Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf

Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf

Mag Unilever de kleur 'blauw' gebruiken voor zijn Dove-gamma of is dat het exclusieve voorrecht van Nivea, zoals producent Beiersdorf claimt? De Duitse consument krijgt het laatste woord, zo besliste het Federale Hof van Justitie.

De inzet: Pantone 280 C

Beiersdorf en Unilever ruziën al sinds 2013 over het gebruik van blauw, en dan meer bepaald de variant 'Pantone 280 C'. Die associëren we al sinds 1925 met Nivea, maar Unilever-concurrent Dove wil die kleur ook gebruiken. Mag niet, zegt Beiersdorf, want de kleur is beschermd door een octrooi. En dus belandde de kleurrijke zaak voor de federale patentenrechtbank.

 

In eerste instantie besliste die dat Beiersdorf de kleur moest vrijgeven tenzij het concern kon aantonen dat driekwart van alle consumenten het blauw in kwestie ondubbelzinnig zou toewijzen aan Nivea. Een zo goed als verloren zaak, waardoor de bewuste blauwe kleur de facto vrij kwam voor gebruik.

 

Daarop trok Beiersdorf naar het Federale Hof van Justitie, en Duitslands hoogste rechtbank heeft de eerste uitspraak nu 'hervormd' en het vereiste percentage verlaagd tot 50%: als één consument op de twee de bewuste blauwe kleur meteen associeert met Nivea mag Unilever een kruis maken over het gebruik van Pantone 280 C.

 

De hardnekkigheid waarmee Beiersdorf 'haar' blauw verdedigt, hoeft volgens persbureau Bloomberg niet te verbazen: Nivea was vorig jaar goed voor een omzet van 5,2 miljard euro en tekent in zijn eentje voor 83% van de groepsomzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Back to top