Belg spendeert gemiddeld 366 euro per jaar aan zijn tuin

Belg spendeert gemiddeld 366 euro per jaar aan zijn tuin

Comeos liet in april en mei van dit jaar een tuinenquête invullen door 2.176 Belgen. Daaruit blijkt dat de helft van de Belgen een tuin heeft met een oppervlakte kleiner dan 500 m². In de leeftijdscategorie 26 tot 35 jaar meet de gemiddelde tuin zelfs minder dan 200 m²; een rechtstreeks gevolg van de kleinere bouwgronden. Toch blijft de tuin een belangrijke factor bij de aankoop van een huis: 92% van de respondenten liet zich bij zijn keuze leiden door de tuin.

 


Budget voor tuincentra en doe-het-zelf

Gemiddeld spendeert de Belg 366 euro per jaar aan zijn tuin. Dat geld besteden we vooral in tuincentra (78%) en doe-het-zelfzaken (50%). Boomkwekerijen, de markt en de supermarkt vervolledigen de top 5.


Informatie halen de tuinliefhebbers bij de verkopers (56%), op de winkelvloer (48%) en op het internet (44%). Slechts 12% laat zich inspireren door radio en televisie. Die televisieprogramma’s schetsen vaak het beeld van de idyllische reuzentuin met grote graspartijen, hagen en klaterende watervalletjes. Terwijl dat helemaal niet (meer) is wat de Belg in zijn tuin zoekt.

Communautaire tuinverschillen

Wat de Belg dan wél wil? Dat verschilt aanzienlijk naarmate men de vraag stelt aan Vlamingen of Walen. Walen hechten meer belang aan moestuinen (38%) en het gebruik van ecologische producten (74%) dan Vlamingen (respectievelijk 23% en 56%). Vlamingen zijn dan weer verzot op tuinhuisjes (51% tegenover 32%) en veranda’s (24% tegenover 12%). Waalse kinderen (35%) hebben tot slot meer speeltuigen in de tuin dan Vlaamse kindjes (18%).


Ook qua tijdsbesteding toont het onderzoek verschillen. In Wallonië tuinieren dan wel meer mensen (75% tegen 67%), de gemiddelde tijd die een Waal aan zijn tuin besteedt ligt wel wat lager dan in Vlaanderen.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

09/11/2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

Eerste Sigma Shop van het land geopend

29/09/2017

Interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft een eerste Sigma Shop geopend in Zoerle-Parwijs. Daarmee zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top