Uitzonderlijke winstcijfers voor Shiseido | RetailDetail

Uitzonderlijke winstcijfers voor Shiseido

Uitzonderlijke winstcijfers voor Shiseido

Shiseido, de Japanse cosmeticafabrikant, maakte een groei van 3,8 procent bekend over de eerste drie kwartalen van het fiscale jaar. In de periode april-december behaalde de onderneming een omzet van 555,8 miljard Yen (net geen 4,2 miljard euro).

Europese omzet gedaald, VS sterkhouder

In thuisland Japan, waar de consumptie slechts heel geleidelijk heropleeft en de economie in de lente van 2014 een btw-verhoging moest ondergaan, noteerde Shiseido voor zijn cosmetica-afdeling een daling van 2,3 procent. Toch steeg de verkoop van de vernieuwde merken Elixir en Maquillage tijdens de laatste drie maanden van vorig jaar. Ook in Europa, waar Shiseida de merken Cecléor en Carita van de hand deed, daalde de omzet van het merk.

 

De globale groei voor cosmetica, die 2,3 procent bedraagt (zelfs 9,3 procent als het resultaat wordt omgerekend in yen), dankt de Japanse onderneming dan ook aan de positieve cijfers die het in Amerika kon noteren. Daar waren het vooral bareMinerals en het wereldwijde merk Shiseido die het goed deden. Ook in China loopt het goed, in het bijzonder de onlineverkoop.

 

Behalve in cosmetica is de Shiseido-groep ook actief op andere domeinen, bijvoorbeeld restaurants. Die andere activiteiten kenden de afgelopen drie kwartalen een groei met 5,6 procent.

 

Spectaculaire winststijging door verkoop dochtermerken

De operationele inkomsten daalden tijdens de eerste drie kwartalen met 43,6 procent. Hogere bonussen voor de Japanse werknemers, extra marketinginspanningen en problemen in het Amerikaanse distributiecentrum zijn daar de oorzaken van.

 

Netto stegen de opbrengsten echter wel met 27,8 miljard Yen. Dat is een stijging met maar liefst 66,1 procent. Die uitzonderlijke stijging is te danken aan de verkoop van Decléor en Carita aan de Franse sectorgenoot L'Oréal.

 

Hervormingen en Lady Gaga

De positieve cijfers schrijft de onderneming zelf toe aan de drastische hervormingen die het in het fiscale jaar 2014 op de rails zette. Shiseido focust daarbij op drie prioriteiten: de marketinguitvoering en capaciteiten van de merken versterken, de organisatie en bedrijfscultuur hervormen, en de operationele basis krachtiger maken.

 

Shiseido wist in januari nog popster Lady Gaga te strikken als nieuw Shiseido-gezicht. Van de Amerikaanse zangeres werden begin dit jaar 50 selfies, mét make-up, gepubliceerd in Japanse kranten.

 

Voor het volledige fiscale jaar 2014-2015 verwacht Shiseido een stijging van de verkoop met 1,7 procent ten opzichte van de periode april 2013 - maart 2014. Half december 2014 maakte de groep ook een nieuwe langetermijnvisie en businessplan om de middellange termijn bekend. Die wordt in de praktijk gebracht bij de start van het nieuwe fiscale jaar in april 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.