“Smartphones binnen 5 jaar overbodig” (en nog 9 trends) | RetailDetail

“Smartphones binnen 5 jaar overbodig” (en nog 9 trends)

“Smartphones binnen 5 jaar overbodig” (en nog 9 trends)

Hoewel de smartphone alomtegenwoordig is, gelooft de helft van de mensen vandaag al dat al deze slimme mobieltjes binnen vijf jaar tot het verleden behoren. "Artificiële intelligentie zal de smartphone overbodig maken", meldt Ericsson in een wereldwijd trendsonderzoek.

10 "hot consumer trends" die zich in 2016 doorzetten

Dat de smartphone binnen 5 jaar wel eens zijn zwanenzang kan beleven, is een van de meest in het oog springende toekomsttrends die het Ericsson Consumer Lab afleidt uit een representatief onderzoek bij 1,1 miljard mensen in 24 landen en bij nog eens 46 miljoen smartphonegebruikers in 10 grootsteden wereldwijd. Een overzicht.

  1. 'Sharing' werkt: vier op de vijf personen ervaren nu al wat de voordelen zijn wanneer meer mensen instappen in de deeleconomie. Wereldwijd deelt al één op de drie mensen kamers, auto's of fietsen.

  2. Streaming natives: tieners kijken meer YouTube-video's dan eender welke andere leeftijdsgroep; 46% van de 16 tot 19-jarigen YouTube't minstens één uur per dag.

  3. Het einde van het smartphone-scherm: artificiële intelligentie zal toestellen met elkaar verbinden zonder het scherm van de smartphone nodig te hebben. Eén op de twee gebruikers gelooft nu al dat smartphones binnen vijf jaar overbodig zullen zijn.

  4. Virtuele wereld wordt realiteit in ons dagelijkse leven: hoofdtelefoons die ons sportwedstrijden laten meemaken alsof we er écht bij zijn, videogesprekken die aanvoelen alsof we allemaal samen rond de tafel zitten, 45% ziet zich zelfs maaltijden printen.

  5. Slimme huizen: 55% van de smartphonegebruikers gelooft dat de komende vijf jaar sensoren ingebouwd zullen worden in huizen, die tijdig lekken, schimmels en elektriciteitsproblemen kunnen opsporen.

  6. Slimme pendelaars: pendelaars willen hun tijd nuttig gebruiken en zich niet langer nutteloos voelen tijdens het reizen. Diensten moeten daarom aangepast worden aan de persoonlijke voorkeuren van de reiziger (reisinfo updaten aan de hand van persoonlijke reisgegevens, betaalmogelijkheden personaliseren, enz.).

  7. Chat voor noodgevallen: consumenten verkiezen sociale media boven een noodnummer als middel om hulpdiensten te bereiken. Zes op tien personen zijn ook geïnteresseerd in apps die in tijden van crisis snel informatie meegeven (naar het voorbeeld van de Facebook 'safety check' tijdens de aanslagen in Parijs).

  8. Lichaamssensoren: interne sensoren die onze fysieke toestand meten en meegeven, zijn dé gadgets van de toekomst. Acht op de tien personen is bereid technologieën te gebruiken die hun zintuiglijke perceptie (gezicht, geheugen, gehoor) verbeteren.

  9. Hacking en virussen zorgen voor almaar meer problemen. Al heeft één op de vijf smartphonegebruikers naar eigen zeggen wel meer vertrouwen in een bedrijf dat gehackt werd en het probleem heeft opgelost.

  10. De kracht van de consument: consumenten delen momenteel meer informatie dan ooit tevoren en geloven dat ze zo impact uitoefenen op de maatschappij. Meer dan één op de drie gelooft dat een corrupte onderneming online terugfluiten efficiënter is dan naar de politie stappen.

 

"Sommige van deze trends lijken misschien nog toekomstmuziek, maar de interesse van consumenten in nieuwe technologieën en slimme netwerken wordt steeds groter. Bedrijven kunnen hierdoor inzetten op nieuwe producten. Een evolutie die de hele industrie kan veranderen en zorgt voor nieuwe businessmodellen", zegt Saskia Van Uffelen, CEO van Ericsson Belux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.