Elektro groeit licht in tweede kwartaal | RetailDetail

Elektro groeit licht in tweede kwartaal

Elektro groeit licht in tweede kwartaal

Na een barslecht jaarbegin heeft de elektroretail zich ietwat herpakt: het GfK Retail Report meldt een groei van 1% in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral de verkoop van tv's, draagbare computers en smartphones zat in de lift.

WK Voetbal en goed weer

De markt van de zogeheten 'technical consumer goods' heeft zich wat herpakt na de flinke dip in het eerste kwartaal: het WK Voetbal zette flink wat Belgen ertoe aan om een nieuwe tv te kopen. "We merkten een extra tv-verkoop van meer dan 30.000 stuks tijdens de maanden mei en juni 2014, rechtstreeks gelinkt aan de Wereldbeker", klinkt het bij GfK. Ook de soundbars surfen mee op die trend.

 

Samen met smartphones (+27% tegenover -20% voor de klassieke gsm's) en draagbare computers tekenen de tv's (+16%) voor 60% van de totale groei. "Helaas volstaat de groei in het tweede kwartaal niet om het verlies uit het eerste kwartaal goed te maken", merkt GfK op.

 

Een andere winnaar is de doe-het-zelfsector: die genoot volop van het goede voorjaar, in fel contrast met het natte voorjaar in 2013. Daardoor zag de sector de omzet groeien met +4,4% (al bleef de volumegroei beperkt tot 1%). Alles wat met de tuin en het onderhoud van het huis te maken heeft, vloog de deur uit.

 

Camera's en tablets in de min

Minder goed vergaat het de markt van de digitale camera's en de tablet-pc's. Er werden wel nog altijd meer tablets verkocht dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar door de fikse prijsdalingen op de markt werd er in dit segment zo'n 15% minder omzet gerealiseerd.

 

Het herstel op de markt van de grote huishoudtoestellen tijdens het eerste kwartaal bleek slechts tijdelijk, terwijl de markt van de kleine huishoudapparaten stagneerde, ondanks Moederdag. Enige uitzondering in dit marktsegment: de thuistapsystemen, "ongetwijfeld een gevolg van het WK Voetbal".

 

Het volledige kwartaalrapport van GfK kan u hier raadplegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.