Zwakke Franse markt blijft wegen op Kingfisher

Zwakke Franse markt blijft wegen op Kingfisher

Over het derde kwartaal van 2015 boekte Kingfisher, de Britse doe-het-zelfgroep boven ketens als B&Q, Screwfix, Castorama en Brico Dépôt, 6% minder winst, zo blijkt uit de trading update. Al deden de Britse activiteiten het meer dan behoorlijk.

Bijna 316 miljoen euro winst

Kingfisher heeft in de periode augustus tot en met oktober zijn groepsomzet, exclusief wisselkoerseffecten, zien groeien met 4% tot 2,65 miljard pond, omgerekend zo'n 3,75 miljard euro. Daarop werd een winst gerealiseerd van 223 miljoen pond, omgerekend bijna 316 miljoen euro. Dat is niet alleen 6% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, het cijfer bleef ook zo'n 5% onder de analistenverwachtingen.

 

Toch is het niet al kommer en kwel voor de doe-het-zelfretailer. Zo presteerden de Britse activiteiten behoorlijk: de vergelijkbare omzet, dus exclusief nieuwe winkelopeningen, steeg er met 4,6%, met dank aan de opverende huizenmarkt in het Verenigd Koninkrijk. De brutomarge daalde weliswaar als gevolg van het grotere belang van seizoensgebonden producten (waarvoor de winstmarge kleiner is), maar dankzij besparingen in de operationele kosten kon Kingfisher uiteindelijk toch 14,2% meer winst voorleggen in het Verenigd Koninkrijk: 80 miljoen pond of 113,27 miljoen euro.

 

In Frankrijk, waar de zwakkere macro-economische omgeving en dito huizenmarkt zich nog steeds laten voelen, stagneerde de vergelijkbare verkoop (+0,1%). Al is er een klein lichtpuntje: de groei trok gedurende het kwartaal wel lichtjes aan. Terwijl Castorama op vergelijkbare basis 0,2% omzet inboet, deed Brico Dépôt er 0,4% bij. De winst kreeg echter een knauw van -7,5% (exclusief wisselkoersen) als gevolg van een zwakkere brutomarge en hogere kosten voor nieuwe winkelopeningen. En aangezien het sterke Britse pond zwaar inhakt op de buitenlandse inkomsten, nam de gerapporteerde winst een duik met -15,7% tot 109 miljoen pond (154,53 miljoen euro).

 

Kostenbesparingen in stroomversnelling

"Het Kingfisher-investeringsverhaal draait niet zozeer om de kortetermijnvooruitzichten voor de (Franse) doe-het-zelfmarkt, maar wel rond de kostenbesparingen die Kingfisher op termijn beoogt en waarvan we verwachten dat ze na de recente aanstelling van een nieuwe CEO in een stroomversnelling zullen terechtkomen", schrijft financieel analist Kris Verheyen van KBC in een beleggersupdate.

 

"Centraal staat daarbij de besparing op de aankoopkosten, door het uitschakelen van tussenpersonen in het aankoopproces en het uniformiseren van het productgamma over de verschillende landen waar Kingfisher actief is. Daarnaast gaat het ook over een verdere optimalisatie van het winkelnetwerk, voornamelijk in het Verenigd Koninkrijk, waar Kingfisher dit jaar alleen al meer dan 10% van haar onrendabele winkelruimte sloot."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

09/11/2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

Eerste Sigma Shop van het land geopend

29/09/2017

Interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft een eerste Sigma Shop geopend in Zoerle-Parwijs. Daarmee zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top