Mr. Bricolage wil niet weten van avances Bricorama

Mr. Bricolage wil niet weten van avances Bricorama

Enkele maanden na het afspringen van de verloving met Kingfisher wordt de Franse doe-het-zelfketen Mr. Bricolage alweer het hof gemaakt. Aanbidder is dit keer het nochtans veel kleinere Bricorama, maar Mr. Bricolage gaat vooralsnog niet door de knieën.

Bod van ruim 150 miljoen euro

Met een omzet van 1 miljard euro en 223 winkels (waarvan 92 in Frankrijk) is Bricorama nochtans een pak kleiner dan de beoogde partner: Mr. Bricolage telt liefst 866 winkels (waarvan 797 in Frankrijk) en realiseerde vorig jaar een omzet van 2,2 miljard euro (waarvan 1,9 miljard in zijn thuisland). Bricorama zou liefst 150 miljoen euro over hebben voor Mr. Bricolage, om samen "een nieuwe topspeler op de doe-het-zelfmarkt" te vormen.

 

Wel zag Mr. Bricolage zijn omzet vorig jaar met 4,4% teruglopen. Het bod komt nauwelijks vijf maanden na het afspringen van de verloving tussen Mr. Bricolage en Kingfisher, eigenaar van Brico Dépôt en Castorama.

 

De directie van Mr. Bricolage is blijkbaar niet meteen van plan om op de avances in te gaan: ze liet weten "een indicatief bod vanwege Bricorama te hebben ontvangen", maar voegde er meteen aan toe dat er "vandaag nog geen onderhandelingen zijn opgestart". De ANPF, met 41,9% de grootste aandeelhouder van Mr. Bricolage, liet al weten het bod te hebben ontvangen, maar "er geen gevolg aan te geven".

 

Opmerkelijk detail: de dag voor het nieuws van het bod bekend werd, is Jean-François Boucher, de topman van Mr. Bricolage, opgestapt. Officieel om "op andere professionele bezigheden te focussen". Boucher was 18 jaar aan de slag bij het Franse nummer drie en was destijds een groot voorstander van een samengaan met Kingfisher.

 

Franse doe-het-zelfmarkt groeit amper nog

Een huwelijk tussen Bricorama en Mr. Bricolage lijkt volgens analisten nochtans zinvol: in een markt die vandaag gedomineerd wordt door twee grote internationale spelers - de groep Adeo (Leroy Merlin, Weldom, Bricoman) met 38% marktaandeel en Kingfisher (Brico Dépôt, Castorama) met 33% - hebben de twee kleinere ketens er alle belang bij om hun krachten te bundelen: Mr. Bricolage heeft vandaag een marktaandeel van 8%, Bricorama moet het stellen met 3%. Beide groepen zijn geografisch ook vrij complementair en werken hoofdzakelijk met zelfstandigen.

 

Bovendien groeit de Franse doe-het-zelfmarkt nog amper: vorig jaar klokte de verkoop nog af op 24,891 miljard euro, een groei van amper 0,8%. Dat is liefst tien keer minder dan de +8% die de sector in 2006 nog wist neer te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

09/11/2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

Eerste Sigma Shop van het land geopend

29/09/2017

Interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft een eerste Sigma Shop geopend in Zoerle-Parwijs. Daarmee zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top