Geen extra apotheken tot 2019 | RetailDetail

Geen extra apotheken tot 2019

Geen extra apotheken tot 2019

Ook de komende jaren komen er geen nieuwe apotheken bij. De regering gaat het moratorium, dat al sinds 1999 bestaat, verlengen tot 2019.

Nog ver boven het streefcijfer

België telt momenteel één apotheek per 2.154 inwoners: een pak beter dan bij de start van het moratorium (één per 1.900), maar nog steeds ver boven het streefcijfer van één per 3.905. België heeft daarmee één van grootste concentraties aan apotheken in Europa.

 

Omdat de kwaliteit van de dienstverlening onder de concurrentie zou kunnen lijden, werd in 1994 in de wet de mogelijkheid ingeschreven om het maximumaantal voor het publiek opengestelde apotheken te beperken. Vijf jaar later werd van die mogelijkheid ook effectief gebruikgemaakt en de maatregel werd sindsdien enkele keren verlengd. De huidige verlenging loopt alvast tot 2019.

 

Tegelijk met de verlening van het moratorium besloot de regering-Di Rupo de retributie op de opening, de overbrenging en de fusie van een publieke apotheek aan de inflatie aan te passen en te koppelen aan het indexcijfer. Het aantal apotheken dat per gemeente worden toegelaten wordt berekend via een formule van afstanden in kilometers en bereik in aantal inwoners.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.