Winkels Essenza worden (terug) zusjes van De Tuinen | RetailDetail

Winkels Essenza worden (terug) zusjes van De Tuinen

Winkels Essenza worden (terug) zusjes van De Tuinen

De Belgische gezondheids- en wellnessketen Essenza is overgenomen door NBTY Europe, een Europese retailgroep die gespecialiseerd is in gezondheidsvoeding en ook het Nederlandse De Tuinen onder zich heeft. Voor Essenza is het een beetje thuiskomen: achttien jaar geleden begon Essenza als franchiseketen van De Tuinen, maar in 2002 werden de banden doorgeknipt.

Britten willen Essenza doen groeien

(UPDATE) De overname maakt deel uit van de ambitie om de aanwezigheid van NBTY Europe in wellnessketens te laten groeien. Essenza is door de acquisitie immers onderdeel geworden van de groep, die verder bestaat uit 704 Holland & Barrett-winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, 53 internationale franchise-winkels, 57 GNC-winkels in het Verenigd Koninkrijk en 120 De Tuinen-vestigingen in Nederland.

 

NBTY-CEO Peter Aldis verklaarde dan weer: “In navolging van het succes van onze merken Holland & Barrett en De Tuinen hebben we ambitieuze plannen gemaakt om het aantal winkels in België verder te laten groeien. Dit is vooral te danken aan de wijdverspreide aanwezigheid van winkels en het streven verder te groeien in omnichannel. Ik kijk ernaar uit om samen met Melissa en haar team ervoor te zorgen dat de overgang vloeiend zal verlopen. "

 

Essenza blijft zelfstandige keten

Voor Essenza is het een beetje thuiskomen, want de keten ontstond als franchise van 'De Tuinen'. In 1995 openden de eerste winkels dan ook als "De Tuinen van Wijnegem" (en andere). In 2002 ging de keten dan apart verder als Essenza. In tegenstelling tot eerdere berichten zullen de twee ketens na de acquisitie echter niet samengaan, wel zullen de directies intens gaan samenwerken.

 

Essenza-CEO Melissa Hellebuyck blijft dan ook aan het roer van de Belgische keten. Zij ziet de eigenheid van Essenza gegarandeerd omdat "NBTY Europe onder de indruk was van de veelbelovende resultaten en het heel specifieke concept van Essenza". Wel zal Essenza mogelijk de merknaam van De Tuinen in België verder versterken door producten uit het eigen merk van de Nederlandse keten aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.