Uitzonderlijke winstcijfers voor Shiseido

Uitzonderlijke winstcijfers voor Shiseido

Shiseido, de Japanse cosmeticafabrikant, maakte een groei van 3,8 procent bekend over de eerste drie kwartalen van het fiscale jaar. In de periode april-december behaalde de onderneming een omzet van 555,8 miljard Yen (net geen 4,2 miljard euro).

Europese omzet gedaald, VS sterkhouder

In thuisland Japan, waar de consumptie slechts heel geleidelijk heropleeft en de economie in de lente van 2014 een btw-verhoging moest ondergaan, noteerde Shiseido voor zijn cosmetica-afdeling een daling van 2,3 procent. Toch steeg de verkoop van de vernieuwde merken Elixir en Maquillage tijdens de laatste drie maanden van vorig jaar. Ook in Europa, waar Shiseida de merken Cecléor en Carita van de hand deed, daalde de omzet van het merk.

 

De globale groei voor cosmetica, die 2,3 procent bedraagt (zelfs 9,3 procent als het resultaat wordt omgerekend in yen), dankt de Japanse onderneming dan ook aan de positieve cijfers die het in Amerika kon noteren. Daar waren het vooral bareMinerals en het wereldwijde merk Shiseido die het goed deden. Ook in China loopt het goed, in het bijzonder de onlineverkoop.

 

Behalve in cosmetica is de Shiseido-groep ook actief op andere domeinen, bijvoorbeeld restaurants. Die andere activiteiten kenden de afgelopen drie kwartalen een groei met 5,6 procent.

 

Spectaculaire winststijging door verkoop dochtermerken

De operationele inkomsten daalden tijdens de eerste drie kwartalen met 43,6 procent. Hogere bonussen voor de Japanse werknemers, extra marketinginspanningen en problemen in het Amerikaanse distributiecentrum zijn daar de oorzaken van.

 

Netto stegen de opbrengsten echter wel met 27,8 miljard Yen. Dat is een stijging met maar liefst 66,1 procent. Die uitzonderlijke stijging is te danken aan de verkoop van Decléor en Carita aan de Franse sectorgenoot L'Oréal.

 

Hervormingen en Lady Gaga

De positieve cijfers schrijft de onderneming zelf toe aan de drastische hervormingen die het in het fiscale jaar 2014 op de rails zette. Shiseido focust daarbij op drie prioriteiten: de marketinguitvoering en capaciteiten van de merken versterken, de organisatie en bedrijfscultuur hervormen, en de operationele basis krachtiger maken.

 

Shiseido wist in januari nog popster Lady Gaga te strikken als nieuw Shiseido-gezicht. Van de Amerikaanse zangeres werden begin dit jaar 50 selfies, mét make-up, gepubliceerd in Japanse kranten.

 

Voor het volledige fiscale jaar 2014-2015 verwacht Shiseido een stijging van de verkoop met 1,7 procent ten opzichte van de periode april 2013 - maart 2014. Half december 2014 maakte de groep ook een nieuwe langetermijnvisie en businessplan om de middellange termijn bekend. Die wordt in de praktijk gebracht bij de start van het nieuwe fiscale jaar in april 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top