Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?
25 jaar Hubo, dat moet natuurlijk gevierd worden.
E.V.O.: “Zeker, wij houden een groot event op de Heizel in Brussel met al onze stakeholders. Natuurlijk onze medewerkers, maar ook onze leveranciers en iedereen die betrokken is bij het 25-jarig succes van Hubo wordt uitgenodigd.
Ook de klanten zullen sowieso meevieren. Er staan de komende weken verschillende acties, speciale promoties, bijkomende voordelen en extra kortingen op stapel naar aanleiding van onze 25e verjaardag. Die worden via onze klassieke kanalen gecommuniceerd: online en via de folders. Het vertrouwen van de klant is heel belangrijk voor ons geweest in al die jaren.”
Hoe belangrijk is dat vertrouwen van de klant?
E.V.O.: “Zoals je weet van de RetailDetail Night zijn wij al tien jaar op rij door de consument verkozen tot beste keten in onze sector en al vijf jaar op rij tot beste webshop. Dat doet me enorm plezier, omdat het een teken van appreciatie is voor al onze medewerkers. Dat onze klanten ons daar op het hoogste schavotje zetten en we bij jullie die prijzen mogen ophalen, vind ik een heel mooie bekroning.”
Wat zijn nu de markantste gebeurtenissen uit de voorbije 25 jaar?
E.V.O.: “Toen we op 1 oktober 1992 startten, was Hubo een kleine organisatie met 28 winkeltjes, waarvan er een deel moest sluiten, en met een beperkte omzet van 12 miljoen euro. Hubo tekende fors rode cijfers op. Als je dat nu 25 jaar later ziet, is de omzet vervijftigvoudigd en zijn we een sterke en rendabele speler op de doe-het-zelfmarkt geworden. Heel dat traject, die hele evolutie is een hele mooie grafiek die je niet al te vaak ziet in presentaties.
Het is een lang en sterk groeiproces doorheen de jaren, tot stand gekomen door overnames en openingen van winkels. Je moet weten dat we in die periode meer dan 130 nieuwe winkels hebben geopend.”
Je moet wel flink wat vertrouwen hebben gehad om er 25 jaar geleden aan te beginnen.
E.V.O.: “We hadden natuurlijk de stiel al geleerd bij Gamma. We kenden leveranciers en assortimenten, wisten hoe we winkels moesten openen… Op die manier waren we vrij vertrouwd met de materie. Wat niet wil zeggen dat het geen risico was, maar het was eerder een berekend risico. We hebben de sprong gewaagd, maar wel met een valscherm. We wisten waar we aan bezig waren, anders hadden we die resultaten ook niet kunnen realiseren.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook een paar echte mijlpalen, zoals de overname van de keten Selfmade in Antwerpen en de overname van Superbois (in 2004) in Wallonië. Er zijn heel wat overnames gebeurd, die een boost hebben gegeven aan de organisatie en waarna het snel is gegaan. De intrede in de tuinsector met de overname van Walter Van Gastel, Intratuin en de fusie met Oh! Green is uiteraard een recente mijlpaal in ons groeitraject.”
Die 25e verjaardag is een moment om stil te staan, maar ook om vooruit te kijken. Hoe zie je de toekomst van Hubo?
E.V.O.: “Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ik denk niet dat de toekomst er donker uitziet. We moeten ook geen roze bril opzetten, we hebben een vrij realistische kijk op onze toekomst. Het is een feit dat het retaillandschap de laatste vijf jaar drastisch veranderd is. Het is allemaal zeer disruptief en ‘Uberiaans’ geworden. We hebben dus wel wat uitdagingen, zoals het samenvoegen van online en offline. We zijn volop bezig met die omnichannel-aanpak, waar we ook al resultaten halen.
Onze sector is geen trendsetter als het gaat over de digitalisering van de economie, en België is dat al evenmin. Het is een kleine frustratie van mij dat er geen sterk Belgisch online merk is. We denken altijd aan bol.com of Coolblue, maar ik zou graag zo’n sterk merk op de kaart zetten in onze sector. Ik gebruik daarom graag de werktitel ‘de HuBol.com van de sector’. Dat is toch wel een zeer grote uitdaging naar de toekomst toe.
Ik denk ook aan andere dingen, zoals de deeleconomie. Delen is het nieuwe bezitten. Hoe gaat de consument daarmee om en hoe reageert onze sector?
We lezen ook overal dat jongeren niet meer kunnen klussen. Hoe trachten wij de jongere generatie, de digital natives, goesting te geven of te behouden om te doe-het-zelven? Dat wordt minder doorgegeven van vader op zoon, dus met onder meer how-to-video’s gaan wij op dat vlak een inhaalbeweging moeten maken.”
Hoe moeilijk is het voor jullie om die digitalisering door te voeren? Dat is lange tijd niet vanzelfsprekend geweest in de doe-het-zelfsector.
E.V.O.: “Wat is moeilijk? Ik moet zeggen dat we toch wel mooie resultaten zien van onze webshop, ook voor volumineuze producten waar je dat misschien niet van verwacht. We zien dat er bij de consument heel wat vraag is naar thuislevering van grote producten. Maar het vraagt aanpassingen en inspanningen natuurlijk, van al onze medewerkers en onze leveranciers.
Neem nu blokhutten of tuinhuisjes: die doen het online vrij goed, omdat die ook moeilijk te vervoeren zijn voor de klant. We werken daarom samen met onze leveranciers, die zich stilaan omvormen naar die thuisleveringen toe. Logistiek dienstverleners als bpost leveren zulke producten niet, dus voor leveranciers zit daar wel een logistieke markt in.”