Apothekers zien concurrentie van webwinkels toenemen

Apothekers zien concurrentie van webwinkels toenemen

Steeds meer Belgische consumenten kopen hun gezondheidsproducten online en niet langer bij de lokale apotheek. Dat heeft niet enkel te maken met gemak, maar ook met het feit dat de producten online goedkoper zijn.

Niet op voorschrift

In België is het marktaandeel van de online verkoop van gezondheidsproducten wel nog redelijk klein: in totaal zou het over 2 tot 3 procent gaan, in Duitsland is dat al 15 procent. Een groot voordeel in landen als Duitsland is dat daar ook op doktersvoorschrift online gekocht mag worden: het voorschrift wordt dan gewoon opgestuurd.

 

Newpharma, de online nummer één in België, haalde vorig jaar een omzet van 18 miljoen euro en 30.000 pakjes per maand. "Voor dit jaar gaan we uit van 25 miljoen euro inkomsten. De vraag naar online gezondheidsproducten blijft toenemen, terwijl we amper bekend zijn omdat we bijna geen reclame mogen maken", zegt Mike Vandenhooft aan De Tijd.

 

Apothekers hebben weinig aandacht voor online

Door die beperking kan Newpharma binnenkort wel eens grote problemen krijgen met de concurrentie van Pharmasimple: die webwinkel heeft geen apothekersvergunning en mag daarom wel reclame maken. Onlangs haalde het bedrijf nog 1,5 miljoen euro groeigeld op, na nog eens een half miljoen eerder dit jaar. Pharmasimple wil dit jaar een omzet van 10 miljoen euro halen, een verdubbeling tegenover 2014.

 

De Algemene Pharmaceutische Bond, de koepelorganisatie voor apotheken, is dan ook van mening dat apothekers stilaan meer aandacht moeten hebben voor online verkoop. "Iets meer dan 100 hebben een website, maar weinig gebruiken die om hun producten te verkopen", zegt woordvoerder Jan Depoorter. Wel is het vaak mogelijk om medicijnen te reserveren, maar dat is bij weinig klanten bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top