Dyson klaagt Siemens en Bosch aan wegens knoeien met testen

Dyson klaagt Siemens en Bosch aan wegens knoeien met testen

Stofzuigermerk Dyson spant in België en Duitsland een proces aan tegen Siemens en in Nederland tegen Bosch: volgens Dyson knoeien die fabrikanten met de verbruiksresultaten van hun stofzuigers.

"Verbruik ligt veel hoger"

Volgens Dyson is het verbruik van stofzuigers met het AAAA-energielabel een stuk hoger dan beide Duitse fabrikanten zeggen. "Consumenten die hun machines aanschaffen denken dat ze een stofzuiger kopen die 750 watt verbruikt, wanneer in werkelijkheid ze mogelijk een machine hebben die zo'n 1600 watt verbruikt", zeggen de Britten aan De Tijd.

 

Om die uitspraak te staven komt Dyson met resultaten van een onafhankelijk laboratoriumonderzoek, waaruit blijkt dat de stofzuigers van Bosch en Siemens gebruik maken van software die het wattage bij gebruik doet stijgen. Het systeem doet sterk denken aan het schandaal bij Volkswagen.

 

Bosch ook betrokken bij VW-schandaal

"Verwant aan het VW-schandaal, ontwikkelen grote spelers in de industrie hun machines zodanig dat deze de testen doorstaan in plaats van dat ze de consument de best mogelijke technologie geven", zegt Dyson. Bovendien is Bosch de leverancier van de software die Volkswagen in zijn auto's gebruikte.

 

Dyson stelt dat het probleem ligt bij de manier waarop de testen worden uitgevoerd. "Net als bij de tests voor dieselmotoren in auto's schrijven de Europese regels voor dat stofzuigers moeten worden getest in een laboratorium, zonder dat daarbij de daadwerkelijke omstandigheden in de woonkamer mogen worden nagebootst – wat tot misleidende resultaten leidt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top