Ethische zeepjes van LUSH Cosmetics slaan aan

Ethische zeepjes van LUSH Cosmetics slaan aan

LUSH Cosmetics, een Britse keten die ethisch verantwoorde handgemaakte badproducten maakt en verkoopt, zag zijn jaaromzet vorig boekjaar stijgen met 11,3%. De winst viel echter terug, vooral als gevolg van extra investeringen in duurzaamheid en liefdadigheid.

Liefdadigheid kost LUSH winstdaling

Vorig boekjaar zag de groep zijn omzet met een mooie 11,3% stijgen tot 363 miljoen pond of ruim 430 miljoen euro. De winst vóór belastingen daalde weliswaar 16,2% tot 21,9 miljoen pond (of 26 miljoen euro), maar dat komt omdat LUSH Cosmetics vorig boekjaar spendeerde 3,1 miljoen pond voor liefdadigheid en duurzaamheidsinitiatieven.

 

De groep trok ook nog eens twee miljoen pond uit om de resterende activiteiten in Japan volledig in te lijven, waar de keten volgens een woordvoerder "een moeilijk jaar" kende. De ethische boodschap van het bedrijf wordt er niet goed begrepen of soms fout geïnterpreteerd, en dat bemoeilijkt de verdere marktpenetratie, klinkt het in Dorset.

 

Prima kerst

LUSH Cosmetics maakte de jaarresultaten bekend tijdens een terugblik op de voorbije kerstverkoop, en die was prima: de keten verkocht in haar 106 Britse vestigingen 13,4% méér (12,2% op vergelijkbare basis) dan in de laatste vijf weken van het jaar voordien. De webshop zag zijn omzet zelfs met 27,7% stijgen. Ook bij ons kende LUSH blijkbaar een prima eindejaar: de winkel in Gent was op een bepaald moment zelfs zo goed als uitverkocht.

 

LUSH Cosmetics werd in 1994 opgericht door het echtpaar Constantine en telt inmiddels 910 winkels in 50 landen, waarvan vier in België en acht in Nederland. Sinds zijn ontstaan gaat het bedrijf er prat op enkel handgemaakte producten te maken die mens-, dier- en milieuvriendelijk zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top