Darty plukt vruchten van drastische reorganisatie

Darty plukt vruchten van drastische reorganisatie

Na enkele moeilijke jaren komt de Franse elektrogroep Darty, ook eigenaar van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, opnieuw boven water. De beslissing om terug te plooien op zijn drie historische thuismarkten begint te lonen.

Eindelijk weer organische groei

In zijn boekjaar dat liep van 1 mei 2013 tot 30 april 2014 zag Darty zijn omzet met 6% dalen tot 3,58 miljard euro. Dat is echter vooral een gevolg van het afstoten van de Turkse en Spaanse activiteiten, die zwaar verlieslatend waren, want op vergelijkbare basis ging de omzet er 1,7% op vooruit, en dat in een elektromarkt die het zwaar te verduren heeft.

 

In Frankrijk, waar de elektroverkoop 2% daalde, gaat de omzet van de 228 Darty-vestigingen (waarvan 4 in franchising) er op vergelijkbare basis liefst 2,8% op vooruit tot 2,72 miljard euro. De 117 winkels in België en Nederland kennen een lichte omzetdaling met 1,2% tot 686,7 miljoen euro. Vanden Borre won marktaandeel in een markt die met 3% kromp, BCC daarentegen zag zijn marktaandeel dalen in een sterk concurrentiële markt die er alles samen 2% op achteruitging.

 

Dankzij drastische besparingen komt de winst na belasting uit op 9,5 miljoen euro, tegenover een schamele 300.000 euro vorig boekjaar: een resultaat dat gezien mag worden.

 

Einde van turbulente periode

Daarmee lijkt een eind te komen aan een turbulente periode, die begint wanneer het Britse Kingfisher de Franse elektrospecialist (die het in 1994 had gekocht) in 2003 verzelfstandigt en onder de naam Kesa samen met zijn Britse elektrodochter Comet naar de Britse beurs brengt. Het management wil internationaal groeien en opent winkels in Zwitserland, Spanje, Italië, Turkije... maar met de investeringen stapelen ook de verliezen zich op.

 

In 2012 ziet Kesa zich verplicht Comet te verkopen. Onder een nieuwe CEO, Régis Schultz (ex-Kingfisher), begint de groep zich terug te plooien op zijn historische thuismarkten Frankrijk, België en Nederland. Schultz sluit alle winkels in Italië en Spanje, vindt een koper voor de Turkse dochter en heeft goede hoop dat ook de winkels in Tsjechië en Slovakije snel de deur uit zullen zijn.

 

Franchising, keukens en multichannel

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden ziet Schultz de toekomst met een gezonde ambitie tegemoet. Zo wil hij binnen 4 jaar het aantal franchisewinkels van 4 naar 100 à 150 brengen in Frankrijk. Tegelijk moeten meer vestigingen een keukencorner krijgen: vandaag zijn dat er nog maar 55 en Schultz wil er ongeveer 120 bij. Dat moet de omzet van de keukenbusiness (nu zo'n 80 miljoen euro) verdubbelen: het is een publiek geheim dat de winstmarges op keukens hoger liggen dan die op elektrotoestellen.

 

Daarnaast gaat Darty meer dan ooit 'multichannel'. Zo gelooft de groep volop in de zopas aangekochte webshop Mistergooddeal.com, naar eigen zeggen de grootste elektrowebshop van Frankrijk, nog vóór CDiscount (van de groep Casino) en Amazon. Alle winkelpunten zullen ook zo snel mogelijk worden uitgerust met 'click & collect'-afhaalpunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top