Henkel ziet winst stijgen | RetailDetail

Henkel ziet winst stijgen

Henkel ziet winst stijgen

De Duitse wasmiddelenfabrikant Henkel heeft laten weten dat zijn jaarwinst gestegen is ten opzichte van een jaar eerder. Dat was voor een groot stuk te danken aan sterke prestaties in opkomende markten.

Vergelijkbare omzetgroei

Henkel behaalde in het voorbije boekjaar een omzet van 16,43 miljard euro, ten opzichte van 16,36 miljard euro een jaar eerder. De vergelijkbare omzet steeg daarbij met 3,4 procent. De grootste groeier was het Laundry & Home Care-segment, waar de vergelijkbare omzet met 4,6% steeg. De totale omzet steeg met 1% naar 4,63 miljard euro.

 

Bij Beauty Care steeg de omzet ook met 1% naar 3,55 miljard euro, goed voor een vergelijkbare omzetgroei van 2%. Adhesive Technologies tot slot klokte af op 8,13 miljard euro, een minimale groei ten opzichte van een jaar eerder. De vergelijkbare omzet groeide wel met 3,7%.

 

Henkel kende wel een terugval in Noord-Amerika, waar de omzet met 1,5% daalde door de sterke concurrentie van andere partijen. Wisselkoersen zorgden ook voor lagere omzetstijgingen op andere markten, ondanks een sterke vergelijkbare omzetgroei. De nettowinst van het bedrijf steeg van 1,59 miljard euro naar 1,63 miljard euro.

 

Henkel verwacht voor 2015 een vergelijkbare omzetgroei van 3 tot 5 procent. Het verwacht wel geen groei in Oost-Europa, vanwege het aanhoudende conflict tussen Rusland en Oekraïne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.