Mr. Bricolage wil niet weten van avances Bricorama | RetailDetail

Mr. Bricolage wil niet weten van avances Bricorama

Mr. Bricolage wil niet weten van avances Bricorama

Enkele maanden na het afspringen van de verloving met Kingfisher wordt de Franse doe-het-zelfketen Mr. Bricolage alweer het hof gemaakt. Aanbidder is dit keer het nochtans veel kleinere Bricorama, maar Mr. Bricolage gaat vooralsnog niet door de knieën.

Bod van ruim 150 miljoen euro

Met een omzet van 1 miljard euro en 223 winkels (waarvan 92 in Frankrijk) is Bricorama nochtans een pak kleiner dan de beoogde partner: Mr. Bricolage telt liefst 866 winkels (waarvan 797 in Frankrijk) en realiseerde vorig jaar een omzet van 2,2 miljard euro (waarvan 1,9 miljard in zijn thuisland). Bricorama zou liefst 150 miljoen euro over hebben voor Mr. Bricolage, om samen "een nieuwe topspeler op de doe-het-zelfmarkt" te vormen.

 

Wel zag Mr. Bricolage zijn omzet vorig jaar met 4,4% teruglopen. Het bod komt nauwelijks vijf maanden na het afspringen van de verloving tussen Mr. Bricolage en Kingfisher, eigenaar van Brico Dépôt en Castorama.

 

De directie van Mr. Bricolage is blijkbaar niet meteen van plan om op de avances in te gaan: ze liet weten "een indicatief bod vanwege Bricorama te hebben ontvangen", maar voegde er meteen aan toe dat er "vandaag nog geen onderhandelingen zijn opgestart". De ANPF, met 41,9% de grootste aandeelhouder van Mr. Bricolage, liet al weten het bod te hebben ontvangen, maar "er geen gevolg aan te geven".

 

Opmerkelijk detail: de dag voor het nieuws van het bod bekend werd, is Jean-François Boucher, de topman van Mr. Bricolage, opgestapt. Officieel om "op andere professionele bezigheden te focussen". Boucher was 18 jaar aan de slag bij het Franse nummer drie en was destijds een groot voorstander van een samengaan met Kingfisher.

 

Franse doe-het-zelfmarkt groeit amper nog

Een huwelijk tussen Bricorama en Mr. Bricolage lijkt volgens analisten nochtans zinvol: in een markt die vandaag gedomineerd wordt door twee grote internationale spelers - de groep Adeo (Leroy Merlin, Weldom, Bricoman) met 38% marktaandeel en Kingfisher (Brico Dépôt, Castorama) met 33% - hebben de twee kleinere ketens er alle belang bij om hun krachten te bundelen: Mr. Bricolage heeft vandaag een marktaandeel van 8%, Bricorama moet het stellen met 3%. Beide groepen zijn geografisch ook vrij complementair en werken hoofdzakelijk met zelfstandigen.

 

Bovendien groeit de Franse doe-het-zelfmarkt nog amper: vorig jaar klokte de verkoop nog af op 24,891 miljard euro, een groei van amper 0,8%. Dat is liefst tien keer minder dan de +8% die de sector in 2006 nog wist neer te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.