Kingfisher koestert triomfantelijke verwachtingen.

Kingfisher koestert triomfantelijke verwachtingen.

Kingfisher, de grootste doe-het-zelfgroep van Europa, heeft triomfantelijke verwachtingen voor 2010. De groep met meer dan 840 winkels in acht verschillende landen voorziet een winstgroei van 20%. Een moeizaam vierde kwartaal bij het Britse B&Q, in China en slechte weersomstandigheden voor de bouwsector konden de pret niet bederven.

Groei in Polen, Rusland en Frankrijk.

Vooral in Polen en Rusland genoot Kingfisher sterke groei. In Frankrijk, waar Kingfisher aanwezig is met de enseignes Castorama en Brico Depot, zag de doe-het-zelver zijn omzet in het vierde kwartaal met 2% stijgen. Een resultaat dat quasi integraal te danken is aan Castorama, het enseigne dat in Q4 4,7% meer verkocht dan een jaar tevoren. Brico Depot zette een demper op de feestvreugde, met een daling van 1%.

China en Groot-Brittannië kalmeren.

In Groot-Brittannië, waar B&Q marktleider is, daalde de omzet van de DIY-keten 0,3% in het vierde kwartaal. Vanuit die hoek verwacht Kingfisher dan ook geen significante groei  in 2011. Het bedrijf wil er eerder zijn marktaandeel bewaken. Niettemin steeg de brutowinstmarge op de Britse markt.


Op de Chinese markt moest Kingfisher sterk inboeten. De groep moest er het afgelopen kwartaal ruim 16% inbinden ten opzichte van dezelfde periode in het vorige boekjaar. Volgens Kingfisher is dit niettemin een gezonde evolutie, aangezien de DHZ-reus eind 2009 een groots offensief in China heeft uitgevoerd. Nu stabiliseert de groei zich op een duurzaam niveau.

Toenemende marges.

Voor het gehele jaar 2010 bevestigt Kingfisher de winstprognoses van analisten. De onderneming zegt een grote winstverbetering (20%) te zullen realiseren dankzij kostbesparende maatregelen en een verbetering van de brutomarges. Het bedrijf koopt daartoe centraler aan en maakt steeds meer gebruik van goedkopere productie-eenheden in onder meer Azië.

Kingfisher, de grootste doe-het-zelfgroep van Europa, heeft triomfantelijke verwachtingen voor 2010. De groep met meer dan 840 winkels in acht verschillende landen voorziet een winstgroei van 20%. Een moeizaam vierde kwartaal bij het Britse B&Q, in China en slechte weersomstandigheden voor de bouwsector konden de pret niet bederven.

Groei in Polen, Rusland en Frankrijk.

Vooral in Polen en Rusland genoot Kingfisher sterke groei. In Frankrijk, waar Kingfisher aanwezig is met de enseignes Castorama en Brico Depot, zag de doe-het-zelver zijn omzet in het vierde kwartaal met 2% stijgen. Een resultaat dat quasi integraal te danken is aan Castorama, het enseigne dat in Q4 4,7% meer verkocht dan een jaar tevoren. Brico Depot zette een demper op de feestvreugde, met een daling van 1%.

China en Groot-Brittannië kalmeren.

In Groot-Brittannië, waar B&Q marktleider is, daalde de omzet van de DIY-keten 0,3% in het vierde kwartaal. Vanuit die hoek verwacht Kingfisher dan ook geen significante groei  in 2011. Het bedrijf wil er eerder zijn marktaandeel bewaken. Niettemin steeg de brutowinstmarge op de Britse markt.


Op de Chinese markt moest Kingfisher sterk inboeten. De groep moest er het afgelopen kwartaal ruim 16% inbinden ten opzichte van dezelfde periode in het vorige boekjaar. Volgens Kingfisher is dit niettemin een gezonde evolutie, aangezien de DHZ-reus eind 2009 een groots offensief in China heeft uitgevoerd. Nu stabiliseert de groei zich op een duurzaam niveau.

Toenemende marges.

Voor het gehele jaar 2010 bevestigt Kingfisher de winstprognoses van analisten. De onderneming zegt een grote winstverbetering (20%) te zullen realiseren dankzij kostbesparende maatregelen en een verbetering van de brutomarges. Het bedrijf koopt daartoe centraler aan en maakt steeds meer gebruik van goedkopere productie-eenheden in onder meer Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

09/11/2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

Eerste Sigma Shop van het land geopend

29/09/2017

Interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft een eerste Sigma Shop geopend in Zoerle-Parwijs. Daarmee zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top