“P&G zet Braun en Duracell in de etalage”

“P&G zet Braun en Duracell in de etalage”

Volgens persbureau Reuters heeft Procter & Gamble zijn dochtermerken Braun en Duracell in de etalage gezet. Een en ander past in het grote vereenvoudigingsplan dat de Amerikaanse producent van consumentengoederen begin deze maand aankondigde.

'Amper' 600 miljoen dollar operationele winst

Begin augustus kondigde P&G aan dat het een honderdtal merken wil wegsnoeien en zich voortaan wil concentreren op de 70 à 80 merken die nu al 90% van de omzet (83,1 miljard dollar in zijn laatste boekjaar) en 95% van de winst opleveren. Daarbij zitten de toppers Pampers, Gillette, Pantene, Olay, Oral-B en Bounty.

 

Van het honderdtal merken dat P&G liever kwijt dan rijk is, zouden Braun (scheerapparaten) en Duracell (batterijen) de twee grootste zijn. Al is dat relatief, want van de totale operationele winst van 19,2 miljard dollar genereert Braun 'maar' 500 miljoen dollar en Duracell zelfs 'maar' 100 miljoen dollar. Persbureau Reuters vernam nu van 'goed geplaatste bronnen' dat P&G zakenbank Goldman Sachs heeft aangezocht om een koper te zoeken voor beide merken, al wilden noch P&G noch de zakenbank dat nieuws bevestigen.

Tags: