Kingfisher koestert triomfantelijke verwachtingen.

Kingfisher koestert triomfantelijke verwachtingen.

Kingfisher, de grootste doe-het-zelfgroep van Europa, heeft triomfantelijke verwachtingen voor 2010. De groep met meer dan 840 winkels in acht verschillende landen voorziet een winstgroei van 20%. Een moeizaam vierde kwartaal bij het Britse B&Q, in China en slechte weersomstandigheden voor de bouwsector konden de pret niet bederven.

Groei in Polen, Rusland en Frankrijk.

Vooral in Polen en Rusland genoot Kingfisher sterke groei. In Frankrijk, waar Kingfisher aanwezig is met de enseignes Castorama en Brico Depot, zag de doe-het-zelver zijn omzet in het vierde kwartaal met 2% stijgen. Een resultaat dat quasi integraal te danken is aan Castorama, het enseigne dat in Q4 4,7% meer verkocht dan een jaar tevoren. Brico Depot zette een demper op de feestvreugde, met een daling van 1%.

China en Groot-Brittannië kalmeren.

In Groot-Brittannië, waar B&Q marktleider is, daalde de omzet van de DIY-keten 0,3% in het vierde kwartaal. Vanuit die hoek verwacht Kingfisher dan ook geen significante groei  in 2011. Het bedrijf wil er eerder zijn marktaandeel bewaken. Niettemin steeg de brutowinstmarge op de Britse markt.


Op de Chinese markt moest Kingfisher sterk inboeten. De groep moest er het afgelopen kwartaal ruim 16% inbinden ten opzichte van dezelfde periode in het vorige boekjaar. Volgens Kingfisher is dit niettemin een gezonde evolutie, aangezien de DHZ-reus eind 2009 een groots offensief in China heeft uitgevoerd. Nu stabiliseert de groei zich op een duurzaam niveau.

Toenemende marges.

Voor het gehele jaar 2010 bevestigt Kingfisher de winstprognoses van analisten. De onderneming zegt een grote winstverbetering (20%) te zullen realiseren dankzij kostbesparende maatregelen en een verbetering van de brutomarges. Het bedrijf koopt daartoe centraler aan en maakt steeds meer gebruik van goedkopere productie-eenheden in onder meer Azië.

Kingfisher, de grootste doe-het-zelfgroep van Europa, heeft triomfantelijke verwachtingen voor 2010. De groep met meer dan 840 winkels in acht verschillende landen voorziet een winstgroei van 20%. Een moeizaam vierde kwartaal bij het Britse B&Q, in China en slechte weersomstandigheden voor de bouwsector konden de pret niet bederven.

Groei in Polen, Rusland en Frankrijk.

Vooral in Polen en Rusland genoot Kingfisher sterke groei. In Frankrijk, waar Kingfisher aanwezig is met de enseignes Castorama en Brico Depot, zag de doe-het-zelver zijn omzet in het vierde kwartaal met 2% stijgen. Een resultaat dat quasi integraal te danken is aan Castorama, het enseigne dat in Q4 4,7% meer verkocht dan een jaar tevoren. Brico Depot zette een demper op de feestvreugde, met een daling van 1%.

China en Groot-Brittannië kalmeren.

In Groot-Brittannië, waar B&Q marktleider is, daalde de omzet van de DIY-keten 0,3% in het vierde kwartaal. Vanuit die hoek verwacht Kingfisher dan ook geen significante groei  in 2011. Het bedrijf wil er eerder zijn marktaandeel bewaken. Niettemin steeg de brutowinstmarge op de Britse markt.


Op de Chinese markt moest Kingfisher sterk inboeten. De groep moest er het afgelopen kwartaal ruim 16% inbinden ten opzichte van dezelfde periode in het vorige boekjaar. Volgens Kingfisher is dit niettemin een gezonde evolutie, aangezien de DHZ-reus eind 2009 een groots offensief in China heeft uitgevoerd. Nu stabiliseert de groei zich op een duurzaam niveau.

Toenemende marges.

Voor het gehele jaar 2010 bevestigt Kingfisher de winstprognoses van analisten. De onderneming zegt een grote winstverbetering (20%) te zullen realiseren dankzij kostbesparende maatregelen en een verbetering van de brutomarges. Het bedrijf koopt daartoe centraler aan en maakt steeds meer gebruik van goedkopere productie-eenheden in onder meer Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Nieuwe formuledirecteur bij Gamma België

14/09/2017

Na het vertrek van Rudi Petit-Jean heeft Gamma België beslist om een formuledirecteur ad interim aan te stellen. Die eer valt te beurt aan Werner Van Gansbeke, die al zeven jaar bij de retailer aan de slag is.

Bricorama wil Gamma niet verkopen

01/09/2017

Het Franse doe-het-zelfbedrijf Bricorama is niet van plan om de Belgische en Nederlandse vestigingen van Gamma te verkopen. Die geruchten deden al een tijdje de ronde, maar worden nu dus naar de prullenmand verwezen.

Analyse: Opvolger Rudi Petit-Jean wacht zware taak bij Gamma

22/08/2017

Het plotse afscheid van formuledirecteur Rudi Petit-Jean bij Gamma België roept heel wat vragen op over de toekomst van de doe-het-zelfketen, die in woelig vaarwater zit door ruziënde aandeelhouders. 

Rudi Petit-Jean vertrekt bij Gamma

21/08/2017

Rudi Petit-Jean, de formuledirecteur van Gamma België, zal per 1 oktober 2017 Intergamma verlaten. Hij heeft besloten om zijn loopbaan buiten het bedrijf voort te zetten.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Back to top