Kingfisher ontgoochelt ondanks omzet- en winstgroei | RetailDetail

Kingfisher ontgoochelt ondanks omzet- en winstgroei

Kingfisher ontgoochelt ondanks omzet- en winstgroei

Kingfisher, Europa's grootste doe-het-zelfgroep, zag zowel zijn omzet als zijn winst het voorbije kwartaal aardig groeien. Al ging de winstmarge van het concern boven B&Q, Screwfix, Castorama en Brico Dépôt er wel wat op achteruit.

3,44 miljard euro omzet

Het Britse Kingfisher publiceerde over het voorbije kwartaal (tot 3 mei) een 20% hogere courante winst van 142 miljoen pond (bijna 175 miljoen euro). Dat was iets minder dan de 145 miljoen pond die de onderneming zelf naar voren had geschoven.

 

Ook de omzet - 2,8 miljard pond of een slordige 3,44 miljard euro - bleef onder de verwachtingen: de analisten hadden gerekend op een vergelijkbare omzetgroei van 7 à 8%, het werd uiteindelijk 6,1%. Vooral Frankrijk, nog altijd goed voor de helft van de groepsomzet, ontgoochelt met maar +1,6% en klokt af op 1.077 miljoen pond.


Groot-Brittannië en Ierland doen het veel beter met +10,1% (1.200 miljoen pond), terwijl de rest van de wereld +6,8% optekent (506 miljoen pond). Al moet gezegd dat de wisselkoersen wel roet in het eten gooiden: bij identieke wisselkoersen zou de groepsomzet gestegen zijn met 9,2% in plaats van 6,1%.

 

In zijn thuisland zag Kingfisher het voorbije kwartaal zijn brutowinstmarge afkalven met twee procentpunt. Dat komt doordat de groep meer buiten- en tuinproducten verkocht, waarop de winstmarge lager ligt, en doordat B&Q met grotere kortingen uitpakte in zijn keuken- en badkamersegment om de vraag aan te zwengelen.

 

"Goede start, maar..."

Na de bekendmaking van de resultaten verloor Kingfisher bijna 6% van zijn beurswaarde, de op één na sterkste daling binnen de Stoxx600-aandelenkorf. Zowel de analisten als de beleggers hadden duidelijk gerekend op meer.

 

Desondanks sprak CEO Ian Cheshire (foto) van een "goede start van het jaar, waarbij we profiteerden van de gunstige weersomstandigheden in heel Europa om onze omzet en onze winst in onze drie belangrijkste markten Frankrijk, Groot-Brittannië en Polen te verhogen." Al gaf hij grif toe dat de "opgetekende vooruitgang grotendeels toe te schrijven is aan de vergelijkingsbasis met het vorige boekjaar, dat een wel heel moeilijke start kende."

 

Over de onderhandelingen om het Franse Mr Bricolage over te nemen, was er geen nieuws, behalve dan dat "de gesprekken vorderen".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.