Kingfisher koestert triomfantelijke verwachtingen.

Kingfisher koestert triomfantelijke verwachtingen.

Kingfisher, de grootste doe-het-zelfgroep van Europa, heeft triomfantelijke verwachtingen voor 2010. De groep met meer dan 840 winkels in acht verschillende landen voorziet een winstgroei van 20%. Een moeizaam vierde kwartaal bij het Britse B&Q, in China en slechte weersomstandigheden voor de bouwsector konden de pret niet bederven.

Groei in Polen, Rusland en Frankrijk.

Vooral in Polen en Rusland genoot Kingfisher sterke groei. In Frankrijk, waar Kingfisher aanwezig is met de enseignes Castorama en Brico Depot, zag de doe-het-zelver zijn omzet in het vierde kwartaal met 2% stijgen. Een resultaat dat quasi integraal te danken is aan Castorama, het enseigne dat in Q4 4,7% meer verkocht dan een jaar tevoren. Brico Depot zette een demper op de feestvreugde, met een daling van 1%.

China en Groot-Brittannië kalmeren.

In Groot-Brittannië, waar B&Q marktleider is, daalde de omzet van de DIY-keten 0,3% in het vierde kwartaal. Vanuit die hoek verwacht Kingfisher dan ook geen significante groei  in 2011. Het bedrijf wil er eerder zijn marktaandeel bewaken. Niettemin steeg de brutowinstmarge op de Britse markt.


Op de Chinese markt moest Kingfisher sterk inboeten. De groep moest er het afgelopen kwartaal ruim 16% inbinden ten opzichte van dezelfde periode in het vorige boekjaar. Volgens Kingfisher is dit niettemin een gezonde evolutie, aangezien de DHZ-reus eind 2009 een groots offensief in China heeft uitgevoerd. Nu stabiliseert de groei zich op een duurzaam niveau.

Toenemende marges.

Voor het gehele jaar 2010 bevestigt Kingfisher de winstprognoses van analisten. De onderneming zegt een grote winstverbetering (20%) te zullen realiseren dankzij kostbesparende maatregelen en een verbetering van de brutomarges. Het bedrijf koopt daartoe centraler aan en maakt steeds meer gebruik van goedkopere productie-eenheden in onder meer Azië.

Kingfisher, de grootste doe-het-zelfgroep van Europa, heeft triomfantelijke verwachtingen voor 2010. De groep met meer dan 840 winkels in acht verschillende landen voorziet een winstgroei van 20%. Een moeizaam vierde kwartaal bij het Britse B&Q, in China en slechte weersomstandigheden voor de bouwsector konden de pret niet bederven.

Groei in Polen, Rusland en Frankrijk.

Vooral in Polen en Rusland genoot Kingfisher sterke groei. In Frankrijk, waar Kingfisher aanwezig is met de enseignes Castorama en Brico Depot, zag de doe-het-zelver zijn omzet in het vierde kwartaal met 2% stijgen. Een resultaat dat quasi integraal te danken is aan Castorama, het enseigne dat in Q4 4,7% meer verkocht dan een jaar tevoren. Brico Depot zette een demper op de feestvreugde, met een daling van 1%.

China en Groot-Brittannië kalmeren.

In Groot-Brittannië, waar B&Q marktleider is, daalde de omzet van de DIY-keten 0,3% in het vierde kwartaal. Vanuit die hoek verwacht Kingfisher dan ook geen significante groei  in 2011. Het bedrijf wil er eerder zijn marktaandeel bewaken. Niettemin steeg de brutowinstmarge op de Britse markt.


Op de Chinese markt moest Kingfisher sterk inboeten. De groep moest er het afgelopen kwartaal ruim 16% inbinden ten opzichte van dezelfde periode in het vorige boekjaar. Volgens Kingfisher is dit niettemin een gezonde evolutie, aangezien de DHZ-reus eind 2009 een groots offensief in China heeft uitgevoerd. Nu stabiliseert de groei zich op een duurzaam niveau.

Toenemende marges.

Voor het gehele jaar 2010 bevestigt Kingfisher de winstprognoses van analisten. De onderneming zegt een grote winstverbetering (20%) te zullen realiseren dankzij kostbesparende maatregelen en een verbetering van de brutomarges. Het bedrijf koopt daartoe centraler aan en maakt steeds meer gebruik van goedkopere productie-eenheden in onder meer Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zamro bewijst dat er ook voor B2B plaats online is

18/04/2017

Zamro is een pionier op het vlak van B2B e-commerce, een branche die nog vaak terughoudend is om aan onlineverkoop te beginnen. Toch kunnen B2C en B2B van elkaar leren, ziet oprichter Eric Croon. Wat, dat hoort u op het RetailDetail Congress.

Hubo komt dit najaar met nieuw online platform

03/04/2017

In een interview heeft Erwin Van Osta, CEO van doe-het-zelfketen Hubo, gezegd dat de keten binnenkort op de proppen komt met een nieuw online platform. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van de tuincentra.

Brico vernieuwt vestiging in Zemst

30/03/2017

Doe-het-zelfketen Brico heeft zijn winkel in Zemst in een nieuw jasje gestoken. De vestiging heropent na renovatiewerken die een jaar in beslag hebben genomen. De renovatie maakt deel uit van een innovatiestrategie die Brico opnieuw met groei moet laten aanknopen.

Vernieuwde Brico Plan-It wil nog meer inspireren

27/03/2017

Op 25 maart heropende de volledig gerenoveerde Brico Plan-It in Antwerpen. Met een nog ruimer aanbod en een duidelijker indeling biedt de winkel oplossingen en inspiratie voor renovatie, verbouwing, inrichting en decoratie.

Gamma opent tweede Brusselse vestiging

20/03/2017

Doe-het-zelfketen Gamma heeft zijn tweede vestiging in Brussel geopend: naast de winkel in Ukkel kunnen de klanten van de keten nu ook terecht in Anderlecht. Daarnaast laat Gamma weten dat de online verkoop sterk in de lift zit.

Tuincentra Hubo fuseren met Oh! Green

08/03/2017

De tuincentra Walter Van Gastel en sommige vestigingen van Intratuin, die in handen zijn van de doe-het-zelfketen Hubo, fuseren met hun Waalse sectorgenoot Oh! Green. De nieuwe combinatie is goed voor 16 winkels en een omzet van 70 miljoen euro.

Back to top