Dixons en Carphone bevestigen fusiegesprekken

Dixons en Carphone bevestigen fusiegesprekken

De Britse retailers Dixons en Carphone Warehouse bevestigen dat ze over een fusie onderhandelen, al waarschuwen ze er wel voor dat de gesprekken nog kunnen afspringen.

Groep van 12 miljard euro

Het samengaan van beide ketens kan een groep met een omzet van zowat 12 miljard Britse pond of omgerekend 14,6 miljard euro doen ontstaan. Dixons is nu de tweede Europese distributeur van elektronica, terwijl Carphone de belangrijkste Europese verkoper van mobiele telefonie is. Samen beschikken ze over zowat 2.900 verkooppunten.


Volgens beide bedrijven bevinden de fusiegesprekken zich echter nog maar in een pril stadium. Niettemin moeten ze nu tegen 24 maart een beslissing over al dan niet samengaan bekendmaken.


Dixons vragende partij voor versterking

Dixons is vragende partij voor een fusie. Het bedrijf is ondervertegenwoordigd in de verkoop van mobiele communicatietoestellen. De distributeur telt 900 verkooppunten in 12 landen en boekte vorig jaar een omzet van 8,2 miljard pond (9,9 miljard euro). Op de loonlijst staan 31.000 namen.


Carphone Warehouse heeft 2.000 winkels in zeven landen. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een omzet van 3,7 miljard pond (4,5 miljard euro). Carphone is in Nederland eigenaar van The Phone House, een keten met 212 winkels. In België is The Phone House vandaag grotendeels in handen van Belgacom, de overige winkels zijn in het bezit van YourCall.


Carphone weegt zwaarder

Niettemin weegt Carphone zwaarder door. Het bedrijf heeft een marktwaarde van zo’n 1,8 miljard pond (2,2 miljard euro), terwijl de waarde van Dixons op zowat 1,7 miljard pond (2,1 miljard euro)  wordt ingeschat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top