Geen extra apotheken tot 2019

Geen extra apotheken tot 2019

Ook de komende jaren komen er geen nieuwe apotheken bij. De regering gaat het moratorium, dat al sinds 1999 bestaat, verlengen tot 2019.

Nog ver boven het streefcijfer

België telt momenteel één apotheek per 2.154 inwoners: een pak beter dan bij de start van het moratorium (één per 1.900), maar nog steeds ver boven het streefcijfer van één per 3.905. België heeft daarmee één van grootste concentraties aan apotheken in Europa.

 

Omdat de kwaliteit van de dienstverlening onder de concurrentie zou kunnen lijden, werd in 1994 in de wet de mogelijkheid ingeschreven om het maximumaantal voor het publiek opengestelde apotheken te beperken. Vijf jaar later werd van die mogelijkheid ook effectief gebruikgemaakt en de maatregel werd sindsdien enkele keren verlengd. De huidige verlenging loopt alvast tot 2019.

 

Tegelijk met de verlening van het moratorium besloot de regering-Di Rupo de retributie op de opening, de overbrenging en de fusie van een publieke apotheek aan de inflatie aan te passen en te koppelen aan het indexcijfer. Het aantal apotheken dat per gemeente worden toegelaten wordt berekend via een formule van afstanden in kilometers en bereik in aantal inwoners.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top