Coolblue opent nieuw retailconcept in Wilrijk

Coolblue opent nieuw retailconcept in Wilrijk

Internetretailer Coolblue opende vrijdag zijn nieuwste fysieke winkelconcept aan de Boomsesteenweg in Wilrijk (Antwerpen). Coolblue is vooral bekend van zijn meer dan 160 Nederlandse en Belgische webwinkels, telkens volledig gewijd aan één enkel type toestel.

Vier specialistenpodia

Coolblue mag dan al een internetspecialist zijn, de Rotterdamse retailer baat intussen ook vier fysieke winkels uit: in Antwerpen, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. Het is net omdat de bestaande winkel aan de Ankerrui in Antwerpen uit zijn voegen barstte, dat Coolblue op zoek ging naar een nieuwe vestiging... en meteen een nieuw concept.

 

"Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze ongeveer willen hebben, maar hebben nog een paar vragen of willen het 'even vasthouden'. Die mogelijkheid bieden we al in onze bestaande winkels, maar het kon nog beter", zegt Pieter Zwart, oprichter en directeur van het bedrijf.

 

"We zijn teruggegaan naar de tekentafel. We hebben gepraat met klanten en medewerkers en honderden kleine en grote verbeteringen doorgevoerd: van aangenamere verlichting tot een gratis kopje koffie, van een betere doorvertaling van ons merk tot een uitpaktafel om je nieuwe product direct uit te proberen."

 

De nieuwe winkel aan de Boomsesteenweg is 260m² groot en is opgebouwd rond vier specialistenpodia: telefonie & tablets, camera’s, laptops & pc’s en televisietoestellen. De consument kan er niet enkel 'live' demomodellen proberen en kennis maken met tal van accessoires, maar hij kan er ook met al zijn vragen terecht bij een echte productspecialist. Want, zo zegt Pieter Zwart, "we vinden niks erger dan een klant die ontevreden is over zijn productkeuze. Dat willen we voorkomen, door hem bij zijn keuze te helpen."

 

Nog meer crosschannel

Na de opening van de vestiging in Wilrijk staan er de komende maanden nog meer nieuwe fysieke winkels op de planning. In Gent zoekt Coolblue momenteel naar een geschikte locatie, en dat geldt ook voor Amsterdam en Utrecht.

 

Coolblue trekt dan ook volop de kaart van het crosschannelmodel en ziet zijn fysieke winkels als logische aanvulling op én versterking van zijn onlineshops, als afhaal- én servicepunt. "Voor sommige klanten is onze belofte 'Vandaag voor 22 uur besteld, morgen gratis bezorgd' niet snel genoeg. Voor hen geldt: vandaag besteld, vandaag afgehaald in de winkel."

 

Daarnaast willen "klanten ook weten dat ze een plek hebben waar ze naar toe kunnen voor service als iets niet werkt. Tot een uur reistijd rondom de winkel zien we een hogere websiteconversie", aldus nog Pieter Zwart. In het nieuwe retailconcept is dan ook een kwart van de winkeloppervlakte gereserveerd voor dienst na aankoop.

 

Nog ruim 3.000 domeinnamen geregistreerd

Coolblue, opgericht in 1999 en sinds 2007 actief in ons land, baat nu 163 webshops uit: "Bijna wekelijks komt er een nieuwe shop bij. De formule is nog lang niet uitgewerkt: we hebben nog meer dan 3.000 domeinnamen geregistreerd", zegt Werner Bruyns, manager van Coolblue België.

 

Al die shops lokken jaarlijks meer dan 40 miljoen bezoekers. Naar eigen zeggen haalt Coolblue bij zijn ruim 1,2 miljoen klanten een klantentevredenheid van 96%. Het bedrijf boekte in 2011 een omzet van 110 miljoen euro, waarvan 30% in ons land. Ondanks het grote aantal klanten kent slechts 1% van de Belgen en Nederlanders Coolblue; de nieuwe concept store in Wilrijk moet daar snel verandering in helpen brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top