Winkels Essenza worden (terug) zusjes van De Tuinen

Winkels Essenza worden (terug) zusjes van De Tuinen

De Belgische gezondheids- en wellnessketen Essenza is overgenomen door NBTY Europe, een Europese retailgroep die gespecialiseerd is in gezondheidsvoeding en ook het Nederlandse De Tuinen onder zich heeft. Voor Essenza is het een beetje thuiskomen: achttien jaar geleden begon Essenza als franchiseketen van De Tuinen, maar in 2002 werden de banden doorgeknipt.

Britten willen Essenza doen groeien

(UPDATE) De overname maakt deel uit van de ambitie om de aanwezigheid van NBTY Europe in wellnessketens te laten groeien. Essenza is door de acquisitie immers onderdeel geworden van de groep, die verder bestaat uit 704 Holland & Barrett-winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, 53 internationale franchise-winkels, 57 GNC-winkels in het Verenigd Koninkrijk en 120 De Tuinen-vestigingen in Nederland.

 

NBTY-CEO Peter Aldis verklaarde dan weer: “In navolging van het succes van onze merken Holland & Barrett en De Tuinen hebben we ambitieuze plannen gemaakt om het aantal winkels in België verder te laten groeien. Dit is vooral te danken aan de wijdverspreide aanwezigheid van winkels en het streven verder te groeien in omnichannel. Ik kijk ernaar uit om samen met Melissa en haar team ervoor te zorgen dat de overgang vloeiend zal verlopen. "

 

Essenza blijft zelfstandige keten

Voor Essenza is het een beetje thuiskomen, want de keten ontstond als franchise van 'De Tuinen'. In 1995 openden de eerste winkels dan ook als "De Tuinen van Wijnegem" (en andere). In 2002 ging de keten dan apart verder als Essenza. In tegenstelling tot eerdere berichten zullen de twee ketens na de acquisitie echter niet samengaan, wel zullen de directies intens gaan samenwerken.

 

Essenza-CEO Melissa Hellebuyck blijft dan ook aan het roer van de Belgische keten. Zij ziet de eigenheid van Essenza gegarandeerd omdat "NBTY Europe onder de indruk was van de veelbelovende resultaten en het heel specifieke concept van Essenza". Wel zal Essenza mogelijk de merknaam van De Tuinen in België verder versterken door producten uit het eigen merk van de Nederlandse keten aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Back to top