Uitzonderlijke winstcijfers voor Shiseido

Uitzonderlijke winstcijfers voor Shiseido

Shiseido, de Japanse cosmeticafabrikant, maakte een groei van 3,8 procent bekend over de eerste drie kwartalen van het fiscale jaar. In de periode april-december behaalde de onderneming een omzet van 555,8 miljard Yen (net geen 4,2 miljard euro).

Europese omzet gedaald, VS sterkhouder

In thuisland Japan, waar de consumptie slechts heel geleidelijk heropleeft en de economie in de lente van 2014 een btw-verhoging moest ondergaan, noteerde Shiseido voor zijn cosmetica-afdeling een daling van 2,3 procent. Toch steeg de verkoop van de vernieuwde merken Elixir en Maquillage tijdens de laatste drie maanden van vorig jaar. Ook in Europa, waar Shiseida de merken Cecléor en Carita van de hand deed, daalde de omzet van het merk.

 

De globale groei voor cosmetica, die 2,3 procent bedraagt (zelfs 9,3 procent als het resultaat wordt omgerekend in yen), dankt de Japanse onderneming dan ook aan de positieve cijfers die het in Amerika kon noteren. Daar waren het vooral bareMinerals en het wereldwijde merk Shiseido die het goed deden. Ook in China loopt het goed, in het bijzonder de onlineverkoop.

 

Behalve in cosmetica is de Shiseido-groep ook actief op andere domeinen, bijvoorbeeld restaurants. Die andere activiteiten kenden de afgelopen drie kwartalen een groei met 5,6 procent.

 

Spectaculaire winststijging door verkoop dochtermerken

De operationele inkomsten daalden tijdens de eerste drie kwartalen met 43,6 procent. Hogere bonussen voor de Japanse werknemers, extra marketinginspanningen en problemen in het Amerikaanse distributiecentrum zijn daar de oorzaken van.

 

Netto stegen de opbrengsten echter wel met 27,8 miljard Yen. Dat is een stijging met maar liefst 66,1 procent. Die uitzonderlijke stijging is te danken aan de verkoop van Decléor en Carita aan de Franse sectorgenoot L'Oréal.

 

Hervormingen en Lady Gaga

De positieve cijfers schrijft de onderneming zelf toe aan de drastische hervormingen die het in het fiscale jaar 2014 op de rails zette. Shiseido focust daarbij op drie prioriteiten: de marketinguitvoering en capaciteiten van de merken versterken, de organisatie en bedrijfscultuur hervormen, en de operationele basis krachtiger maken.

 

Shiseido wist in januari nog popster Lady Gaga te strikken als nieuw Shiseido-gezicht. Van de Amerikaanse zangeres werden begin dit jaar 50 selfies, mét make-up, gepubliceerd in Japanse kranten.

 

Voor het volledige fiscale jaar 2014-2015 verwacht Shiseido een stijging van de verkoop met 1,7 procent ten opzichte van de periode april 2013 - maart 2014. Half december 2014 maakte de groep ook een nieuwe langetermijnvisie en businessplan om de middellange termijn bekend. Die wordt in de praktijk gebracht bij de start van het nieuwe fiscale jaar in april 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top