“100% Made in Belgium”, dat is waar Belgunique voor staat. Met een webplatform en een eerste winkel in Antwerpen wil de start-up Belgische talenten ondersteunen, en verkopen is daar maar één deeltje van. Op retailhunt ontdek je hun vernieuwende visie op retail.
130 lokale ‘talenten’ in één shop
Belgunique heeft vandaag zo’n 130 ’talenten’, zoals ze lokale merken en makers noemen, aan boord. De bedoeling is om de lokale economie te steunen, dus alle producten moeten 100% in België worden gemaakt. Lokaal kopen krijgt immers steeds meer bekendheid en consumenten reageren er heel positief op, zien oprichtsters Kim en Sofie Smolders.
Hoewel België, zoals zo vaak, nog wel wat achterop hinkt ten opzichte van landen zoals Nederland, geloven de onderneemsters dat het uiteindelijk wel goed zal komen. Het enige obstakel is het prijsverschil: mensen begrijpen nog niet ten volle wat de impact is van producten die lokaal, en daardoor weliswaar iets duurder, zijn geproduceerd. Er ligt dus nog een taak weggelegd in het motiveren en ook opvoeden van mensen: niet alleen vanuit de makers, maar ook breder gedragen.
“Het verschil moet misschien tastbaarder worden. Je kan wel zeggen dat het beter is om iets lokaal te kopen, maar als je in cijfers kan aantonen waarom dat zo is, dringt het toch meer. Nu is Ikkoopbelgisch bijvoorbeeld wel hot, maar mensen beseffen niet dat kopen bij grote Belgische retailers niet betekent dat je Belgische makelij koopt.”
Trekker voor de community van makers
Behalve een verkooppunt wil Belgunique daarom ook een trekker voor creatievelingen zijn. Zo organiseert het platform jaarlijks een makersbeurs voor de stad Mechelen, creëerde het een op maat gemaakte spaaractie voor Haacht Brouwerij en verzorgde het een expo met lokaal talent voor museum BELvue. “We merken dat we een aanspreekpunt worden voor de community. Bedrijven die iets willen doen met makers pitchen hun ideeën bijvoorbeeld via ons. Er komen zo steeds meer vragen binnen, en wij willen graag die brug vormen”, aldus Kim Smolders.
“Nu al werken we een beetje los van kanalen en dat mag zeker verder zo evolueren”, zegt Sofie Smolders. Na een test in Berchem ontstond zo het idee voor een vaste fysieke winkel, maar de website blijft de thuisbasis voor Belgunique, omdat het concept dan snel kan blijven schakelen en flexibel inzetbaar is.
“Je mag niet kanaalafhankelijk zijn”
Bij Belgunique zat het kanaaloverstijgende er van bij de start in. “Dat is absoluut belangrijk. Je moet een concept hebben dat sterk op zichzelf staat; je mag niet kanaalafhankelijk zijn. Zeker voor marketing moet je ook buiten de eigen kanalen kijken en die overstijgen”, aldus Kim Smolders.
“België is een kleine markt dus het is belangrijk om partnerships aan te gaan. Heel veel retailers denken nog: het gaat slecht in retail dus ik sluit winkels, zonder verder na te denken. Hoe kan je samenwerken, hoe kan je ook buiten je eigen kanalen treden?”, vult Sofie Smolders aan.
Meer inspirerende en innovatieve winkelconcepten zoals Belgunique ontdekken? Volg de retailhunt door Antwerpen van RetailDetail – nu ook in combinatie met een inspiratietour door kenniscentrum retailhub – en ga in dialoog met vernieuwende ondernemers van eigen bodem. Het volledige interview met Kim en Sofie Smolders van Belgunique kan je lezen in het januarinummer 2019 van RetailDetail Magazine.