Topman Opel is kortingen beu

Topman Opel is kortingen beu

In een interview zegt Opel-topman Karl-Thomas Neumann dat de autosector dringend het huidige systeem van almaar grotere kortingen een halt moet toeroepen. De felle jacht naar meer marktaandeel moet anders, vindt hij.

39% van alle Opels verkocht met korting

Dat net de Opel-topman die opgemerkte uitspraak doet, is geen toeval. Volgens marktonderzoeksbureau Center for Automotive Research biedt Opel namelijk 39% van zijn auto's met korting aan. Dat is beduidend meer dan bij de rechtstreekse concurrenten Volkswagen (30%) en Ford (20%). De topman is daarom zinnens om de nieuwe modellen anders te positioneren en hoopt dat Opel snel een sterker imago krijgt, waardoor het merk minder vaak korting moet toestaan.

 

Kern van het probleem is dat Opel voornamelijk gericht is op de Europese automarkt, en die gaat door een diep dal. "Het zou te veel geld kosten om Opel in andere werelddelen te positioneren. Een GM-merk als Buick is daar veel beter voor geschikt", zegt Neumann in Handelsblatt. Dat het lastig is om voet aan de grond te krijgen op nieuwe markten ondervond Opel het voorbije jaar aan den lijve, toen de poging om het merk in Australië te introduceren mislukte.

 

Opel en zijn Britse kopie Vauxhall hebben in Europa momenteel een marktaandeel van 8%. Dat is goed voor een vierde plaats na Volkswagen, PSA (Peugeot-Citroën) en Renault.

 

Consument "verslaafd" aan kortingen

Volgens onafhankelijk analist Vic Heylen van het bureau F-Car worden in ons land momenteel zo goed als alle auto's met korting verkocht. "Ik vermoed dat men de korting wil vermijden, maar helemaal bannen zal nooit lukken. De automobilist is immers verslaafd aan korting."

 

"Hoe vaak wordt niet gezegd dat de klant in de eerste plaats een korting koopt in de plaats van een auto? De klant zou het afschaffen van korting niet aanvaarden. Autoconstructeurs weten dat en passen hun catalogusprijzen aan", aldus nog de analist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Back to top