Dixons en Carphone bevestigen fusiegesprekken | RetailDetail

Dixons en Carphone bevestigen fusiegesprekken

Dixons en Carphone bevestigen fusiegesprekken

De Britse retailers Dixons en Carphone Warehouse bevestigen dat ze over een fusie onderhandelen, al waarschuwen ze er wel voor dat de gesprekken nog kunnen afspringen.

Groep van 12 miljard euro

Het samengaan van beide ketens kan een groep met een omzet van zowat 12 miljard Britse pond of omgerekend 14,6 miljard euro doen ontstaan. Dixons is nu de tweede Europese distributeur van elektronica, terwijl Carphone de belangrijkste Europese verkoper van mobiele telefonie is. Samen beschikken ze over zowat 2.900 verkooppunten.


Volgens beide bedrijven bevinden de fusiegesprekken zich echter nog maar in een pril stadium. Niettemin moeten ze nu tegen 24 maart een beslissing over al dan niet samengaan bekendmaken.


Dixons vragende partij voor versterking

Dixons is vragende partij voor een fusie. Het bedrijf is ondervertegenwoordigd in de verkoop van mobiele communicatietoestellen. De distributeur telt 900 verkooppunten in 12 landen en boekte vorig jaar een omzet van 8,2 miljard pond (9,9 miljard euro). Op de loonlijst staan 31.000 namen.


Carphone Warehouse heeft 2.000 winkels in zeven landen. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een omzet van 3,7 miljard pond (4,5 miljard euro). Carphone is in Nederland eigenaar van The Phone House, een keten met 212 winkels. In België is The Phone House vandaag grotendeels in handen van Belgacom, de overige winkels zijn in het bezit van YourCall.


Carphone weegt zwaarder

Niettemin weegt Carphone zwaarder door. Het bedrijf heeft een marktwaarde van zo’n 1,8 miljard pond (2,2 miljard euro), terwijl de waarde van Dixons op zowat 1,7 miljard pond (2,1 miljard euro)  wordt ingeschat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.