Beiersdorf boekt recordwinst

Beiersdorf boekt recordwinst

Beiersdorf, de Duitse producent van onder meer Nivea, blijft ook tijdens de eerste jaarhelft van 2015 groeien: de onderneming ziet de verkoop stijgen, de winst aangroeien en het marktaandeel toenemen.

Grote regionale verschillen

De organische groei van de verkoop aan consumenten bedroeg in de periode januari - juni 2015 1,4%, nominaal steeg de verkoop zelfs met 7,3% tot 3,402 miljard euro, dankzij de zwakke positie van de euro ten opzichte van andere munten. Met een EBIT (winst voor belastingen en rente zonder uitzonderlijke factoren) van 508 miljoen euro was dit de beste eerste jaarhelft ooit voor de onderneming, netto bedroeg de winst 351 miljoen euro.

 

De verkoop in Europa bereikte opnieuw het hoge niveau van vorig jaar, ondanks de moeilijke marktcondities in sommige regio's. Terwijl de verkoop in Oost-Europa steeg met maar liefst 6,4%, daalde de verkoop in West-Europa met 1,4%. Vooral Rusland blonk uit in de verkoop van Beiersdorf-producten.

 

Ook in andere delen van de wereld deed de eigenaar van Nivea, Hansaplast en Labello het goed: de verkoop ging in Noord-Amerika met 4,5% vooruit, in Latijns Amerika zelfs met 10,7%. In Afrika/Azië/Australië bleef de verkoop min of meer stabiel, met een groei van 0,6%: toch een verbetering vergeleken met de krimp die er in het eerste kwartaal nog werd genoteerd.

 

Blik vooruit

Op groepsniveau verwacht Beiersdorf een groei van de verkoop die op jaarbasis tussen de 3 en 5 procent zal eindigen, aldus de onderneming. Voor het financiële jaar 2015 zal de winst iets boven die van viorig jaar eindigen.

 

“Beiersdorf heeft de voorbije maanden continu aan zijn effectiviteit gewerkt. Halfweg het jaar hebben we al de uitstekende resultaten van vorig jaar overtroffen", zegt Stefan F. Heidenreich, CEO van Beiersdorf. "Onze bedrijfsstrategie heeft zich bewezen in een uitdagende marktomgeving. We verwachten een verder versnellende groei in de tweede helft van het jaar."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top