Belg spendeert gemiddeld 366 euro per jaar aan zijn tuin | RetailDetail

Belg spendeert gemiddeld 366 euro per jaar aan zijn tuin

Belg spendeert gemiddeld 366 euro per jaar aan zijn tuin

Comeos liet in april en mei van dit jaar een tuinenquête invullen door 2.176 Belgen. Daaruit blijkt dat de helft van de Belgen een tuin heeft met een oppervlakte kleiner dan 500 m². In de leeftijdscategorie 26 tot 35 jaar meet de gemiddelde tuin zelfs minder dan 200 m²; een rechtstreeks gevolg van de kleinere bouwgronden. Toch blijft de tuin een belangrijke factor bij de aankoop van een huis: 92% van de respondenten liet zich bij zijn keuze leiden door de tuin.

 


Budget voor tuincentra en doe-het-zelf

Gemiddeld spendeert de Belg 366 euro per jaar aan zijn tuin. Dat geld besteden we vooral in tuincentra (78%) en doe-het-zelfzaken (50%). Boomkwekerijen, de markt en de supermarkt vervolledigen de top 5.


Informatie halen de tuinliefhebbers bij de verkopers (56%), op de winkelvloer (48%) en op het internet (44%). Slechts 12% laat zich inspireren door radio en televisie. Die televisieprogramma’s schetsen vaak het beeld van de idyllische reuzentuin met grote graspartijen, hagen en klaterende watervalletjes. Terwijl dat helemaal niet (meer) is wat de Belg in zijn tuin zoekt.

Communautaire tuinverschillen

Wat de Belg dan wél wil? Dat verschilt aanzienlijk naarmate men de vraag stelt aan Vlamingen of Walen. Walen hechten meer belang aan moestuinen (38%) en het gebruik van ecologische producten (74%) dan Vlamingen (respectievelijk 23% en 56%). Vlamingen zijn dan weer verzot op tuinhuisjes (51% tegenover 32%) en veranda’s (24% tegenover 12%). Waalse kinderen (35%) hebben tot slot meer speeltuigen in de tuin dan Vlaamse kindjes (18%).


Ook qua tijdsbesteding toont het onderzoek verschillen. In Wallonië tuinieren dan wel meer mensen (75% tegen 67%), de gemiddelde tijd die een Waal aan zijn tuin besteedt ligt wel wat lager dan in Vlaanderen.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.

Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

17/04/2018

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

Het retailprofiel van Erwin Van Osta (Hubo): "Ik geef het toe, ik ben een speed addict"

03/04/2018

Wat brengt de toekomst voor DIY? Op het RetailDetail Congress op 26 april horen we het van Hubo-CEO Erwin Van Osta. Samen met andere Belgische CEO’s geeft hij er een unieke inkijk in ‘onze’ retail. Wie zijn ze en wat drijft hen?