Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf

Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf

Mag Unilever de kleur 'blauw' gebruiken voor zijn Dove-gamma of is dat het exclusieve voorrecht van Nivea, zoals producent Beiersdorf claimt? De Duitse consument krijgt het laatste woord, zo besliste het Federale Hof van Justitie.

De inzet: Pantone 280 C

Beiersdorf en Unilever ruziën al sinds 2013 over het gebruik van blauw, en dan meer bepaald de variant 'Pantone 280 C'. Die associëren we al sinds 1925 met Nivea, maar Unilever-concurrent Dove wil die kleur ook gebruiken. Mag niet, zegt Beiersdorf, want de kleur is beschermd door een octrooi. En dus belandde de kleurrijke zaak voor de federale patentenrechtbank.

 

In eerste instantie besliste die dat Beiersdorf de kleur moest vrijgeven tenzij het concern kon aantonen dat driekwart van alle consumenten het blauw in kwestie ondubbelzinnig zou toewijzen aan Nivea. Een zo goed als verloren zaak, waardoor de bewuste blauwe kleur de facto vrij kwam voor gebruik.

 

Daarop trok Beiersdorf naar het Federale Hof van Justitie, en Duitslands hoogste rechtbank heeft de eerste uitspraak nu 'hervormd' en het vereiste percentage verlaagd tot 50%: als één consument op de twee de bewuste blauwe kleur meteen associeert met Nivea mag Unilever een kruis maken over het gebruik van Pantone 280 C.

 

De hardnekkigheid waarmee Beiersdorf 'haar' blauw verdedigt, hoeft volgens persbureau Bloomberg niet te verbazen: Nivea was vorig jaar goed voor een omzet van 5,2 miljard euro en tekent in zijn eentje voor 83% van de groepsomzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

AS Watson wil Holland & Barrett overnemen

22/06/2017

AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, heeft gesprekken aangeknoopt rond een mogelijke overname van Holland & Barrett. AS Watson zou maar liefst een miljard pond (1,15 miljard euro) willen neertellen.

Estée Lauder verdubbelt gamma Victoria Beckham

22/06/2017

Het klikt duidelijk tussen Estée Lauder en Victoria Beckham. De eerste twee ‘limited collections’ die de ex-Spice Girl bedacht voor de Amerikaanse cosmeticareus waren in een mum van tijd uitverkocht, en dus komt er een vervolg.

Back to top