Brico Sint-Truiden vervangt korting door Beleefbox

Brico Sint-Truiden vervangt korting door Beleefbox

Brico Sint-Truiden vervangt korting door Beleefbox

Brico Sint-Truiden stapt uit "de wedloop van eeuwige kortingen", door korting in te ruilen voor beleving. De bouwmarkt kondigt de lancering van een ‘Beleef Sint-Truiden Box’ aan, een cadeaubox voor wie in de winkel grote aankopen doet.

 

Waardebon voor een lokale beleving

Elke zaterdag, zondag en op feestdagen ontvangen klanten er, bij elke aankoop van minimum 200 euro, een ‘Beleef Sint-Truiden Box’. Die bevat een waardebon voor twee personen ter waarde van 50 euro, waarmee je in Sint-Truiden iets kan 'beleven' bij een viertal deelnemende partners. De bedoeling is dat de inhoud van de box varieert, maar op dit moment zijn er de volgende mogelijkheden: een theatervoorstelling in De Roxy bijwonen, als VIP een wedstrijd van STVV meepikken, bier proeven in Café du Soleil of gaan ontbijten in Grand Café Stayen. 

 

Door in te zetten op belevingsmarketing versterkt de doe-het-zelfzaak de relatie met de klant, meent zaakvoerder Peter Aerts: “We bieden onze klanten een moment van geluk en positivisme. Je mag zelf gebruik maken van de beleefbox, maar je kan deze ook wegschenken. Als klusser krijg je vaak hulp van vrienden of familie, bijvoorbeeld bij een verbouwing. Door je helpende handen deze box te geven, druk je jouw waardering op een originele manier uit.”

 

Wel nog nationale prijsacties

Het experiment, met de goedkeuring van het hoofdkantoor van Brico, loopt een jaar en zal dan worden geevalueerd. Als het een succes blijkt, ziet zaakvoerder Aerts al nieuwe mogelijkheden om het aanbod in de beleefbox te verruimen, zolang het maar lokaal is. Die lokale verankering is immers een duidelijke troef, ziet ook professor Pauwels, docent marketing aan de UHasselt. 

 

Uit een studie in opdracht van de initiatiefnemers bleek overigens dat slechts 10% van de consumenten verandert van winkel uit prijsoverwegingen. Gemak, service en beleving zijn dus nog steeds meer doorslaggevend voor de consument dan het prijsargument, menen ze bij Brico Sint-Truiden.

 

Nationale kortingsacties gaan nog wel gewoon door. "Vroeger gaven we klanten zelf ook vanuit ons winkelpunt nog extra kortingen, maar we merken dat klanten daar eigenlijk niet per se om vragen. Bovendien hadden we al heel lang een samenwerking met theater De Roxy: klanten kregen daar een kortingbon voor bij ons."

 

Voor particulieren in het weekend

Waarom de actie alleen in het weekend en op feestdagen loopt? Peter Aerts: "We draaien 50% van onze omzet in de weekends. Dan bereiken we dus ook de meeste klanten. In de week hebben we vooral professionelen en semi-professionelen als klant en zij hebben eigen kortingskaarten. Met de beleefbox richten we ons daarom op particulieren." 

 

Om de actie bekend te maken, rekent Brico Sint-Truiden op de partners, die de samenwerking aankondigen op schermen, advertenties in De Streekkrant en signalisatie met onder meer posters op het winkelpunt zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.