Henkel gaat dit jaar voor organische omzetgroei van 3 tot 5%

Henkel gaat dit jaar voor organische omzetgroei van 3 tot 5%

Henkel, de fabrikant van onder meer Persil, Schwarzkopf en Loctite, rekent dit jaar op een omzetgroei van 3 tot 5%. Dat heeft topman Kasper Rorsted (foto) gezegd tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van het concern. Intussen trekt de groep ook op overnamepad.

"2015 wordt uitdagend jaar"

In zijn toespraak voor de aandeelhouders verwees Rorsted naar de "lastige economische omstandigheden" van het fiscale jaar 2014: "We zijn erg tevreden met onze prestaties. We hebben onze financiële doelstellingen voor 2014 bereikt." Het bedrijf rapporteerde een omzet van 16,43 miljard euro in 2014 (waarvan meer dan 450 miljoen euro in de Benelux).

 

"2015 wordt weer een uitdagend jaar voor Henkel", blikte de topman meteen vooruit. "De vluchtigheid van de huidige markt zal aanblijven. We verwachten dat de Amerikaanse dollar verder zal stijgen ten opzichte van de euro, terwijl de opkomende valuta's waarschijnlijk zullen verzwakken. Door het aanhoudende conflict tussen Rusland en Oekraïne verwachten we een stagnatie in Oost-Europa en een verdere druk op de Russische economie en valuta." 

 

Van een terugtrekking uit beide landen is echter geen sprake, zo voegde Rorsted er meteen aan toe: "Het conflict tussen de twee landen beïnvloedt de bedrijven die er actief zijn. Toch zullen wij in beide landen actief blijven. We hebben er een aanzienlijke groei behaald en we geloven in een toekomst van beide landen", benadrukt de Henkel-topman.

 

Ondanks die moeilijke marktomstandigheden bevestigde Rorsted de prognose voor het lopende boekjaar: "We verwachten een organische omzetgroei van 3 tot 5% voor het fiscale jaar 2015 en een gecorrigeerd rendement van ongeveer 16%."

 

Bod op Wella (van P&G) in de maak?

Intussen loopt ook het gerucht dat Henkel een miljardenbod voorbereidt op Wella, het haarverzorgingsmerk van het Amerikaanse Procter & Gamble. Die laatste kocht Wella in 2003 voor om en bij de 5,5 miljard euro, maar slaagde er niet in het merk om te bouwen tot een wereldmerk. P&G plaatste het dan maar in de etalage, naar aanleiding van de recente stroomlijning van zijn merkenportefeuille. Behalve Henkel zouden ook Revlon en Coty interesse hebben in Wella. Henkel zelf weigert tot nog toe elke commentaar.

 

Intussen wél officieel is de overname van Novamelt door Henkel. Hoeveel Henkel voor die Duitse leverancier van harsen, lijmen, kleefstoffen en lijmapparatuur op tafel legt, werd niet meegedeeld. Novamelt zal worden geïntegreerd in de Adhesive Technologies businesstak van Henkel, die in 2014 een omzet genereerde van ruim 8 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top