Apothekers zien concurrentie van webwinkels toenemen | RetailDetail

Apothekers zien concurrentie van webwinkels toenemen

Apothekers zien concurrentie van webwinkels toenemen

Steeds meer Belgische consumenten kopen hun gezondheidsproducten online en niet langer bij de lokale apotheek. Dat heeft niet enkel te maken met gemak, maar ook met het feit dat de producten online goedkoper zijn.

Niet op voorschrift

In België is het marktaandeel van de online verkoop van gezondheidsproducten wel nog redelijk klein: in totaal zou het over 2 tot 3 procent gaan, in Duitsland is dat al 15 procent. Een groot voordeel in landen als Duitsland is dat daar ook op doktersvoorschrift online gekocht mag worden: het voorschrift wordt dan gewoon opgestuurd.

 

Newpharma, de online nummer één in België, haalde vorig jaar een omzet van 18 miljoen euro en 30.000 pakjes per maand. "Voor dit jaar gaan we uit van 25 miljoen euro inkomsten. De vraag naar online gezondheidsproducten blijft toenemen, terwijl we amper bekend zijn omdat we bijna geen reclame mogen maken", zegt Mike Vandenhooft aan De Tijd.

 

Apothekers hebben weinig aandacht voor online

Door die beperking kan Newpharma binnenkort wel eens grote problemen krijgen met de concurrentie van Pharmasimple: die webwinkel heeft geen apothekersvergunning en mag daarom wel reclame maken. Onlangs haalde het bedrijf nog 1,5 miljoen euro groeigeld op, na nog eens een half miljoen eerder dit jaar. Pharmasimple wil dit jaar een omzet van 10 miljoen euro halen, een verdubbeling tegenover 2014.

 

De Algemene Pharmaceutische Bond, de koepelorganisatie voor apotheken, is dan ook van mening dat apothekers stilaan meer aandacht moeten hebben voor online verkoop. "Iets meer dan 100 hebben een website, maar weinig gebruiken die om hun producten te verkopen", zegt woordvoerder Jan Depoorter. Wel is het vaak mogelijk om medicijnen te reserveren, maar dat is bij weinig klanten bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.