Maxeda DIY uit de etalage wegens gebrek aan interesse? | RetailDetail

Maxeda DIY uit de etalage wegens gebrek aan interesse?

Maxeda DIY uit de etalage wegens gebrek aan interesse?

De doe-het-zelfketens van Maxeda, die in mei in de etalage werden gezet, worden mogelijk uit de verkoop gehaald. De gekregen aanbiedingen voor onder andere Brico en Praxis zouden beneden de verwachtingen liggen.

600 miljoen euro in plaats van 800 miljoen

Maxeda ziet mogelijk af van de plannen om zijn doe-het-zelftak, met daarin de ketens Praxis, Formido, Brico en Plan-it, van de hand te doen. In de finale biedingsronde zou minder geboden zijn dan de eigenaars hadden gehoopt te ontvangen, zo schrijft Bloomberg.

 

De eigenaars van Maxeda DIY, de investeerdersgroepen Cinven Partners, LLP en Permira, hoopten op zijn minst 800 miljoen euro op te halen met de verkoop. Nu dat niet het geval blijkt te zijn – het hoogste bod zou rond de 600 miljoen euro liggen – overwegen ze om Maxeda toch nog in portefeuille te houden en de huidige leningen van de doe-het-zelfgroep zelf te herfinancieren. De eigenaars zouden dan wel nieuwe schulden aangaan en zichzelf daarmee dividenden uitkeren.

 

Nog niets beslist

Bloomberg beklemtoont wel dat er nog geen finale beslissing is gevallen en dat voorlopig dus nog alle opties openliggen. Bij de kandidaat-overnemers zitten alvast grote investeerdersgroepen, zoals CVC Capital Partners, Pamplona Capital Management en Sun Capital.

 

De huidige eigenaars kochten Maxeda in 2004 voor 2 miljard euro, maar sindsdien is de retailgroep stelselmatig ontmanteld en in aparte onderdelen doorverkocht: in 2007 deden de investeerders eerst de elektronicaketens van het retailbedrijf van de hand, in 2010 volgde de modetak en nu volgt tot slot dus de doe-hetzelfafdeling. Maxeda telt vandaag nog 376 winkels in de Benelux en zo’n 7.000 werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.

Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

17/04/2018

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

Het retailprofiel van Erwin Van Osta (Hubo): "Ik geef het toe, ik ben een speed addict"

03/04/2018

Wat brengt de toekomst voor DIY? Op het RetailDetail Congress op 26 april horen we het van Hubo-CEO Erwin Van Osta. Samen met andere Belgische CEO’s geeft hij er een unieke inkijk in ‘onze’ retail. Wie zijn ze en wat drijft hen?