Darty plukt vruchten van drastische reorganisatie | RetailDetail

Darty plukt vruchten van drastische reorganisatie

Darty plukt vruchten van drastische reorganisatie

Na enkele moeilijke jaren komt de Franse elektrogroep Darty, ook eigenaar van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, opnieuw boven water. De beslissing om terug te plooien op zijn drie historische thuismarkten begint te lonen.

Eindelijk weer organische groei

In zijn boekjaar dat liep van 1 mei 2013 tot 30 april 2014 zag Darty zijn omzet met 6% dalen tot 3,58 miljard euro. Dat is echter vooral een gevolg van het afstoten van de Turkse en Spaanse activiteiten, die zwaar verlieslatend waren, want op vergelijkbare basis ging de omzet er 1,7% op vooruit, en dat in een elektromarkt die het zwaar te verduren heeft.

 

In Frankrijk, waar de elektroverkoop 2% daalde, gaat de omzet van de 228 Darty-vestigingen (waarvan 4 in franchising) er op vergelijkbare basis liefst 2,8% op vooruit tot 2,72 miljard euro. De 117 winkels in België en Nederland kennen een lichte omzetdaling met 1,2% tot 686,7 miljoen euro. Vanden Borre won marktaandeel in een markt die met 3% kromp, BCC daarentegen zag zijn marktaandeel dalen in een sterk concurrentiële markt die er alles samen 2% op achteruitging.

 

Dankzij drastische besparingen komt de winst na belasting uit op 9,5 miljoen euro, tegenover een schamele 300.000 euro vorig boekjaar: een resultaat dat gezien mag worden.

 

Einde van turbulente periode

Daarmee lijkt een eind te komen aan een turbulente periode, die begint wanneer het Britse Kingfisher de Franse elektrospecialist (die het in 1994 had gekocht) in 2003 verzelfstandigt en onder de naam Kesa samen met zijn Britse elektrodochter Comet naar de Britse beurs brengt. Het management wil internationaal groeien en opent winkels in Zwitserland, Spanje, Italië, Turkije... maar met de investeringen stapelen ook de verliezen zich op.

 

In 2012 ziet Kesa zich verplicht Comet te verkopen. Onder een nieuwe CEO, Régis Schultz (ex-Kingfisher), begint de groep zich terug te plooien op zijn historische thuismarkten Frankrijk, België en Nederland. Schultz sluit alle winkels in Italië en Spanje, vindt een koper voor de Turkse dochter en heeft goede hoop dat ook de winkels in Tsjechië en Slovakije snel de deur uit zullen zijn.

 

Franchising, keukens en multichannel

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden ziet Schultz de toekomst met een gezonde ambitie tegemoet. Zo wil hij binnen 4 jaar het aantal franchisewinkels van 4 naar 100 à 150 brengen in Frankrijk. Tegelijk moeten meer vestigingen een keukencorner krijgen: vandaag zijn dat er nog maar 55 en Schultz wil er ongeveer 120 bij. Dat moet de omzet van de keukenbusiness (nu zo'n 80 miljoen euro) verdubbelen: het is een publiek geheim dat de winstmarges op keukens hoger liggen dan die op elektrotoestellen.

 

Daarnaast gaat Darty meer dan ooit 'multichannel'. Zo gelooft de groep volop in de zopas aangekochte webshop Mistergooddeal.com, naar eigen zeggen de grootste elektrowebshop van Frankrijk, nog vóór CDiscount (van de groep Casino) en Amazon. Alle winkelpunten zullen ook zo snel mogelijk worden uitgerust met 'click & collect'-afhaalpunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.