Dyson klaagt Siemens en Bosch aan wegens knoeien met testen | RetailDetail

Dyson klaagt Siemens en Bosch aan wegens knoeien met testen

Dyson klaagt Siemens en Bosch aan wegens knoeien met testen

Stofzuigermerk Dyson spant in België en Duitsland een proces aan tegen Siemens en in Nederland tegen Bosch: volgens Dyson knoeien die fabrikanten met de verbruiksresultaten van hun stofzuigers.

"Verbruik ligt veel hoger"

Volgens Dyson is het verbruik van stofzuigers met het AAAA-energielabel een stuk hoger dan beide Duitse fabrikanten zeggen. "Consumenten die hun machines aanschaffen denken dat ze een stofzuiger kopen die 750 watt verbruikt, wanneer in werkelijkheid ze mogelijk een machine hebben die zo'n 1600 watt verbruikt", zeggen de Britten aan De Tijd.

 

Om die uitspraak te staven komt Dyson met resultaten van een onafhankelijk laboratoriumonderzoek, waaruit blijkt dat de stofzuigers van Bosch en Siemens gebruik maken van software die het wattage bij gebruik doet stijgen. Het systeem doet sterk denken aan het schandaal bij Volkswagen.

 

Bosch ook betrokken bij VW-schandaal

"Verwant aan het VW-schandaal, ontwikkelen grote spelers in de industrie hun machines zodanig dat deze de testen doorstaan in plaats van dat ze de consument de best mogelijke technologie geven", zegt Dyson. Bovendien is Bosch de leverancier van de software die Volkswagen in zijn auto's gebruikte.

 

Dyson stelt dat het probleem ligt bij de manier waarop de testen worden uitgevoerd. "Net als bij de tests voor dieselmotoren in auto's schrijven de Europese regels voor dat stofzuigers moeten worden getest in een laboratorium, zonder dat daarbij de daadwerkelijke omstandigheden in de woonkamer mogen worden nagebootst – wat tot misleidende resultaten leidt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.