Elektrohandelaars niet te spreken over groepsaankopen Limburgs provinciebestuur | RetailDetail

Elektrohandelaars niet te spreken over groepsaankopen Limburgs provinciebestuur

Elektrohandelaars niet te spreken over groepsaankopen Limburgs provinciebestuur

De plannen van de Limburgse provincie om samen met verenigingen en gemeenten groepsaankopen van energiezuinige huishoudelektro en verlichting te organiseren, is de lokale elektrohandel in het verkeerde keelgat geschoten.

"Dit is niet de taak van een provinciebestuur"

De lokale elektrohandelaars vrezen dat consumenten door de overheid massaal in de richting van goedkope producten en leveranciers worden gestuurd en vragen zich of het organiseren van groepsaankopen eigenlijk wel tot het normale takenpakket van een provinciebestuur behoort. Dat leert een rondvraag door persagentschap Belga.

 

"We hebben het nu al zo moeilijk om te concurreren tegen de grote ketens en het internet", zegt Johan Schroeyen van EP Schroeyen in Heusden-Zolder. "Onze marges zijn miniem. We blijven nu nog overeind door service te leveren, maar als de overheid de consumenten massaal naar prijsbrekers zonder service stuurt, kunnen wij er beter mee ophouden. Het kan toch niet dat men onder het mom van energiebesparing de kleine zelfstandigen platdrukt?"

 

Veel zal afhangen van de voorwaarden die het provinciebestuur aan de leveranciers zal opleggen, aldus Marc Kemp van Selexion Kemp in Hasselt: "Gaat men inderdaad alleen de prijs laten meespelen, of ook kijken naar wie de plaatsing, onderhoud en herstellingen kan doen. Energiezuinige toestellen kunnen we allemaal leveren, dat is geen probleem. Het verschil wordt gemaakt met de service, maar dat kost natuurlijk iets meer."

 

Jos Cuypers van Elektro Cuypers in Lommel is er iets geruster in en rekent erop dat de consument zijn gezond verstand gebruikt: "Ik denk niet dat klanten gaan meedoen met een groepsaankoop als er geen sterke service aan verbonden is. Dan geven ze liever iets meer uit bij een lokale handelaar, ook voor de energiezuinige toestellen."

 

Limburg "klimaatneutraal" tegen 2050

De aangekondigde groepsaankopen van zuinige elektrische apparaten als afwasmachines, wasmachines, diepvriezers en verlichtingmaken deel uit van de campagne 'De Stroomlijners' die het Limburgse provinciebestuur deze week voorstelde.

 

Met die campagne wil de provincie het verbruik van een gemiddeld Limburgs gezin met 7,5% doen dalen tot 3.600 kilowattuur per jaar, het doorsnee verbruik van zo'n 20 jaar geleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.