Robot helpt klanten bij Amerikaanse DHZ-keten | RetailDetail

Robot helpt klanten bij Amerikaanse DHZ-keten

Robot helpt klanten bij Amerikaanse DHZ-keten

Klanten in de Orchard Supply Hardware-vestiging in het Amerikaanse San Jose worden voortaan bijgestaan door twee robots. Die weten perfect in welk rek welk product te vinden is en wijzen de klanten ook op tijdelijke promoties.

Autonome retail servicerobot

"Via science fiction prototypes gingen we op zoek naar oplossingen om de klantenervaring te verbeteren, bijvoorbeeld door de klant snel het product van zijn keuze te laten vinden of snel de inlichtingen te geven die hij zoekt", zegt Kyle Nel, directeur van Lowe's Innovation Labs dat de 'autonome retail servicerobot' ontwikkelde samen met SU Labs. Lowe nam vorig jaar de Amerikaanse doe-het-zelfketen Orchard Supply Hardware.

 

Het is niet de bedoeling dat de OSHbot de verkopers in de winkel vervangt, wel dat hij hen van een aantal taken verlost die makkelijk te automatiseren zijn - bijvoorbeeld op vraag van een klant nagaan of product X nog in voorraad is, of een klant tonen in welk rek een welbepaald product ligt. Zo krijgt de verkoper tijd vrij om ingewikkeldere vragen te beantwoorden en kan hij zijn expertise dus echt ten dienste stellen van de klanten.

 

Tegelijk kan de robot ook zorgen voor het inventariseren van de winkelvoorraad in real-time en zo 'out of stocks' voorkomen. De komende maanden zal de OSHbot ook kunnen praten met de klanten (zelfs in meerdere talen) en via telecommunicatie contact zoeken met experts in andere winkels van de keten om kennis van meer technische aard uit te wisselen.

 

Daarmee lijken robots het nieuwste 'speeltje' te worden in de retailwereld, want nog geen week geleden liet Nestlé weten in Japan een duizendtal robots te willen inzetten als verkoper van koffiemachines.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.

Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

17/04/2018

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

Het retailprofiel van Erwin Van Osta (Hubo): "Ik geef het toe, ik ben een speed addict"

03/04/2018

Wat brengt de toekomst voor DIY? Op het RetailDetail Congress op 26 april horen we het van Hubo-CEO Erwin Van Osta. Samen met andere Belgische CEO’s geeft hij er een unieke inkijk in ‘onze’ retail. Wie zijn ze en wat drijft hen?