Robot helpt klanten bij Amerikaanse DHZ-keten | RetailDetail

Robot helpt klanten bij Amerikaanse DHZ-keten

Robot helpt klanten bij Amerikaanse DHZ-keten

Klanten in de Orchard Supply Hardware-vestiging in het Amerikaanse San Jose worden voortaan bijgestaan door twee robots. Die weten perfect in welk rek welk product te vinden is en wijzen de klanten ook op tijdelijke promoties.

Autonome retail servicerobot

"Via science fiction prototypes gingen we op zoek naar oplossingen om de klantenervaring te verbeteren, bijvoorbeeld door de klant snel het product van zijn keuze te laten vinden of snel de inlichtingen te geven die hij zoekt", zegt Kyle Nel, directeur van Lowe's Innovation Labs dat de 'autonome retail servicerobot' ontwikkelde samen met SU Labs. Lowe nam vorig jaar de Amerikaanse doe-het-zelfketen Orchard Supply Hardware.

 

Het is niet de bedoeling dat de OSHbot de verkopers in de winkel vervangt, wel dat hij hen van een aantal taken verlost die makkelijk te automatiseren zijn - bijvoorbeeld op vraag van een klant nagaan of product X nog in voorraad is, of een klant tonen in welk rek een welbepaald product ligt. Zo krijgt de verkoper tijd vrij om ingewikkeldere vragen te beantwoorden en kan hij zijn expertise dus echt ten dienste stellen van de klanten.

 

Tegelijk kan de robot ook zorgen voor het inventariseren van de winkelvoorraad in real-time en zo 'out of stocks' voorkomen. De komende maanden zal de OSHbot ook kunnen praten met de klanten (zelfs in meerdere talen) en via telecommunicatie contact zoeken met experts in andere winkels van de keten om kennis van meer technische aard uit te wisselen.

 

Daarmee lijken robots het nieuwste 'speeltje' te worden in de retailwereld, want nog geen week geleden liet Nestlé weten in Japan een duizendtal robots te willen inzetten als verkoper van koffiemachines.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.