Dyson klaagt Siemens en Bosch aan wegens knoeien met testen | RetailDetail

Dyson klaagt Siemens en Bosch aan wegens knoeien met testen

Dyson klaagt Siemens en Bosch aan wegens knoeien met testen

Stofzuigermerk Dyson spant in België en Duitsland een proces aan tegen Siemens en in Nederland tegen Bosch: volgens Dyson knoeien die fabrikanten met de verbruiksresultaten van hun stofzuigers.

"Verbruik ligt veel hoger"

Volgens Dyson is het verbruik van stofzuigers met het AAAA-energielabel een stuk hoger dan beide Duitse fabrikanten zeggen. "Consumenten die hun machines aanschaffen denken dat ze een stofzuiger kopen die 750 watt verbruikt, wanneer in werkelijkheid ze mogelijk een machine hebben die zo'n 1600 watt verbruikt", zeggen de Britten aan De Tijd.

 

Om die uitspraak te staven komt Dyson met resultaten van een onafhankelijk laboratoriumonderzoek, waaruit blijkt dat de stofzuigers van Bosch en Siemens gebruik maken van software die het wattage bij gebruik doet stijgen. Het systeem doet sterk denken aan het schandaal bij Volkswagen.

 

Bosch ook betrokken bij VW-schandaal

"Verwant aan het VW-schandaal, ontwikkelen grote spelers in de industrie hun machines zodanig dat deze de testen doorstaan in plaats van dat ze de consument de best mogelijke technologie geven", zegt Dyson. Bovendien is Bosch de leverancier van de software die Volkswagen in zijn auto's gebruikte.

 

Dyson stelt dat het probleem ligt bij de manier waarop de testen worden uitgevoerd. "Net als bij de tests voor dieselmotoren in auto's schrijven de Europese regels voor dat stofzuigers moeten worden getest in een laboratorium, zonder dat daarbij de daadwerkelijke omstandigheden in de woonkamer mogen worden nagebootst – wat tot misleidende resultaten leidt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.