Robot helpt klanten bij Amerikaanse DHZ-keten

Robot helpt klanten bij Amerikaanse DHZ-keten

Klanten in de Orchard Supply Hardware-vestiging in het Amerikaanse San Jose worden voortaan bijgestaan door twee robots. Die weten perfect in welk rek welk product te vinden is en wijzen de klanten ook op tijdelijke promoties.

Autonome retail servicerobot

"Via science fiction prototypes gingen we op zoek naar oplossingen om de klantenervaring te verbeteren, bijvoorbeeld door de klant snel het product van zijn keuze te laten vinden of snel de inlichtingen te geven die hij zoekt", zegt Kyle Nel, directeur van Lowe's Innovation Labs dat de 'autonome retail servicerobot' ontwikkelde samen met SU Labs. Lowe nam vorig jaar de Amerikaanse doe-het-zelfketen Orchard Supply Hardware.

 

Het is niet de bedoeling dat de OSHbot de verkopers in de winkel vervangt, wel dat hij hen van een aantal taken verlost die makkelijk te automatiseren zijn - bijvoorbeeld op vraag van een klant nagaan of product X nog in voorraad is, of een klant tonen in welk rek een welbepaald product ligt. Zo krijgt de verkoper tijd vrij om ingewikkeldere vragen te beantwoorden en kan hij zijn expertise dus echt ten dienste stellen van de klanten.

 

Tegelijk kan de robot ook zorgen voor het inventariseren van de winkelvoorraad in real-time en zo 'out of stocks' voorkomen. De komende maanden zal de OSHbot ook kunnen praten met de klanten (zelfs in meerdere talen) en via telecommunicatie contact zoeken met experts in andere winkels van de keten om kennis van meer technische aard uit te wisselen.

 

Daarmee lijken robots het nieuwste 'speeltje' te worden in de retailwereld, want nog geen week geleden liet Nestlé weten in Japan een duizendtal robots te willen inzetten als verkoper van koffiemachines.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

09/11/2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

Eerste Sigma Shop van het land geopend

29/09/2017

Interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft een eerste Sigma Shop geopend in Zoerle-Parwijs. Daarmee zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top