderzoeker werkzaam is aan de Logistics City leerstoel van de Université Gustave Eiffel in Parijs, uit recent onderzoek. Recent bracht...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN