Coolblue opent nieuw retailconcept in Wilrijk | RetailDetail

Coolblue opent nieuw retailconcept in Wilrijk

Coolblue opent nieuw retailconcept in Wilrijk

Internetretailer Coolblue opende vrijdag zijn nieuwste fysieke winkelconcept aan de Boomsesteenweg in Wilrijk (Antwerpen). Coolblue is vooral bekend van zijn meer dan 160 Nederlandse en Belgische webwinkels, telkens volledig gewijd aan één enkel type toestel.

Vier specialistenpodia

Coolblue mag dan al een internetspecialist zijn, de Rotterdamse retailer baat intussen ook vier fysieke winkels uit: in Antwerpen, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. Het is net omdat de bestaande winkel aan de Ankerrui in Antwerpen uit zijn voegen barstte, dat Coolblue op zoek ging naar een nieuwe vestiging... en meteen een nieuw concept.

 

"Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze ongeveer willen hebben, maar hebben nog een paar vragen of willen het 'even vasthouden'. Die mogelijkheid bieden we al in onze bestaande winkels, maar het kon nog beter", zegt Pieter Zwart, oprichter en directeur van het bedrijf.

 

"We zijn teruggegaan naar de tekentafel. We hebben gepraat met klanten en medewerkers en honderden kleine en grote verbeteringen doorgevoerd: van aangenamere verlichting tot een gratis kopje koffie, van een betere doorvertaling van ons merk tot een uitpaktafel om je nieuwe product direct uit te proberen."

 

De nieuwe winkel aan de Boomsesteenweg is 260m² groot en is opgebouwd rond vier specialistenpodia: telefonie & tablets, camera’s, laptops & pc’s en televisietoestellen. De consument kan er niet enkel 'live' demomodellen proberen en kennis maken met tal van accessoires, maar hij kan er ook met al zijn vragen terecht bij een echte productspecialist. Want, zo zegt Pieter Zwart, "we vinden niks erger dan een klant die ontevreden is over zijn productkeuze. Dat willen we voorkomen, door hem bij zijn keuze te helpen."

 

Nog meer crosschannel

Na de opening van de vestiging in Wilrijk staan er de komende maanden nog meer nieuwe fysieke winkels op de planning. In Gent zoekt Coolblue momenteel naar een geschikte locatie, en dat geldt ook voor Amsterdam en Utrecht.

 

Coolblue trekt dan ook volop de kaart van het crosschannelmodel en ziet zijn fysieke winkels als logische aanvulling op én versterking van zijn onlineshops, als afhaal- én servicepunt. "Voor sommige klanten is onze belofte 'Vandaag voor 22 uur besteld, morgen gratis bezorgd' niet snel genoeg. Voor hen geldt: vandaag besteld, vandaag afgehaald in de winkel."

 

Daarnaast willen "klanten ook weten dat ze een plek hebben waar ze naar toe kunnen voor service als iets niet werkt. Tot een uur reistijd rondom de winkel zien we een hogere websiteconversie", aldus nog Pieter Zwart. In het nieuwe retailconcept is dan ook een kwart van de winkeloppervlakte gereserveerd voor dienst na aankoop.

 

Nog ruim 3.000 domeinnamen geregistreerd

Coolblue, opgericht in 1999 en sinds 2007 actief in ons land, baat nu 163 webshops uit: "Bijna wekelijks komt er een nieuwe shop bij. De formule is nog lang niet uitgewerkt: we hebben nog meer dan 3.000 domeinnamen geregistreerd", zegt Werner Bruyns, manager van Coolblue België.

 

Al die shops lokken jaarlijks meer dan 40 miljoen bezoekers. Naar eigen zeggen haalt Coolblue bij zijn ruim 1,2 miljoen klanten een klantentevredenheid van 96%. Het bedrijf boekte in 2011 een omzet van 110 miljoen euro, waarvan 30% in ons land. Ondanks het grote aantal klanten kent slechts 1% van de Belgen en Nederlanders Coolblue; de nieuwe concept store in Wilrijk moet daar snel verandering in helpen brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.