Ecover bouwt Amerikaanse fabriek voor groene wasmiddelen | RetailDetail

Ecover bouwt Amerikaanse fabriek voor groene wasmiddelen

Ecover bouwt Amerikaanse fabriek voor groene wasmiddelen

De Belgische producent van ecologische was- en schoonmaakproducten Ecover gaat een fabriek bouwen in Chicago. Het wordt de derde productie-eenheid van het bedrijf, naast die in thuisbasis Malle en die in het Franse Boulogne-sur-Mer.

Logische stap na overname Amerikaans merk

De Amerikaanse fabriek komt in Pullman Park in Chicago. De bouw ervan zal in november van start gaan en moet tegen 2015 afgerond zijn. Er kunnen 100 mensen aan de slag.

 

De bouw van de nieuwe fabriek voor middelen op plantaardige basis volgt op de overname in 2012 van het Amerikaanse Method, een toonaangevende producent van milieuvriendelijke was- en schoonmaakproducten. Die maakte Ecover de grootste producent van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen ter wereld. "Een eigen productiefaciliteit op Noord-Amerikaanse bodem is een logisch gevolg", aldus het bedrijf.

 

Groei met 250% in vijf jaar

Met de bijkomende productie wil Ecover ook inspelen op de toenemende vraag naar groene was- en schoonmaakmiddelen. Global Industry Analysts verwacht dat die wereldwijd zal toenemen van 2 miljard euro in 2012 naar 7 miljard in 2017. Ondanks de sterke expansie blijft dat slechts een miniem deel van de totale markt voor huishoudelijke wasmiddelen, die op 100 miljard wordt geraamd.

 

Ecover werd in 1979 in Malle opgericht. Samen met Method was het vorig jaar goed voor een omzet van zowat 150 miljoen euro, waarvan nog slechts een tiende in België verkocht wordt. Het bedrijf is in handen van de Deense investeringsmaatschappij Skagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.