Henkel gaat dit jaar voor organische omzetgroei van 3 tot 5%

Henkel gaat dit jaar voor organische omzetgroei van 3 tot 5%

Henkel, de fabrikant van onder meer Persil, Schwarzkopf en Loctite, rekent dit jaar op een omzetgroei van 3 tot 5%. Dat heeft topman Kasper Rorsted (foto) gezegd tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van het concern. Intussen trekt de groep ook op overnamepad.

"2015 wordt uitdagend jaar"

In zijn toespraak voor de aandeelhouders verwees Rorsted naar de "lastige economische omstandigheden" van het fiscale jaar 2014: "We zijn erg tevreden met onze prestaties. We hebben onze financiële doelstellingen voor 2014 bereikt." Het bedrijf rapporteerde een omzet van 16,43 miljard euro in 2014 (waarvan meer dan 450 miljoen euro in de Benelux).

 

"2015 wordt weer een uitdagend jaar voor Henkel", blikte de topman meteen vooruit. "De vluchtigheid van de huidige markt zal aanblijven. We verwachten dat de Amerikaanse dollar verder zal stijgen ten opzichte van de euro, terwijl de opkomende valuta's waarschijnlijk zullen verzwakken. Door het aanhoudende conflict tussen Rusland en Oekraïne verwachten we een stagnatie in Oost-Europa en een verdere druk op de Russische economie en valuta." 

 

Van een terugtrekking uit beide landen is echter geen sprake, zo voegde Rorsted er meteen aan toe: "Het conflict tussen de twee landen beïnvloedt de bedrijven die er actief zijn. Toch zullen wij in beide landen actief blijven. We hebben er een aanzienlijke groei behaald en we geloven in een toekomst van beide landen", benadrukt de Henkel-topman.

 

Ondanks die moeilijke marktomstandigheden bevestigde Rorsted de prognose voor het lopende boekjaar: "We verwachten een organische omzetgroei van 3 tot 5% voor het fiscale jaar 2015 en een gecorrigeerd rendement van ongeveer 16%."

 

Bod op Wella (van P&G) in de maak?

Intussen loopt ook het gerucht dat Henkel een miljardenbod voorbereidt op Wella, het haarverzorgingsmerk van het Amerikaanse Procter & Gamble. Die laatste kocht Wella in 2003 voor om en bij de 5,5 miljard euro, maar slaagde er niet in het merk om te bouwen tot een wereldmerk. P&G plaatste het dan maar in de etalage, naar aanleiding van de recente stroomlijning van zijn merkenportefeuille. Behalve Henkel zouden ook Revlon en Coty interesse hebben in Wella. Henkel zelf weigert tot nog toe elke commentaar.

 

Intussen wél officieel is de overname van Novamelt door Henkel. Hoeveel Henkel voor die Duitse leverancier van harsen, lijmen, kleefstoffen en lijmapparatuur op tafel legt, werd niet meegedeeld. Novamelt zal worden geïntegreerd in de Adhesive Technologies businesstak van Henkel, die in 2014 een omzet genereerde van ruim 8 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top