Belg spendeert gemiddeld 366 euro per jaar aan zijn tuin | RetailDetail

Belg spendeert gemiddeld 366 euro per jaar aan zijn tuin

Belg spendeert gemiddeld 366 euro per jaar aan zijn tuin

Comeos liet in april en mei van dit jaar een tuinenquête invullen door 2.176 Belgen. Daaruit blijkt dat de helft van de Belgen een tuin heeft met een oppervlakte kleiner dan 500 m². In de leeftijdscategorie 26 tot 35 jaar meet de gemiddelde tuin zelfs minder dan 200 m²; een rechtstreeks gevolg van de kleinere bouwgronden. Toch blijft de tuin een belangrijke factor bij de aankoop van een huis: 92% van de respondenten liet zich bij zijn keuze leiden door de tuin.

 


Budget voor tuincentra en doe-het-zelf

Gemiddeld spendeert de Belg 366 euro per jaar aan zijn tuin. Dat geld besteden we vooral in tuincentra (78%) en doe-het-zelfzaken (50%). Boomkwekerijen, de markt en de supermarkt vervolledigen de top 5.


Informatie halen de tuinliefhebbers bij de verkopers (56%), op de winkelvloer (48%) en op het internet (44%). Slechts 12% laat zich inspireren door radio en televisie. Die televisieprogramma’s schetsen vaak het beeld van de idyllische reuzentuin met grote graspartijen, hagen en klaterende watervalletjes. Terwijl dat helemaal niet (meer) is wat de Belg in zijn tuin zoekt.

Communautaire tuinverschillen

Wat de Belg dan wél wil? Dat verschilt aanzienlijk naarmate men de vraag stelt aan Vlamingen of Walen. Walen hechten meer belang aan moestuinen (38%) en het gebruik van ecologische producten (74%) dan Vlamingen (respectievelijk 23% en 56%). Vlamingen zijn dan weer verzot op tuinhuisjes (51% tegenover 32%) en veranda’s (24% tegenover 12%). Waalse kinderen (35%) hebben tot slot meer speeltuigen in de tuin dan Vlaamse kindjes (18%).


Ook qua tijdsbesteding toont het onderzoek verschillen. In Wallonië tuinieren dan wel meer mensen (75% tegen 67%), de gemiddelde tijd die een Waal aan zijn tuin besteedt ligt wel wat lager dan in Vlaanderen.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.