Winkels Essenza worden (terug) zusjes van De Tuinen

Winkels Essenza worden (terug) zusjes van De Tuinen

De Belgische gezondheids- en wellnessketen Essenza is overgenomen door NBTY Europe, een Europese retailgroep die gespecialiseerd is in gezondheidsvoeding en ook het Nederlandse De Tuinen onder zich heeft. Voor Essenza is het een beetje thuiskomen: achttien jaar geleden begon Essenza als franchiseketen van De Tuinen, maar in 2002 werden de banden doorgeknipt.

Britten willen Essenza doen groeien

(UPDATE) De overname maakt deel uit van de ambitie om de aanwezigheid van NBTY Europe in wellnessketens te laten groeien. Essenza is door de acquisitie immers onderdeel geworden van de groep, die verder bestaat uit 704 Holland & Barrett-winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, 53 internationale franchise-winkels, 57 GNC-winkels in het Verenigd Koninkrijk en 120 De Tuinen-vestigingen in Nederland.

 

NBTY-CEO Peter Aldis verklaarde dan weer: “In navolging van het succes van onze merken Holland & Barrett en De Tuinen hebben we ambitieuze plannen gemaakt om het aantal winkels in België verder te laten groeien. Dit is vooral te danken aan de wijdverspreide aanwezigheid van winkels en het streven verder te groeien in omnichannel. Ik kijk ernaar uit om samen met Melissa en haar team ervoor te zorgen dat de overgang vloeiend zal verlopen. "

 

Essenza blijft zelfstandige keten

Voor Essenza is het een beetje thuiskomen, want de keten ontstond als franchise van 'De Tuinen'. In 1995 openden de eerste winkels dan ook als "De Tuinen van Wijnegem" (en andere). In 2002 ging de keten dan apart verder als Essenza. In tegenstelling tot eerdere berichten zullen de twee ketens na de acquisitie echter niet samengaan, wel zullen de directies intens gaan samenwerken.

 

Essenza-CEO Melissa Hellebuyck blijft dan ook aan het roer van de Belgische keten. Zij ziet de eigenheid van Essenza gegarandeerd omdat "NBTY Europe onder de indruk was van de veelbelovende resultaten en het heel specifieke concept van Essenza". Wel zal Essenza mogelijk de merknaam van De Tuinen in België verder versterken door producten uit het eigen merk van de Nederlandse keten aan te bieden.

Tags: