Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf | RetailDetail

Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf

Unilever loopt blauwtje in rechtszaak tegen Beiersdorf

Mag Unilever de kleur 'blauw' gebruiken voor zijn Dove-gamma of is dat het exclusieve voorrecht van Nivea, zoals producent Beiersdorf claimt? De Duitse consument krijgt het laatste woord, zo besliste het Federale Hof van Justitie.

De inzet: Pantone 280 C

Beiersdorf en Unilever ruziën al sinds 2013 over het gebruik van blauw, en dan meer bepaald de variant 'Pantone 280 C'. Die associëren we al sinds 1925 met Nivea, maar Unilever-concurrent Dove wil die kleur ook gebruiken. Mag niet, zegt Beiersdorf, want de kleur is beschermd door een octrooi. En dus belandde de kleurrijke zaak voor de federale patentenrechtbank.

 

In eerste instantie besliste die dat Beiersdorf de kleur moest vrijgeven tenzij het concern kon aantonen dat driekwart van alle consumenten het blauw in kwestie ondubbelzinnig zou toewijzen aan Nivea. Een zo goed als verloren zaak, waardoor de bewuste blauwe kleur de facto vrij kwam voor gebruik.

 

Daarop trok Beiersdorf naar het Federale Hof van Justitie, en Duitslands hoogste rechtbank heeft de eerste uitspraak nu 'hervormd' en het vereiste percentage verlaagd tot 50%: als één consument op de twee de bewuste blauwe kleur meteen associeert met Nivea mag Unilever een kruis maken over het gebruik van Pantone 280 C.

 

De hardnekkigheid waarmee Beiersdorf 'haar' blauw verdedigt, hoeft volgens persbureau Bloomberg niet te verbazen: Nivea was vorig jaar goed voor een omzet van 5,2 miljard euro en tekent in zijn eentje voor 83% van de groepsomzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando Beauty Station gaat in zee met Estée Lauder

26/07/2018

De lang verwachte conceptwinkel van Zalando in Berlijn wil een testplatform zijn en een dialoog op gang brengen tussen cosmeticamerken en consumenten. Opmerkelijk is de nauwe samenwerking met Estée Lauder.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.