Ethische zeepjes van LUSH Cosmetics slaan aan | RetailDetail

Ethische zeepjes van LUSH Cosmetics slaan aan

Ethische zeepjes van LUSH Cosmetics slaan aan

LUSH Cosmetics, een Britse keten die ethisch verantwoorde handgemaakte badproducten maakt en verkoopt, zag zijn jaaromzet vorig boekjaar stijgen met 11,3%. De winst viel echter terug, vooral als gevolg van extra investeringen in duurzaamheid en liefdadigheid.

Liefdadigheid kost LUSH winstdaling

Vorig boekjaar zag de groep zijn omzet met een mooie 11,3% stijgen tot 363 miljoen pond of ruim 430 miljoen euro. De winst vóór belastingen daalde weliswaar 16,2% tot 21,9 miljoen pond (of 26 miljoen euro), maar dat komt omdat LUSH Cosmetics vorig boekjaar spendeerde 3,1 miljoen pond voor liefdadigheid en duurzaamheidsinitiatieven.

 

De groep trok ook nog eens twee miljoen pond uit om de resterende activiteiten in Japan volledig in te lijven, waar de keten volgens een woordvoerder "een moeilijk jaar" kende. De ethische boodschap van het bedrijf wordt er niet goed begrepen of soms fout geïnterpreteerd, en dat bemoeilijkt de verdere marktpenetratie, klinkt het in Dorset.

 

Prima kerst

LUSH Cosmetics maakte de jaarresultaten bekend tijdens een terugblik op de voorbije kerstverkoop, en die was prima: de keten verkocht in haar 106 Britse vestigingen 13,4% méér (12,2% op vergelijkbare basis) dan in de laatste vijf weken van het jaar voordien. De webshop zag zijn omzet zelfs met 27,7% stijgen. Ook bij ons kende LUSH blijkbaar een prima eindejaar: de winkel in Gent was op een bepaald moment zelfs zo goed als uitverkocht.

 

LUSH Cosmetics werd in 1994 opgericht door het echtpaar Constantine en telt inmiddels 910 winkels in 50 landen, waarvan vier in België en acht in Nederland. Sinds zijn ontstaan gaat het bedrijf er prat op enkel handgemaakte producten te maken die mens-, dier- en milieuvriendelijk zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.