Beiersdorf boekt recordwinst | RetailDetail

Beiersdorf boekt recordwinst

Beiersdorf boekt recordwinst

Beiersdorf, de Duitse producent van onder meer Nivea, blijft ook tijdens de eerste jaarhelft van 2015 groeien: de onderneming ziet de verkoop stijgen, de winst aangroeien en het marktaandeel toenemen.

Grote regionale verschillen

De organische groei van de verkoop aan consumenten bedroeg in de periode januari - juni 2015 1,4%, nominaal steeg de verkoop zelfs met 7,3% tot 3,402 miljard euro, dankzij de zwakke positie van de euro ten opzichte van andere munten. Met een EBIT (winst voor belastingen en rente zonder uitzonderlijke factoren) van 508 miljoen euro was dit de beste eerste jaarhelft ooit voor de onderneming, netto bedroeg de winst 351 miljoen euro.

 

De verkoop in Europa bereikte opnieuw het hoge niveau van vorig jaar, ondanks de moeilijke marktcondities in sommige regio's. Terwijl de verkoop in Oost-Europa steeg met maar liefst 6,4%, daalde de verkoop in West-Europa met 1,4%. Vooral Rusland blonk uit in de verkoop van Beiersdorf-producten.

 

Ook in andere delen van de wereld deed de eigenaar van Nivea, Hansaplast en Labello het goed: de verkoop ging in Noord-Amerika met 4,5% vooruit, in Latijns Amerika zelfs met 10,7%. In Afrika/Azië/Australië bleef de verkoop min of meer stabiel, met een groei van 0,6%: toch een verbetering vergeleken met de krimp die er in het eerste kwartaal nog werd genoteerd.

 

Blik vooruit

Op groepsniveau verwacht Beiersdorf een groei van de verkoop die op jaarbasis tussen de 3 en 5 procent zal eindigen, aldus de onderneming. Voor het financiële jaar 2015 zal de winst iets boven die van viorig jaar eindigen.

 

“Beiersdorf heeft de voorbije maanden continu aan zijn effectiviteit gewerkt. Halfweg het jaar hebben we al de uitstekende resultaten van vorig jaar overtroffen", zegt Stefan F. Heidenreich, CEO van Beiersdorf. "Onze bedrijfsstrategie heeft zich bewezen in een uitdagende marktomgeving. We verwachten een verder versnellende groei in de tweede helft van het jaar."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.