“Smartphones binnen 5 jaar overbodig” (en nog 9 trends)

“Smartphones binnen 5 jaar overbodig” (en nog 9 trends)

Hoewel de smartphone alomtegenwoordig is, gelooft de helft van de mensen vandaag al dat al deze slimme mobieltjes binnen vijf jaar tot het verleden behoren. "Artificiële intelligentie zal de smartphone overbodig maken", meldt Ericsson in een wereldwijd trendsonderzoek.

10 "hot consumer trends" die zich in 2016 doorzetten

Dat de smartphone binnen 5 jaar wel eens zijn zwanenzang kan beleven, is een van de meest in het oog springende toekomsttrends die het Ericsson Consumer Lab afleidt uit een representatief onderzoek bij 1,1 miljard mensen in 24 landen en bij nog eens 46 miljoen smartphonegebruikers in 10 grootsteden wereldwijd. Een overzicht.

  1. 'Sharing' werkt: vier op de vijf personen ervaren nu al wat de voordelen zijn wanneer meer mensen instappen in de deeleconomie. Wereldwijd deelt al één op de drie mensen kamers, auto's of fietsen.

  2. Streaming natives: tieners kijken meer YouTube-video's dan eender welke andere leeftijdsgroep; 46% van de 16 tot 19-jarigen YouTube't minstens één uur per dag.

  3. Het einde van het smartphone-scherm: artificiële intelligentie zal toestellen met elkaar verbinden zonder het scherm van de smartphone nodig te hebben. Eén op de twee gebruikers gelooft nu al dat smartphones binnen vijf jaar overbodig zullen zijn.

  4. Virtuele wereld wordt realiteit in ons dagelijkse leven: hoofdtelefoons die ons sportwedstrijden laten meemaken alsof we er écht bij zijn, videogesprekken die aanvoelen alsof we allemaal samen rond de tafel zitten, 45% ziet zich zelfs maaltijden printen.

  5. Slimme huizen: 55% van de smartphonegebruikers gelooft dat de komende vijf jaar sensoren ingebouwd zullen worden in huizen, die tijdig lekken, schimmels en elektriciteitsproblemen kunnen opsporen.

  6. Slimme pendelaars: pendelaars willen hun tijd nuttig gebruiken en zich niet langer nutteloos voelen tijdens het reizen. Diensten moeten daarom aangepast worden aan de persoonlijke voorkeuren van de reiziger (reisinfo updaten aan de hand van persoonlijke reisgegevens, betaalmogelijkheden personaliseren, enz.).

  7. Chat voor noodgevallen: consumenten verkiezen sociale media boven een noodnummer als middel om hulpdiensten te bereiken. Zes op tien personen zijn ook geïnteresseerd in apps die in tijden van crisis snel informatie meegeven (naar het voorbeeld van de Facebook 'safety check' tijdens de aanslagen in Parijs).

  8. Lichaamssensoren: interne sensoren die onze fysieke toestand meten en meegeven, zijn dé gadgets van de toekomst. Acht op de tien personen is bereid technologieën te gebruiken die hun zintuiglijke perceptie (gezicht, geheugen, gehoor) verbeteren.

  9. Hacking en virussen zorgen voor almaar meer problemen. Al heeft één op de vijf smartphonegebruikers naar eigen zeggen wel meer vertrouwen in een bedrijf dat gehackt werd en het probleem heeft opgelost.

  10. De kracht van de consument: consumenten delen momenteel meer informatie dan ooit tevoren en geloven dat ze zo impact uitoefenen op de maatschappij. Meer dan één op de drie gelooft dat een corrupte onderneming online terugfluiten efficiënter is dan naar de politie stappen.

 

"Sommige van deze trends lijken misschien nog toekomstmuziek, maar de interesse van consumenten in nieuwe technologieën en slimme netwerken wordt steeds groter. Bedrijven kunnen hierdoor inzetten op nieuwe producten. Een evolutie die de hele industrie kan veranderen en zorgt voor nieuwe businessmodellen", zegt Saskia Van Uffelen, CEO van Ericsson Belux.

Tags: