Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf | RetailDetail

Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf

Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf

Mag Unilever de kleur 'blauw' gebruiken voor zijn Dove-gamma of is dat het exclusieve voorrecht van Nivea, zoals producent Beiersdorf claimt? De Duitse consument krijgt het laatste woord, zo besliste het Federale Hof van Justitie.

De inzet: Pantone 280 C

Beiersdorf en Unilever ruziën al sinds 2013 over het gebruik van blauw, en dan meer bepaald de variant 'Pantone 280 C'. Die associëren we al sinds 1925 met Nivea, maar Unilever-concurrent Dove wil die kleur ook gebruiken. Mag niet, zegt Beiersdorf, want de kleur is beschermd door een octrooi. En dus belandde de kleurrijke zaak voor de federale patentenrechtbank.

 

In eerste instantie besliste die dat Beiersdorf de kleur moest vrijgeven tenzij het concern kon aantonen dat driekwart van alle consumenten het blauw in kwestie ondubbelzinnig zou toewijzen aan Nivea. Een zo goed als verloren zaak, waardoor de bewuste blauwe kleur de facto vrij kwam voor gebruik.

 

Daarop trok Beiersdorf naar het Federale Hof van Justitie, en Duitslands hoogste rechtbank heeft de eerste uitspraak nu 'hervormd' en het vereiste percentage verlaagd tot 50%: als één consument op de twee de bewuste blauwe kleur meteen associeert met Nivea mag Unilever een kruis maken over het gebruik van Pantone 280 C.

 

De hardnekkigheid waarmee Beiersdorf 'haar' blauw verdedigt, hoeft volgens persbureau Bloomberg niet te verbazen: Nivea was vorig jaar goed voor een omzet van 5,2 miljard euro en tekent in zijn eentje voor 83% van de groepsomzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.