Meer winst en mooie organische groei voor Kimberly-Clark | RetailDetail

Meer winst en mooie organische groei voor Kimberly-Clark

Meer winst en mooie organische groei voor Kimberly-Clark

De Amerikaanse producent van Huggies en Kleenex, Kimberly-Clark, zag zijn vergelijkbare omzet het voorbije kwartaal met 4% toenemen. De groep klokte af op een totale omzet van 5,3 miljard dollar en een nettowinst van 538 miljoen dollar.

Vergelijkbare omzet 4% hoger

"We hebben een stevig eerste kwartaal achter de rug, met een mooie organische groei en een flinke kostenbesparing", zegt topman Thomas J. Falk van Kimberly-Clark. Het concern kon in het eerste kwartaal zijn nettowinst met ruim 1,3% opkrikken tot 538 miljoen dollar (net geen 400 miljoen euro), onder meer dankzij een kostenbesparingsprogramma van 70 miljoen dollar.

 

Op vergelijkbare basis zag de Amerikaanse producent van Huggies en Kleenex de omzet met 4% toenemen (3% dankzij volumegroei, 1% dankzij hogere prijzen), maar ongunstige wisselkoerseffecten en de grote strategische koerswijziging in Europa zorgden ervoor dat de omzet uiteindelijk met net geen procent terugliep tot 5,278 miljard dollar (ca. 3,8 miljard euro).

 

Luiers en tissues

Kimberly-Clark haalt het gros van zijn omzet uit twee categorieën: Personal Care (met de wegwerpluiers van Huggies) en Consumer Tissue (zoals de papieren zakdoekjes van Kleenex) - respectievelijk goed voor 2,38 en 1,69 miljard dollar aan omzet. Eind vorig jaar liet de groep wel weten zijn medische tak te willen verzelfstandigen. Die fabriceert onder meer steriel gaas, chirurgische gezichtsmaskers en katheters. Topman Falk verwacht die operatie in de tweede helft van dit jaar af te ronden.

 

In oktober 2012 kondigde het bedrijf ook een grote reorganisatie van zijn West- en Centraal-Europese activiteiten aan, met onder meer het terugtrekken van luiermerk Huggies in de meeste landen (op Italië na) en het stroomlijnen van zijn tissue-activiteiten. Die business was tot dan goed voor een half miljard dollar, maar droeg nauwelijks bij tot de bedrijfswinst. Die hele herstructureringsoperatie heeft intussen al zo'n 390 miljoen dollar gekost, zo meldt het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top