Meer winst en mooie organische groei voor Kimberly-Clark | RetailDetail

Meer winst en mooie organische groei voor Kimberly-Clark

Meer winst en mooie organische groei voor Kimberly-Clark

De Amerikaanse producent van Huggies en Kleenex, Kimberly-Clark, zag zijn vergelijkbare omzet het voorbije kwartaal met 4% toenemen. De groep klokte af op een totale omzet van 5,3 miljard dollar en een nettowinst van 538 miljoen dollar.

Vergelijkbare omzet 4% hoger

"We hebben een stevig eerste kwartaal achter de rug, met een mooie organische groei en een flinke kostenbesparing", zegt topman Thomas J. Falk van Kimberly-Clark. Het concern kon in het eerste kwartaal zijn nettowinst met ruim 1,3% opkrikken tot 538 miljoen dollar (net geen 400 miljoen euro), onder meer dankzij een kostenbesparingsprogramma van 70 miljoen dollar.

 

Op vergelijkbare basis zag de Amerikaanse producent van Huggies en Kleenex de omzet met 4% toenemen (3% dankzij volumegroei, 1% dankzij hogere prijzen), maar ongunstige wisselkoerseffecten en de grote strategische koerswijziging in Europa zorgden ervoor dat de omzet uiteindelijk met net geen procent terugliep tot 5,278 miljard dollar (ca. 3,8 miljard euro).

 

Luiers en tissues

Kimberly-Clark haalt het gros van zijn omzet uit twee categorieën: Personal Care (met de wegwerpluiers van Huggies) en Consumer Tissue (zoals de papieren zakdoekjes van Kleenex) - respectievelijk goed voor 2,38 en 1,69 miljard dollar aan omzet. Eind vorig jaar liet de groep wel weten zijn medische tak te willen verzelfstandigen. Die fabriceert onder meer steriel gaas, chirurgische gezichtsmaskers en katheters. Topman Falk verwacht die operatie in de tweede helft van dit jaar af te ronden.

 

In oktober 2012 kondigde het bedrijf ook een grote reorganisatie van zijn West- en Centraal-Europese activiteiten aan, met onder meer het terugtrekken van luiermerk Huggies in de meeste landen (op Italië na) en het stroomlijnen van zijn tissue-activiteiten. Die business was tot dan goed voor een half miljard dollar, maar droeg nauwelijks bij tot de bedrijfswinst. Die hele herstructureringsoperatie heeft intussen al zo'n 390 miljoen dollar gekost, zo meldt het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.