Ethische zeepjes van LUSH Cosmetics slaan aan

Ethische zeepjes van LUSH Cosmetics slaan aan

LUSH Cosmetics, een Britse keten die ethisch verantwoorde handgemaakte badproducten maakt en verkoopt, zag zijn jaaromzet vorig boekjaar stijgen met 11,3%. De winst viel echter terug, vooral als gevolg van extra investeringen in duurzaamheid en liefdadigheid.

Liefdadigheid kost LUSH winstdaling

Vorig boekjaar zag de groep zijn omzet met een mooie 11,3% stijgen tot 363 miljoen pond of ruim 430 miljoen euro. De winst vóór belastingen daalde weliswaar 16,2% tot 21,9 miljoen pond (of 26 miljoen euro), maar dat komt omdat LUSH Cosmetics vorig boekjaar spendeerde 3,1 miljoen pond voor liefdadigheid en duurzaamheidsinitiatieven.

 

De groep trok ook nog eens twee miljoen pond uit om de resterende activiteiten in Japan volledig in te lijven, waar de keten volgens een woordvoerder "een moeilijk jaar" kende. De ethische boodschap van het bedrijf wordt er niet goed begrepen of soms fout geïnterpreteerd, en dat bemoeilijkt de verdere marktpenetratie, klinkt het in Dorset.

 

Prima kerst

LUSH Cosmetics maakte de jaarresultaten bekend tijdens een terugblik op de voorbije kerstverkoop, en die was prima: de keten verkocht in haar 106 Britse vestigingen 13,4% méér (12,2% op vergelijkbare basis) dan in de laatste vijf weken van het jaar voordien. De webshop zag zijn omzet zelfs met 27,7% stijgen. Ook bij ons kende LUSH blijkbaar een prima eindejaar: de winkel in Gent was op een bepaald moment zelfs zo goed als uitverkocht.

 

LUSH Cosmetics werd in 1994 opgericht door het echtpaar Constantine en telt inmiddels 910 winkels in 50 landen, waarvan vier in België en acht in Nederland. Sinds zijn ontstaan gaat het bedrijf er prat op enkel handgemaakte producten te maken die mens-, dier- en milieuvriendelijk zijn.

Tags: